Krakend/tikkend geluid uit remklauw

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
Gesloten
witteprius

wo 15 okt, 2014 11:23

Had al enige tijd van een krakend/tikkend geluid uit de remklauw linksvoor. Dit kon hoorbaar gemaakt worden in stilstand door het intrappen en weer rustig laten opkomen van de rem, of door in neutraal tot stilstand te komen door middel van de hydraulische rem en hierbij het pedaal langzaam steeds dieper in te trappen.

Op youtube zijn hier 2 voorbeelden van te vinden: http://www.youtube.com/watch?v=uVxs34cc9y4 en http://www.youtube.com/watch?v=4uULzemmEF0

Heb met een schroevendraaier aan het oor als stethoscoop kunnen constateren dat het echt in de klauw/remschijf zat. Bij stilstand was het minder hard dan rijdend. (bij remmen tijdens rijden komt er een axiale kracht op de geleidepennen en remzuiger waardoor ze zwaarder lopen)

Auto is gisteren bij de dealer geweest met de melding dat ik het vermoeden had dat de geleidepennen of remzuiger zwaar liepen en dit geluid veroorzaakten.

Na uit elkaar halen/schoonmaken/vetten van de remmen inclusief geleidepennen bleek het er nog steeds in te zitten. Voor een 2e keer uit elkaar gehaald en nu ook de remzuiger bekeken. Hier bleek nogal wat oud opgedroogd/geklonterd vet te zitten. Na dit schoongemaakt te hebben en te hebben voorzien van nieuw vet is het probleem over.

Probleem was dus een zwaar lopende remzuiger. Meteen de rem rechtsvoor ook helemaal schoon en gangbaar laten maken, bij de volgende beurt laat ik dan de achteras mee pakken.

Gezien de filmpjes op youtube komt dit een enkele keer vaker voor.

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

wo 15 okt, 2014 14:16

Bedankt voor de tip, maar zo'n geluid heb ik (nog) niet ! :D
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

do 16 okt, 2014 0:05

witteprius schreef:Had al enige tijd van een krakend/tikkend geluid uit de remklauw linksvoor.

Na uit elkaar halen/schoonmaken/vetten van de remmen inclusief geleidepennen bleek het er nog steeds in te zitten. Voor een 2e keer uit elkaar gehaald en nu ook de remzuiger bekeken. Hier bleek nogal wat oud opgedroogd/geklonterd vet te zitten. Na dit schoongemaakt te hebben en te hebben voorzien van nieuw vet is het probleem over.

Probleem was dus een zwaar lopende remzuiger.
Bijgevoegd een plaatje zoals Fokko dit ooit plaatste op het forum.
De remzuiger - brake piston - dient vrijelijk te kunnen bewegen in de remcilinder.
De afdichting voor wat de remvloeistof betreft, geschied door een rubberring - pistonseal - die in een daartoe bestemde groef in de remcilinder ligt.
De afdichting voor wat de omgeving aangaat, bereikt men door een stofkap - cilinder boot- die met de binnenring sluit om de remzuiger en met de buitenring om de cilinder.
Bij mijn weten wordt - behoudens soms een minimale hoeveelheid bij de eerste montage - geen vet gebruikt op de remzuigers.
Indien de beide afdichtingen in goede staat gehouden worden en de conditie van de remvloeistof voldoende blijft, behoeft de remzuiger volgens mij in principe geen onderhoud.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

witteprius

do 16 okt, 2014 13:21

willemke schreef:
witteprius schreef:Had al enige tijd van een krakend/tikkend geluid uit de remklauw linksvoor.

Probleem was dus een zwaar lopende remzuiger.
Bijgevoegd een plaatje zoals Fokko dit ooit plaatste op het forum.
De remzuiger - brake piston - dient vrijelijk te kunnen bewegen in de remcilinder.
De afdichting voor wat de remvloeistof betreft, geschied door een rubberring - pistonseal - die in een daartoe bestemde groef in de remcilinder ligt.
De afdichting voor wat de omgeving aangaat, bereikt men door een stofkap - cilinder boot- die met de binnenring sluit om de remzuiger en met de buitenring om de cilinder.
Bij mijn weten wordt - behoudens soms een minimale hoeveelheid bij de eerste montage - geen vet gebruikt op de remzuigers.
Indien de beide afdichtingen in goede staat gehouden worden en de conditie van de remvloeistof voldoende blijft, behoeft de remzuiger volgens mij in principe geen onderhoud.
De remzuiger is er niet uit geweest, ik neem aan dat het opgedroogde vet of vuiligheid zich bevond aan de kant van het seal waar geen olie van het remsysteem staat, dus het laatste stukje remzuiger waar de stofkap overheen zit.

Ik heb er niet naast gestaan, heb dus niet precies kunnen zien wat ze gedaan hebben, het geluid is in ieder geval weg.

Gesloten

Terug naar “Prius 2 - Onderhoud”

• Informatie