Velgen

Alles wat te maken heeft met de buitenkant, lak, vormgeving, afwerking, etc.
Gesloten
Rokil
Lid
Lid
Auto: C-HR Style hybrid

za 23 nov, 2013 14:41

Een paar weken geleden heb ik lichtmetalen velgen gekocht bij velgen.eu, inclusief winterbanden.
Ik heb gekozen voor 15inch velgen, omdat ik dan de standaard velg-maat zou hebben, zoals ze standaard onder mijn Auris TS zitten. Volgens de site zouden de velgen onder mijn auto moeten passen, maar, voor de zekerheid, heb ik ook aan Toyota deze vraag gesteld via de mail. Volgens Toyota zou ik een 15inch velg moeten hebben met een steekmaat van 5x114,3 en een ET van 39.
De velgen die ik dus heb gekocht, waren de juiste steekmaat, het juiste asgat en een ET van 40, wat volgens de verkoper geen probleem zou moeten zijn. De ET kan normaal gesproken 5 'maten' hoger, of lager zijn, dus in mijn geval van 34 tot 44.
Vanmorgen had ik het plan om de winterbanden dus te gaan monteren, maar blijken de velgen aan de voorkant niet te passen. Ze komen niet over de remklauwen heen. Het is niet veel, maar toch past het net niet. Nu moet ik dus in overleg met de verkopende partij, maar mijn vraag is eigenlijk of die ET van 40 net 1 maat te hoog is. Zou het wel passen als ik een velg heb met ET39, zoals Toyota zegt?
Als ik andere velgen aanschaf, zou ik dan beter een lagere ET waarde kunnen hebben, of juist een hogere, want ik heb eigenlijk geen velgen gezien met een ET van 39.
AfbeeldingC-HR Hybrid
28.000 km. met 1:16,1 in een Rav4
45.000 km. met 1:20,3 in een Auris TS
50.000 km. met 1:20,5 in een Prius III
30.000 km. met 1:18,6 in een Prius II

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

za 23 nov, 2013 15:42

Als je bij de verkoper ze hebt besteld onder de mededeling dat ze voor de Auris TS bestemd zijn en deze met die gegevens een velg voor je heeft uitgezocht, dan zal ie de velgen horen terug te nemen. Er is dan immers sprake van een dwaling die voor risico van de verkoper komt.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

za 23 nov, 2013 21:00

ET is het probleem niet. Kijk maar eens bij Wiki wat ET waarden met je velg doet:

Ook de velg heeft een codering:
ET staat voor het aantal mm dat het hart (bevestigingspunt) van de velg uit het midden staat. Bij een lagere ET waarde is de velg meer gebold en steekt de velg aan de buitenkant dus verder uit de wielkast. (Bij een bollere velg is de buitenrand van de velg verder verwijderd van het hart waar de velg bevestigd wordt)

Je velg steekt dus één mm meer naar buiten uit. Terug naar de verkoper dus.
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

za 23 nov, 2013 21:18

Lease en dan zelf met velgen en banden aan de slag?
PIP aug 2012 executive arctic blue

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

za 23 nov, 2013 21:23

Scherp Nessio :wink:
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

za 23 nov, 2013 22:15

nessio schreef:Lease en dan zelf met velgen en banden aan de slag?
De Lease varianten van de auris zijn ook gewoon als particulier te koop.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

