Schurend geluid bij bocht

Alles over de Prius 2 dat niet in de andere subfora past.
Plaats reactie
mloes002
Actief Lid
Actief Lid

zo 23 sep, 2018 14:41

Sinds een week of 2 hoor ik een schurend geluid als ik een bocht naar links maak. Ik hoorde al wat langer bij hele strakke bochten iets geluid (zowel links als rechts), maar nu ook gewoon bij het wegrijden. Na verloop van tijd neemt het geluid af, het valt me in elk geval zeer duidelijk op bij het wegrijden. Ik dacht zelf aan het aanlopen van een rem hier heb ik vaker last van bij vochtig weer...

Ik weet niet of het een met het ander te maken heeft maar 2 weken geleden had ik een uitje met collega dus met 4 man rondgecrossd als een soort excursie: veel woonstraatjes met korte drempeltjes. Van die nare hoge. Hoe langzaam ik ze ook nam bij 6 van de 10 een krggg geluid. Collega zei ook dat ik behoorlijk doorhing. Zou het ook veer, schokdemper of zoiets kunnen zijn? Al sinds het begin dat ik de auto heb hoor ik bij drempels een kraakgeluid, maar dat is een beetje p2 eigen meen ik hier meer gelezen te hebben...

Ik heb nog geen tijd gehad om langs de garage te rijden en heb daar deze week ook niet echt tijd voor.
Using Tapatalk

CeHaEr
Lid
Lid
Auto: C-HR Hybrid

zo 23 sep, 2018 14:58

Voel even aan de velgen na een rit.. is er eentje warm dan is er iets met je remklauw.
Schurend geluid bij bocht kan ook wiellager zijn.

Even naar laten kijken is wel verstandigste. Doorrijden zal op zich geen probleem zijn, alleen dat de reparatie op later tijdstip wat duurder kan worden omdat er in de tussentijd veel meer slijtage is en/of wat kapot gegaan is. Aan jou de keuze..
C-HR Hybrid Bitone Plus --- JDM Style

Klikoo
Lid
Lid

zo 23 sep, 2018 21:05

Dat kraak geluid bij het nemen van een drempel herken ik. Schijnt P2 eigen te zijn. Mij is verteld dat dit veroorzaakt wordt door het minimaal bewegen van de spiraalveren in de schotels van de voorste schokbrekers waarin ze rusten. Dit kraken bij een hobbel schijnt absoluut geen kwaad te kunnen, alleen sommige mensen irriteren er zich aan. Toen ik mijn P2 pas had, viel het mij ook op na een tijdje. Nu let ik er helemaal niet meer op.

Dat schurende geluid wat je sinds 2 weken hebt zou ik wel na laten kijken. Blijkbaar was dat eerst niet? Kan inderdaad best wel een wiellager zijn of een slepende remblok. Slepende remblok veroorzaakt hete velgen, dus dit kan je na een rit voorzichtig voelen of er eentje abnormaal warm wordt.
Prius 2 BE Antraciet / mei 2008.

mloes002
Actief Lid
Actief Lid

vr 12 okt, 2018 5:53

Ben inmiddels langs de dealer geweest, er is niks gevonden. Ze hebben een keer goed geremd want er zat wel wat roest op de schijven. En ze konden idd zien dat ik een drempel had geschampt aan de uitlaat. Nou laten we het hopen, maar helemaal gerust ben iker nog niet op....

Tja.... volgende keer toch vragen of ze ook een onderhoudsvrouw hebben? Die horen blijkbaar meer en eerder wat er mis is ;)... bij Volvo hebben ze dit al wel in de gaten: ik hoorde een wiellager en geen van de monteurs hoorde het en toen hebben ze de vrouw achter de balie ermee op pad gestuurd en die hoorde het wel ;)
Using Tapatalk

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

vr 12 okt, 2018 10:11

Een rustige en anticiperende rijstijl, daardoor overwegend regeneratief remmen is goed voor het brandstof verbruik, maar slecht voor remblokken, schijven en soepele werking van de remklauwen.
Het is en was al jaren een voorkomend probleem, dat schijven van de P2 roesten door het minimale gebruik van de remmen. De schijven in de P2 zijn ook nog eens een stuk dunner dan de gemiddelde remschijven. Er ontstaat soms een schrapend geluid, doordat de blokken niet ver genoeg vrijkomen van de schijven en de schijven ook nog eens roestig zijn. Ik heb dat zelf ook ervaren bij mijn eerste P2.

De beste remedie om problemen te voorkomen is,
Af en toe eens wat steviger remmen, zeker na een wasbeurt om roestvorming op de schijven te voorkomen. 1 keer per jaar remklauwen, blokken en schijven reinigen (dit gebeurt niet altijd tijdens de servicebeurt). De remblokjes van een Prius gaan lang mee, maar er is wel tussentijds onderhoud nodig om de boel gangbaar te houden.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

vr 12 okt, 2018 14:49

Heb met de P3 andere ervaring. De remschijven vertonen na bijna 8 jaren nog steeds géén roest ondanks dat er veel korte stukjes - langzaam - mee worden gereden en er zo rustig mogelijk wordt geremd om zoveel mogelijk rendement van het regeneratief remmen te hebben. Bijkomend voordeel is dat de voorwielen een stuk schoner blijven.

Het is wél zo dat de auto een 'binnenslaper' is en ik met vies weer liever binnen blijf dan de weg op ga.
Heeft Toyota a.d.h.v. de klachten bij de P2 de les geleerd?
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

vr 12 okt, 2018 14:56

Binnen roesten ze veel minder, vooral als het snel droogt.
PIP aug 2012 executive arctic blue

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

vr 12 okt, 2018 15:29

Camille Schyns schreef:
vr 12 okt, 2018 14:49
Heeft Toyota a.d.h.v. de klachten bij de P2 de les geleerd?
Er zijn inderdaad wat kleine wijzigingen doorgevoerd, zodat deze klachten niet of nauwelijks meer voorkomen. Ook wordt er op dit punt meer aandacht besteed aan de reminrichting tijdens onderhoud.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Klikoo
Lid
Lid

za 13 okt, 2018 21:41

Wat ik wel eens doe om de 4 remschijven eens een keer echt goed schoon te krijgen, is gewoon tijdens uitdrijven in de N stand zetten en dan remmen. Schakel je de convertor uit en remt hij alleen op de schijven. En poets hij de schijven echt goed schoon.(Uiteraard zonder voorganger want rem gedrag is anders).
Prius 2 BE Antraciet / mei 2008.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Overige zaken”

• Informatie