Band met A-label voor grip A-label voor verbruik

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
witteprius
Lid
Lid

ma 30 dec, 2013 15:12

Is het niet zo dat de velgrand met dde 205 breedte sowieso al niet beschermd is omdat er origineel een 195 op de velg zit?

dinguz
Lid
Lid

ma 30 dec, 2013 17:13

witteprius schreef:Is het niet zo dat de velgrand met dde 205 breedte sowieso al niet beschermd is omdat er origineel een 195 op de velg zit?
Ik denk dat dat effect minimaal is, deze banden zijn per kant maar een paar millimeter breder, en dan heb je het over het loopvlak. Dit terwijl banden met 'echte' velgrand bescherming een heel duidelijke verdikking hebben net naast de velgrand

Morgoth
Actief Lid
Actief Lid

di 31 dec, 2013 17:48

Als je met wieldoppen rijdt vliegen die er wel af als je een band met velgbescherming hebt!
Verder zou ik wel uitkijken met het steeds smaller maken van de banden. Inderdaad zuiniger maar beslist niet veiliger. De Prius is een zware auto, je wilt wel op tijd stilstaan voor een noodstop. Het zou erg vervelend zijn als je door jouw zuinigheid het buurjongetje net wel overrijdt. "Zuinigheid bedriegt de wijsheid" zegt een zeer wijze man altijd (mijn vader)
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

Fendy
Lid
Lid

do 02 jan, 2014 11:57

witteprius schreef:
Fendy schreef:De standaard maat voor de P2 is 195/55/16 en inderdaad, dat is een dure. Ik heb zelf GoodYear Efficientgrip Performance bandjes (B-A-67db) gekocht in 205/55/16. Voordeel is dat de tellerafwijking iets afneemt, nadeel is dat ze wat balonnig staan (en snel leeg lijken te lopen -> stikstof)
In die maat die je nu hebt is sinds kort dus een A-A-70db leverbaar, de Bridgestone Ecopia EP001S. Dat wordt mogelijk de kandidaat als ik nieuwe banden nodig heb.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik meer waarde hecht aan die 67db dan aan die A voor brandstofverbruik. Ik las op de site van de ADAC dat het verschil tussen een A label en een G label zo'n 7.5% over het hele bandenleven is. In financiële waarde zou dit maximaal op 300 euro aan brandstofbesparing neerkomen, bij een gemiddeld verbruik van 8 liter/100km, een brandstofprijs van 1,50 euro/liter en een gemiddelde kilometrage van 35.000 km voor het bandenleven.

Daarom denk ik dat het verschil tussen B en A label relatief klein is, terwijl +3 decibel een verdubbeling van hoorbaar geluid is...

Maar toch dank voor de tip!
Afbeelding

Great White

do 02 jan, 2014 14:30

maar op welke manier word dat gemeten

is een A label 205 zuiniger dan een B label 175?

lijkt me dat het bij banden net zo is als met de autos
A label 205 is de zuinigste in zijn klasse van 205 maat
en en B label 175 kan weer zuiniger zijn dan die A label 205

Gesloten

Terug naar “Prius 2 - Onderhoud”

• Informatie