Rokil
Lid
Lid

zo 24 nov, 2013 10:56

Inderdaad heb ik de Auris TS als particulier gekocht. Ik kan er ook niets aan doen dat Toyota heeft besloten een uitvoering de naam Lease te geven, maar ik snap dat dat een beetje verwarrend is. Ik moet het dus helemaal zelf betalen en vandaar dat ik zelf met velgen en banden aan de slag ga.
De reden dat ik dan voor de 15 inch velgen heb gekozen, is omdat mij is verteld dat een smallere band beter zou zijn op sneeuw en nattigheid dan een bredere. Daarbij komt dat ik van Toyota ook de mededeling kreeg dat ik 15 inch met ET39 moest aanhouden.
Op de Duitse site Priusfreunde, zag ik dat er bij de uitvoeringen verschillen in de remschijven zijn. Zo zouden de uitvoeringen die standaard geleverd worden op 15 inch velgen een remschijf hebben met een diameter van ongeveer 270mm. en de uitvoeringen die standaard al geleverd worden met 17 inch velgen, een remschijf met een diameter van 290mm hebben. Misschien dat dat in Nederland ook het geval is en dat ze daarom bij mij niet passen.
Aan de andere kant is de Lease uitvoering gebaseerd op de Aspiration en die heeft standaard dan weer 15 inch velgen. De Lease uitvoering wordt/werd geleverd met 17 inch velgen.
Morgen ga ik in ieder geval eens bellen met de verkoper.
Overigens sprak ik een monteur over dit voorval. Hij vertelde me dat hij 2 jaar terug eens velgen met banden van het vorige type Auris Hybride moest wisselen en dat dat toen ook niet ging passen. Volgens hem voeren ze af en toe kleine wijzigingen in de productielijn door, waardoor zulke dingen kunnen voorkomen. Er zat 2 maanden 'productieverschil' in de auto's.
AfbeeldingC-HR Hybrid

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 24 nov, 2013 11:32

De standaard velgen voor de Auris in inderdaad heel verwarrend. De 2014 modellen worden met 15 inch (Aspiration) of 16 inch velgen geleverd. Die is gedaan om aande 14 procents bijtelling norm te voldoen.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar wat je hebt gevraagd aan de verkoper.
Heb je gezegd dat het voor een Auris TS was? Of alleen de getallen uit de mail van Toyoato genoemd?
Als de verkoper een beetje minder meegaand is wordt dat van belang.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 24 nov, 2013 11:57

Lease: duidelijk Smalle band (meer druk) en kleinere velg (dus meer ballon) heeft meer grip in sneeuw
Onze X5 bijv gaat van 19 inch (achter 285 en voor 255) terug naar 17 inch (achter 255 en voor 235)
Prius heeft zowel zomer als winter 15 inch maar bar in zomer 2,8 en in winter 2,4 (controleer het nu elke maand)

Rokil
Lid
Lid

zo 24 nov, 2013 12:28

wimj schreef:De standaard velgen voor de Auris in inderdaad heel verwarrend. De 2014 modellen worden met 15 inch (Aspiration) of 16 inch velgen geleverd. Die is gedaan om aande 14 procents bijtelling norm te voldoen.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar wat je hebt gevraagd aan de verkoper.
Heb je gezegd dat het voor een Auris TS was? Of alleen de getallen uit de mail van Toyoato genoemd?
Als de verkoper een beetje minder meegaand is wordt dat van belang.
Aan de verkoper heb ik per mail (velgen.eu is een webwinkel) gevraagd of het op mijn Auris TS zou passen en dat heeft hij bevestigd. Dat heb ik bewaard, dus zwart op wit. Het vreemde is dat je op elke website, waar je de Auris TS Hybrid kunt kiezen, voor 15 inch velgen kunt kiezen. Dan zou je toch denken dat mijn auto een afwijking heeft. Vooral ook omdat mijn auto dus standaard op 15 inch wordt geleverd, namelijk gebaseerd op de Aspiration.
Hieronder de reactie van Toyota zelf, waarbij ik het al vreemd vind dat ze zeggen dat mijn uitvoering op 15 inch geleverd wordt, terwijl een van de extra's van deze uitvoering, de 17 inch velgen zijn.

Wielmaten
De wielmaten van de Toyota Auris Touring Sports zijn gelijk aan die van de hatchback uitvoering. De Hybrid Lease uitvoering wordt geleverd op 15 inch velgen. De ET-waarde die daarbij hoort is 39. Wij adviseren u bij het uitkiezen van nieuwe velgen niet van deze waarde af te wijken.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Indien u nog vragen heeft kunt u contact opnemen met het Toyota Informatie Center via e-mail: info@toyota.nl of via ons gratis telefoonnummer 0800-0369. Wij staan u graag te woord op werkdagen van 9:00 uur tot 17:00 uur.

Met vriendelijke groeten / With kind regards
LOUWMAN & PARQUI B.V

Toyota Informatie Center
AfbeeldingC-HR Hybrid

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 24 nov, 2013 22:16

Vreemd. Standaard 15, maar 17 is / was optie. Maar dat gaat dan toch op dezelfde remschijven

Rokil
Lid
Lid

vr 29 nov, 2013 21:17

Een grote pluim voor Toyota!!!
Woensdag heb ik het Toyota Informatie Center gemaild dat ik op hun advies dus 15 inch velgen heb gekocht met bijbehorende banden. Deze velgen had ik gekocht bij velgen.eu (waardeloos bedrijf), omdat Toyota geen 15 inch velgen in het assortiment heeft voor mijn auto. Op de site van velgen.eu kun je trouwens deze velgen gewoon nog bestellen, maar ze passen dus mooi niet.
Gisteren kreeg ik een telefoontje van Toyota dat ze zich vergist hadden en dat op mijn auto geen 15 inch velgen passen. Hij is dan weliswaar gebaseerd op de Aspiration, die standaard geleverd wordt met 15 inch velgen, maar op de een of andere manier worden de remmen ook aangepast als je een uitvoering krijgt die wordt geleverd op 17 inch. De remschijven worden een maatje groter, zodat 15 inch niet meer gaat passen. Er moet dan minimaal 16 inch op.
Omdat ik van velgen.eu totaal geen reactie krijg op bellen of mailen, was ik al van plan om er met een jurist werk van te gaan maken. Aanstaande week wordt er slechter weer verwacht, dus zou ik graag winterbanden hebben.
Na overleg heeft Toyota besloten om mijn velgen met banden over te nemen voor de door mij betaalde prijs met bijbehorende excuses voor de gemaakte fout! Inmiddels heb ik mijn dealer hierover gesproken en deze heeft voor mij aanstaande week tijd gemaakt om een nieuwe set 16 inch velgen inclusief banden te monteren. Ik zei nog dat ik ze zelf wel kon monteren, maar omdat ik toch langs moet komen om de velgen in te leveren, vinden ze het wel zo netjes om ze meteen even op de auto te zetten.
Is dit Service of SERVICE van Toyota?
Ik ga nog wel denken of en hoe ik velgen.eu ga aanpakken, want wat een slechte zaak is dit zeg! Als je iets wil kopen gaat alles goed, maar als je daarna een probleem heb, geven ze niet thuis. Eigenlijk ging het kopen ook al niet eens goed, want de velgen met banden die ik had besteld zouden een levertijd hebben van 5 werkdagen, maar dat werd dus uiteindelijk 1 maand. Was ik nog een soort opgelucht dat ik ze op tijd had besteld, blijken ze niet te passen en verder zoek je het dan maar uit.
Dus geef ik gratis advies: weet zelf heel erg zeker dat als je bij velgen.eu iets besteld, dat het ook goed is. Anders kun je dus beter elders gaan.
AfbeeldingC-HR Hybrid

Racc
Lid
Lid

za 08 feb, 2014 10:38

Hallo allemaal,ik heb sinds een week nieuwe auris(en zeer tevreden) en had hiervoor bij de bandencentrale nieuwe 15" velgen besteld om hierop mijn winterbanden te monteren die van mijn vorige wagen kwamen.(skoda octavia).Toen men deze wou monteren bleek dus dat deze velgen niet pasten en ben ik moeten overgaan naar 16'' velgen (en nieuwe banden). Deze pasten wel,maar was wel een meerkost he.

Rokil
Lid
Lid

za 08 feb, 2014 14:37

Deden ze bij de bandencentrale niet moeilijk over het niet passen van de velgen?
Gelukkig heb je ze niet gekocht bij velgen.eu, want dan was je kostenpost dus nog groter geweest. Nieuwe 15 inch velgen met banden waar je niets aan hebt en nieuwe 16 inch velgen met banden waar je wel wat aan hebt, want bij velgen.eu geven ze bij vragen of klachten geen teken van leven meer!
AfbeeldingC-HR Hybrid

Gesloten

Terug naar “Auris FH 2 - Exterieur”

• Informatie