Hyundai Ioniq Electric

Volledig elektrisch rijden, heeft dit de toekomst, wat zijn de voor- en nadelen, is het financieel aantrekkelijk, wat zijn de praktijkervaringen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

wo 15 feb, 2017 8:23

Volledig overheids-gestuurd. Plug-in hybrides storten ook in. "Van 19.000 naar 242!"

En dan ook nog de Tesla model S en model X die in januari op de 4e en 6e plaats komen. Tesla was in die periode dus de grootste EV verkoper, groter dan Hyundai. Met zo'n prijsplaatje! Veel grootverdieners waarschijnlijk, met flinke belastingvoordelen.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma 06 aug, 2012 16:43
Locatie: Winterswijk

do 16 feb, 2017 8:21

De 'flinke' belastingvoordelen vallen wel mee. Voor 2017 is de MIA 36% tot € 50.000. Staat de Tesla zakelijk op een BV dan is dat bij 25% VpB een maximale voordeel van € 4.500, of te wel een korting van 3 tot 4 procent. Ik denk niet dat deze flinke belastingvoordelen de doorslag van de verkopen vormen.
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

do 16 feb, 2017 9:44

Wat gaf bij jou de doorslag?
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma 06 aug, 2012 16:43
Locatie: Winterswijk

do 16 feb, 2017 14:28

Ik reed met mijn PIP 23% elektrisch, daar heb ik mogen ervaren hoe fijn elektrisch rijden is. Vervolgens met een paar leden van dit forum een proefrit in een Tesla gemaakt en stom toevallig een mooie aanbieding van Tesla mogen krijgen.
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 16931
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19

do 16 feb, 2017 14:36

Dat was een leuke dag Ton :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Mercedes W124 320E automaat 09-1993 zwart

Chevrolet Malibu Classic Wagon V8 automaat 07-1981 Blauw

Afbeelding

Gebruikersavatar
tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma 06 aug, 2012 16:43
Locatie: Winterswijk

do 16 feb, 2017 19:44

12 nov 2014, de dag waarop autorijden anders werd, een dag om nooit te vergeten ;-)
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 16931
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19

do 16 feb, 2017 20:31

Wat gaat de tijd toch snel :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Mercedes W124 320E automaat 09-1993 zwart

Chevrolet Malibu Classic Wagon V8 automaat 07-1981 Blauw

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Treur
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 20 mei, 2013 13:01
Locatie: Heiloo NH

do 23 feb, 2017 6:44

Dit is een visualisering van hoe andere volledige EV's verschillen met de Ioniq EV in efficientie (zie ook hier):

ioniq-kwh-year.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hyundai Ioniq Electric Comfort 2017 Marina Blue
Voorheen: Prius Plug In Aspiration 2013 Arctic Blue

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 836
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden

do 23 feb, 2017 7:16

Zijn dat officiële cijfers of werkelijke cijfers? Hyundai claimt namelijk 280 km range voor een 28 kWh accu. Dat gaat nooooooit lukken natuurlijk, 100 Wh/km. Er staan twee elektrische IoniQ 's op spritmonitor met gemiddeld 167 Wh/km. Dat is al heel wat realistischer.
Tesla claimt 147-163 Wh/km en de praktijk zegt 204 Wh/km.
Dan kom ik uit op 22% minder efficient. Vind ik niet zo vreemd als je middenklasser met een topklasse auto vergelijkt.
En erger nog: Een IoniQ is dus 67% minder zuinig dan volgens de officiële gegevens, een Tesla 25-38%.

Ook de Kia Soul, die doet in de praktijk 180 Wh/km, dat is 7,7% verschil, geen 22,8. Volgens opgave zou hij 127 Wh/km doen, ook 41% minder zuinig.

Volkomen irriëele verbruiksinformatie geven is dus ook voor elektrische auto's "normaal". Maar die cijfers kun je dus ook niet onderling met elkaar vergelijken.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
Jan Treur
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 20 mei, 2013 13:01
Locatie: Heiloo NH

do 23 feb, 2017 8:49

Die 280 km komt uit de Europese NEDC test, dat wordt er doorgaans bij vermeld. De Amerikaanse EPA test met hogere snelheden komt op 200 km. Dealers geven veelal die 200 km aan als richtpunt. In een specifieke situatie hangt alles natuurlijk ook af van temperatuur en snelheid en nog wat factoren zoals rijstijl. De EPA test staat bekend als een goede en objectieve vergelijkingsmaatstaf. Je kunt hier zien wat de uitkomsten daarvan zijn.

Tesla komt pas op p. 5 met MPGe van 104 tegenover de 136 MPGe van de Ioniq EV, dat is 30% verschil. De i3 die op nr 2 staat komt op 124 MPGe, dat is een verschil van ongeveer 10%. De Leaf komt op 114 MPGe dat is een verschil van 19%. Ik denk dat de percentages in de visualisering ongeveer overeen komen met de EPA verschillen.
Hyundai Ioniq Electric Comfort 2017 Marina Blue
Voorheen: Prius Plug In Aspiration 2013 Arctic Blue

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

do 23 feb, 2017 10:05

Bereik van Ioniq EV is 198 km (124 mijl), Model S 349 km (218 mijl). Dat verklaart de verschillen in MPGs. De accu's moeten meegesleept.
Wil je een beetje bereik hebben, zit je dus momenteel vast aan de Model S. Onbetaalbaar voor de meesten. De Opel Ampera-e en de model 3 worden aantrekkelijker, volgens de specs. Daar wacht ik op.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
Jan Treur
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 20 mei, 2013 13:01
Locatie: Heiloo NH

do 23 feb, 2017 10:13

Ja, de Tesla's moet je vooralsnog vooral waarderen om hun grote bereik, niet om hun efficientie. Elk voordeel heeft ook weer zijn nadeel...

P.S. 124 mile = 199.5 km, niet 198.
Hyundai Ioniq Electric Comfort 2017 Marina Blue
Voorheen: Prius Plug In Aspiration 2013 Arctic Blue

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

do 23 feb, 2017 11:03

Inderdaad, Cruijffie doet het nog steeds, met 'elluk nadeel heb suh voordeel'.

ps Ik heb gewoon x1,6 gedaan. Had ook gewoon 200 km en 350 km kunnen nemen, het zijn tenslotte maar indicaties, maar ja zo stond het in de test.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
Jan Treur
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 20 mei, 2013 13:01
Locatie: Heiloo NH

do 23 feb, 2017 12:35

P.P.S. Het is om wat preciezer te zijn keer 1.609, dat maakt net uit zodat je op dat mooie ronde getal van 200 kan komen.
Hyundai Ioniq Electric Comfort 2017 Marina Blue
Voorheen: Prius Plug In Aspiration 2013 Arctic Blue

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 836
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden

do 23 feb, 2017 12:54

Als we zeikerig precies willen zijn: 1609,344 meter :mrgreen:
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Plaats reactie

Terug naar “Volledig elektrisch rijden”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast