trilling nog niet opgelost

Alles over de Prius 2 dat niet in de andere subfora past.
Plaats reactie
Ecoman
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius 2 2008

wo 20 dec, 2017 22:25

Hallo allemaal,

Sinds een aantal maanden heb ik na een reparatie een vreemde trilling in het stuur. deze is bij hogere snelheden soms ook voelbaar in de stoel en het interieur. De trilling is niet extreem maar wel voelbaar, het ene moment is het harder dan het andere moment. Het vreemde is dat begint bij 60 km/h en het andere moment pas bij 80 km/h, dan weer 90 km/h. Het valt ook op dat het soms pas komt bij wijzigen van de rijstrook, bijvoorbeeld bij het inhalen van een vrachtwagen. De trilling kun je omschrijven als het rijden op een slecht geasfalteerde weg en je elke oneffenheid in de weg voelt. Die trilling is dan ook hoorbaar als een dreun die je het interieur hoort. Gebruik mijn telefoon als navigatie en die trilt er dan ook mee.
Ben hiermee in de afgelopen maanden een paar keer terug gegaan naar de dealer i.v.m. de Bovag garantie ( deze loopt dit weekend af) en de laatste keer reed een monteur met de Prius en dat proefritje ging er niet rustig aan toe.
Moet er bij vertellen dat het is ontstaan toen ze onder garantie een wiellager (dacht linksvoor) en alle 4 de banden hebben vervangen i.v.m. een luid gezoem ontstaan door een reparatie daarvoor.

Ben heel blij met de top service van de dealer en tot nu toe was alles onder garantie gerepareerd.

Maar heb de indruk dat ze de klacht niet meer serieus nemen of geen idee hebben wat het kan zijn. Voor een second opinion had ik daarom vorige week een afspraak bij een ander filiaal.
Hele aardige monteur, deed een uitgebreide proefrit en stelde vragen, legde techniek uit, enz
Bij terugkomst bij de werkplaats zette hij de Prius op de brug om de wielen en ophanging op het oog te controleren. Zoals verwacht had ook deze monteur de trilling niet geconstateerd. Kreeg alleen complimenten voor de nette staat en het motorblok is gezien de kilometerstand nog kurkdroog.

Ik ben echt blij met de Prius en vind de techniek echt indrukwekkend, maak er een uitdaging van om zo zuinig mogelijk te rijden. Maar door die irritante trilling waar ik nu vele duizenden kilometers mee heb gereden, weet ik nu niet meer wat te doen.

Zit zelf te denken wat het toch kan zijn ? Misschien toch iets mis met de wielophanging i.v.m. vervanging van de wiellager ? Misschien nieuwe wiellager niet goed gemonteerd/defect ?
Speling of onbalans in de aandrijfas na de demontage ? Misschien al die tijd toch een kromme velg ?

Ik zal binnenkort een setje winterbanden er op zetten om uit te sluiten dat het aan de nieuwe banden/velgen ligt ?

Misschien moet ik de Prius maar naar mijn oude universele garage brengen aangezien de garantie bijna voorbij is. Al zal ik eerst moeten vragen of ze ervaring hebben met hybride auto's.

Ik hoor graag jullie advies.
Gemiddeld verbruik : 4,5L/100km

Klikoo
Lid
Lid

do 21 dec, 2017 18:18

Als je zeker weet dat het meteen na de reparatie is ontstaan, dan zou ik het toch in de richting van de verrichte reparatie zoeken. Ikzelf heb met mijn vorige auto ook zoiets aan de hand gehad, begon geleidelijk en werd na verloop van tijd erger maar varieerde in intensiteit. Als ik harder optrok werd het heviger. Op het laatst best hevig dat ik er niet meer mee durfde te rijden. Was overigs een ander merk auto, maar de oorzaak was toen dat er een staaldraad in de achterband geknakt was. Er kwam daardoor geleidelijk een uitstulping op het loopvlak van de band als deze warmer werd. Je schrijft dat alle 4 de banden vervangen zijn. Ik zou zeggen: Kijk de loopvlakken en de wangen eens goed na, voor en na een wat langere rit. Misschien dat je het ook in die richting moet gaan zoeken? Doe anders eerst die winterbanden erop, dan heb je het snelst uitgemaakt of het aan een band ligt.
Prius 2 BE Antraciet / mei 2008.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Overige zaken”

• Informatie