17 inch omruilen voor 15 inch

Alles wat te maken heeft met de buitenkant, lak, vormgeving, afwerking, etc.
Plaats reactie
auris2HSD
Lid
Lid
Auto: Auris FH 2 Hatchback 2013

ma 07 aug, 2017 22:21

Er is al het één en ander over geschreven, maar ik zit nog met een paar vragen.

Ik heb een Auris 2 FH Executive uit 2013 met originele 17 " velgen en Vredestein Ultrac Satin banden, 225/45/17. (2,5 bar rondom). Lijkt prachtig, rijdt ook erg strak en ligt als een blok op de weg, ook met harde wind verneem ik nagenoeg niets. Dit was in mijn vorige Auris (type 1 benzine) wel anders gesteld....
Helaas heeft het mooie lijken en strakke sturen ook zijn keerzijde; het veercomfort is matig, zeker wanneer het wegdek enigszins ruw is. Om maar te zwijgen over dwarsrichels en het afrolgeluid.

Nu twijfel ik sterk om deze velgen te gaan in/omruilen cq vervangen door de originele 15 inch Aspiration velgen in de hoop dat er meer comfort voor in de plaats komt. Wat ik me afvraag is wat er dan zal gebeuren met het stuur en weggedrag. Ik verwacht dat hij wat meer over zal gaan hellen in bochten en wat minder strak zal sturen, maar zal de auto ook instabieler gaan worden wanneer het hard waait? Dit laatste was iets wat een grote ergenis was in mijn vorige Auris en waar ik zwaar aan til. Gezien het onderstel van de Auris 2 t.o.v. de Auris 1 veel steviger is qua wegligging, hoop ik dat het meevalt en dat de 15 inch wielen een grote verbetering zullen zijn.

Maar nu de hamvraag:

Ik heb elders op dit forum begrepen dat de Executive standaard op 17 inch is geleverd en de kans groot is dat de 15 inch Aspiration velgen niet zullen gaan passen ivm grotere remschijven. Kan iemand dit bevestigen?
Zoja, hebben jullie verder nog tips wat ik dan kan doen? (16 inch is niet zoveel geleverd en daardoor moeilijker te vinden en wellicht zal het voordeel qua comfortwinst hier minimaal zijn).
Alvast bedankt!

Holyoak
Lid
Lid

ma 07 aug, 2017 23:10

Volgens mij staat de laatste generatie Aurissen juist weer op 16 Inch.

Wouter W
Lid
Lid

di 08 aug, 2017 3:57

Vorige week mijn nieuwe executive opgehaald en die staat inderdaad op 16 inch.
Het rijdt een stuk rustiger en veert op drempels een stuk comfortabeler dan de 17 inch van mijn vorige auris .
Ik ben er blij mee, voor mij hoeft dat lage brede niet.
3 jaar Prius 3 Aspiration , 1.1/2 jaar Yaris HSD Dynamic , 3.5 jaar Auris HSD Touring Sports Executive
Vanaf Augustus 2017 Auris HSD Executive Hatchback .
+ Flyer RS Hy Speed 27 versnellingen max 45 km/h.

auris2HSD
Lid
Lid
Auto: Auris FH 2 Hatchback 2013

di 08 aug, 2017 10:44

Inmiddels contact gehad met de dealer. Die kon aan de hand van kentekens van een Executive en een Aspiration in de computer zien dat er daadwerkelijk verschillende remschijven onder beide types zitten. De 15 inch velgen gaan dan ook niet passen. Nu op zoek naar 16 inch.

Sometimes
Lid
Lid
Auto: Toyota Auris Hybrid TS

vr 08 dec, 2017 17:08

Ik heb vorige week na enige tijd zoeken een origineel setje 16" lichtmetaal gevonden. Kostbaar, het is niet anders.
De standaard 17" van de Executive rijden ook voor mij niet lekker, je voelt echt alles. En dan ook nog een wat donkerder velg, wat niet geheel mijn smaak is.

Om te testen de "nieuwe" set gekocht, met winterbanden. Rijdt meteen heel anders, de scherpe kantjes zijn er af. De 17" set gaat op Marktplaats. De winterbanden rijdt ik wel op straks in de zomer. Dat de velg iets kleiner is, is jammer. Kunt niet alles hebben.

Op de brug wel duidelijk te zien dat 15" echt niet gaat passen trouwens...
Auris Hybrid TS Executive 2013
Afbeelding

Wouter W
Lid
Lid

vr 08 dec, 2017 18:39

Mijn vorige Auris stond ook op 17 inch, mijn huidige staat standaard weer op 16 inch .
Prima weggedrag , beter veercomfort en stuurt heelijk, ik ben er blij mee.
15 inch kon inderdaad niet i.v.m. remklauw.
3 jaar Prius 3 Aspiration , 1.1/2 jaar Yaris HSD Dynamic , 3.5 jaar Auris HSD Touring Sports Executive
Vanaf Augustus 2017 Auris HSD Executive Hatchback .
+ Flyer RS Hy Speed 27 versnellingen max 45 km/h.

