Diverse records

Alles over de Prius 2 dat niet in de andere subfora past.
Gesloten
PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: 2012 Plug-In Executive

zo 02 jun, 2013 16:45

Net terug van een weekje Leysin, vlak achter Montreux bij het meer van Geneve. Een paar jaar geleden ben ik al eens een weekje in de Dordogne geweest met deze Prius, maar echte Alpen had ik er nog niet mee gezien. Bovendien had ik toen nog geen ScanGauge 2.

Ik heb daar een paar waarden op de SG2 gezien die ik niet eerder gezien heb:

Laagste SoC: 24% bij de klim van Vevey over de 12 richting Fribourg. Langdurig 6 - 10 % met 120 km/u en 5000 rpm trekt de accu leeg tot 1 paars streepje.

Hoogste SoC: 84% bij een afdaling van Leysin terug naar Aigle zonder gebruik van de B-stand. Regelmatig 80+ gezien, maar dit was het record.

Hoogste temperatuur: 96 graden bij de klim van Montreux naar Caux, een erg steil en slingerend bergweggetje waar de snelheid laag bleef bij een behoorlijke motorbelasting.

Ook leuk was het dagelijkse retourtje Aigle - Leysin. Zodra je Aigle uit rijdt, begint het klimmen dat pas 16 kilometer later afgelopen is. Verbruik op dit stuk liep uiteen van 12 l/100km tot 18 l/100km, een beetje afhankelijk van de weersomstandigheden en het overige verkeer. De afdaling in de ochtend was meestal een stuk zuiniger, zo'n beetje tussen de 1.2 l/100km en 1.8 l/100km. Het record was echter 0.8 l/100km over 24 kilometer bij de afdaling van de (afgesloten) st. Bernardpas terug naar het dal.

De B-stand was bij alle afdalingen wel duidelijk onmisbaar. Zonder B zit je zo op de 80% SoC en daarboven wil hij eigenlijk nauwelijks regeneratief remmen, dus ben je voornamelijk je remschijven aan het opwarmen. Zet je hem in de B dan stabiliseert de SoC zich rond de 77% en ben je merkbaar op de motor aan het remmen. Het blijft echter een vreemde ervaring om het motortoerental te horen zakken naarmate je het gaspedaal dieper intrapt. ;-)

Ook een record is de prijs die ik voor een liter benzine mocht betalen in Luxemburg: € 1,35 per liter euro 95. In Zwitserland varieert de prijs aan de pomp tussen de € 1.39 en € 1.46, behalve natuurlijk de laatste pomp voor de grens waar je maar liefst € 1.56 voor iedere liter mag neertellen. Dit is overigens zo gauw als ik kan bedenken het enige dat goedkoper is dan in Nederland.

Niet echt een record, maar toch even een knipoogje gegeven naar m'n trouwe Toyota bij het doorkomen van 250.000 km op het klokkie kort na deze tankbeurt tijdens een rit van 1099 kilometer.

Een laatste record zal ik de komende week een beetje moeten aanpakken: Het aantal ongelezen onderwerpen bedraagt maar liefst 88...
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 02 jun, 2013 18:12

Hoi PriOkkie,

Leuk hè, de techniek van een Prius.
Hopelijk is de rest van het verblijf net zo interessant geweest

Groet
Willem
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 02 jun, 2013 21:09

Zeker, maar de rest is hier off-topic. ;-)

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

ma 03 jun, 2013 11:25

De Prius is inderdaad een interessante auto.
De B-stand werkt volgens mij ook uitstekend, zelfs zo goed dat ongeveer iedereen remt terwijl de Prius netjes afdaalt. Tja, dat zal het gevolg zijn van de 6de versnelling, veronderstel ik. ('t Was in Duitsland bij een of andere afdaling op de snelweg.)
Heeft de Prius de 120 km/h kunnen volhouden met de paarse batterij ?

Ik merk ook op dat je schrijft dat de ICE 5000 rpm haalt, terwijl op http://eahart.com/prius/psd/ de ICE maar gaat tot 4500 rpm. Ook ik heb al de 4800 rpm zien passeren (bij optrekken). Is die psd animatie dan verkeerd ? (Of is die voor de Prius I ?)
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 03 jun, 2013 11:40

Ik heb om de 120 vast te houden, niet helemaal vol gas hoeven geven tegen de tijd dat de batterij "leeg" begon te raken. Zag wel dat de stroom terugliep en het motortoerental toenam. Tegen de tijd dat ik boven was, liep die nog puur op de benzinemotor, maar van terugvallen was nog geen sprake.

Die animatie gaat inderdaad over de P1. Het maximum toerental van een P2 is 5000 toeren, hoewel mijn SG2 aangaf 5100 rpm te hebben gezien.

Gesloten

Terug naar “Prius 2 - Overige zaken”

• Informatie