RobTP09
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Avensis '12 Dyn Bus

za 09 dec, 2017 10:23

Ik denk dat als je de Vredesteins had vervangen voor een band (wellicht Michelins) met een ander, zachter compound, je de 17" had kunnen houden en je problemen opgelost waren :wink:
Vredestein staat er bekend om dat ze hard, rumoerig en niet comfy zijn......
Voorheen Prius III 2009, Executive Business Solar, Pearl White, momenteel Avensis 1.8 combi Dynamic Business

Sometimes
Lid
Lid

za 09 dec, 2017 14:25

! Bericht van: Moderator
Quote verwijderd.

Om die 17" van mij zaten wel Michelins (vóór, achter de af fabriek geleverde Dunlops). Nu 16"" met Nokian winterbanden :?
Toch echt vooruitgang...

Gooi er straks wel Crossclimates om als deze op zijn, dan hoef ik niet meer te wisselen.
Afbeelding

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

za 09 dec, 2017 14:48

Toen ik mijn Auris kocht probeerde de dealer of ik geen belangstelling had voor een executive, Maar vanwege de 17 inch velgen wilde ik dat niet, en heb toen ook voor een 16 inch model gekozen.

Overigens zijn er ook mensen op dit forum die 17 inch veel mooier vinden dan 16 of 15 inch (om het voorzichtig uit te drukken).
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

Sometimes
Lid
Lid

za 09 dec, 2017 14:56

! Bericht van: Moderator
Graag niet direct onder een bericht quoten. Een specifiek gedeelte is natuurlijk wel toegestaan.

Dat geloof ik best. Ik vind een grotere velg ook een stuk mooier. Maar comfort gaat boven uiterlijk (tot op zekere hoogte natuurlijk).
En ik ben ook geen 20 meer :mrgreen:
Afbeelding

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

za 09 dec, 2017 15:15

Mijn P3 dynamic heeft de 17" wielen, maar gelukkig heb ik voor de 'wintermaanden' 15". Dat rijdt véél comfortabeler. Los daarvan: de 17" hebben die ellendige platte banden met als gevolg dat alle velgen - ondanks alle voorzichtigheid die normaal is voor een gloednieuwe auto - binnen een half jaar beschadigingen opgelopen aan stoeprandjes.

17" met 45-er banden is leuk voor degenen die het gevoel van een skelterbaan op prijs stellen; ik vind ze verschrikkelijk en zal voor de 17" velgen ook een maat smaller en een maatje hoger nemen als de huidige banden aan vervanging toe zijn.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Josje
Lid
Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

zo 10 dec, 2017 10:33

Ik heb de 17 inch-wielen onder de Auris zitten, met 215/45 r 17 banden.

Welke maat zou jij adviseren, Camille?

Josje
Lid
Lid

zo 10 dec, 2017 21:52

Eh wacht, nu ik er over nadenk is de bandenmaat 225/45 r17

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

di 12 dec, 2017 13:36

Ik zou met mijn 'bandenboer' overleggen. Wat mij betreft in ieder geval smallere en iets hogere banden.

Brede banden is een modeverschijnsel uit de eind jaren tachtig, maar voor normaal gebruik heb je er niks aan behalve iets nerveuzer weggedrag en een hogere prijs. Iets hoger omdat mijn velgen beschadigd zijn door stoeprandjes èn ik erger mij van meet af aan eraan dat de snelheidsmeter 10% méér aangeeft dan de werkelijkheid.

De Suzuki van onze zoon heeft de winterbanden van Leni's oude Scénic gekregen en - ziedaar - de snelheidsmeter loopt precies gelijk met de gps-snelheid.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Josje
Lid
Lid

di 12 dec, 2017 15:05

Ik heb inmiddels zo'n bandenomrekentabel gevonden op internet. Dan zie je meteen ook de afwijking ten opzichte van de banden die je nu hebt.

Als ik een slag smaller en hoger zou nemen is de afwijking bijna 2 %, met dien verstande dat ik op de teller gelijk blijf, maar in werkelijkheid bijna 2% sneller rijdt dan nu. Met een afwijking van 10 % op de teller vind ik dat wel prima, hoewel die site zegt dat 1,5 % de max is.

Maar nog even geduld, want ik heb nog prima banden. Ik rijd ze eerst op.

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 2 - Exterieur”

• Informatie