verbruik TS terugdringen?

Alle zaken die specifiek zijn aan de Touring Sports uitvoering en afwijken van de techniek en uitrusting van de Auris Full Hybrid 2
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sebasjuh
Lid
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 07 jan, 2019 14:44
Locatie: Hoorn
Auto: Toyota Auris Hybrid

wo 06 feb, 2019 13:34

Hallo,

Ik ben nu een aantal weken in het bezig van een TS uit 2014.
Nu kom ik van een diesel auto af waar ik 1:21 mee haalde en dus redelijk wat kon rijden en de verhalen zo her en der gelezen te hebben over de TS dat je ook wel rond de 1:20 moet kunnen uitkomen.

Ik heb de TS nu een aantal weken en al 2x getankt maar mijn beste prestatie is toch maar 1:15, maar als ik het zo her en der lees is (ook hier op het forum) zou dat juist erg knap moeten zijn om zulke lage waardes te halen.

Ik heb de eerste volle tank gereden op de eco stand en toen kwam ik op 1:14,8 uit.
Daarna heb ik op de gewone stand gereden en kwam ik op 1:15 uit.

Nu rij ik voornamelijk woon-werk stukjes (25km heen en 25km terug, waarvan zo'n 16/17km 130km snelweg is) en de rest is deels 50km wegen en deels 80km weg.

Moet je zoveel anders rijden in een TS dan in een diesel om aan een lager verbruik te komen? Ik was er namelijk vanuit gegaan dat ik wel 'makkelijk' die 1:20 zou halen met de TS.

Heeft er iemand nog goede tips waar ik op zou kunnen letten waardoor mijn huidig verbruik lager kan worden?

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1007
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

wo 06 feb, 2019 15:07

Minder snel dan 130 rijden zou wel eens kunnen helpen.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 4776
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive
Contact:

wo 06 feb, 2019 16:29

ECO modus inschakelen, anticiperend rijden (weinig de remmen gebruiken) en de max. rijsnelheid beperken, daar is de meeste winst mee te behalen. :wink:
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Gebruikersavatar
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2065
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 18:59
Locatie: Epe (Gld.)
Auto: Auris TS Dynamic

wo 06 feb, 2019 17:39

sebasjuh schreef:
wo 06 feb, 2019 13:34
...Nu kom ik van een diesel auto af waar ik 1:21 mee haalde
...Nu rij ik voornamelijk woon-werk stukjes (25km heen en 25km terug, waarvan zo'n 16/17km 130km snelweg is) en de rest is deels 50km wegen en deels 80km weg.
Als je 1:21 diesel rijdt, dan zegt dat iets over je (rustige) rijstijl, de 1:15 in eco-mode komt zeker niet overeen met mijn ervaring.

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Gebruikersavatar
breinonline
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 990
Lid geworden op: vr 05 apr, 2013 12:41
Locatie: Vijfhuizen
Auto: Toyota Prius 3 HSD Comfort

wo 06 feb, 2019 20:20

Of zegt het iets over een moderne spaardiesel en is 1:21 eigenlijk helemaal niet zo goed?

Ik denk dat John bruikbare tips geeft.
Toyota Prius 3 HSD Comfort・Abyss Grey・Cruise control・Andriod head unit en achteruitrijcamera

Gebruikersavatar
guido66
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: di 12 jan, 2016 0:02

wo 06 feb, 2019 20:32

Ligt er nogal aan wat die vorige auto was. Ik ging van 1:17 in een DS5 met spaardiesel naar 1:21 in een P4.
auto 1: Prius 4 executive
auto 2: Fiat 500e eSport
hobbyauto: GTM Libra V6
fiets: R&M Nevo NuVinci / Cobi.bike

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 4776
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive
Contact:

wo 06 feb, 2019 20:45

Het verbruik is vooral gerelateerd aan de rijstijl en de weersinvloeden.
Verbruiksverhogende effecten kunnen ook van technische aard zijn, zoals door slecht onderhoud, aandrijvingsdefecten en/of slechte conditie hybride accu.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 19330
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

wo 06 feb, 2019 20:57

Hoe heeft de TS het verbruik berekend? Aan de pomp of van de BC? En heb je al een keer het totaal verbruik gereset?
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
stoeltje
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: do 23 feb, 2017 12:10

do 07 feb, 2019 9:18

Mijn ervaringen sluiten ook niet aan bij TS. Ik rijd vergelijkbare woon-werk km's en ook snelweg, provincialewegen en bibeko: 's zomers 4,0-4,5 l/100km en 's winters 5,0-5,5 km/100l. Je zou ook eens kunnen kijken naar de bandenspanning.

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5157
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

do 07 feb, 2019 12:39

Ik weet niet waar stoeltje rijd, maar TS heeft in zijn omgeving wel last van meer wind. WW 25 km is of richting P'rend of Middenmeer over de A7. Boven Zaandam neemt het verbruik behoorlijk toe (door veel ZW,W en NW wind ) Je verlaat daar de bebouwde Randstad. Scheelt zo 10% in verbruik en regen nog eens 10%. Jammer, maar niets aan te doen.
PIP aug 2012 executive arctic blue,
Kona premium 64 KWH in bestelling

Gebruikersavatar
stoeltje
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: do 23 feb, 2017 12:10

do 07 feb, 2019 13:03

Ik rijd van Heerhugowaard naar Ijmuiden....

Gebruikersavatar
Mikkel4NL
Lid
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 dec, 2018 10:25

vr 08 feb, 2019 20:00

120 op de snelweg, tijdens optrekken altijd in de eco zone blijven. Red ik 1 op 17.5 aan de pomp. Heen 40km snelweg 10km 80kmh. Ik haal ook lang geen 1 op 20. Beestje heeft al wel 175k km op de klok

Gebruikersavatar
lekkerebert
Lid
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 02 okt, 2017 2:25
Locatie: Zuid-Limburg
Auto: Auris TS 2016
Contact:

za 09 feb, 2019 1:30

Ik rij veel te veel korte stukjes. Ik haal ongeveer 1 op 16, dat is wel met 17 inch velgen met brede banden en de airco altijd aan, maar ik ben daar tevreden mee.
Op vakantieritten haal ik gemakkelijk 1 op 20, vind ik heel redelijk voor een ruime en lekker rijdende auto.
Auris TS Executive 2016, Renault 19 cabriolet 1993

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5157
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

za 09 feb, 2019 10:40

Heerhugo-ijmuid, tja dan heb je ook te maken met meer wind.
Overigens zul je op hele lange ritten ook naar 1:20 gaan.
Mijn dochter haalt met de Auris ook 1:17,5 ww (kort) en op langer stukken rijd vaak mn schoonzoon (die heeft een betonnen voet). Met Ppi hetzelfde verschijnsel, normaal 1: 18,5 (alleen benzine) maar vv Italie haal je wel 1: 21 (zonder regen)
PIP aug 2012 executive arctic blue,
Kona premium 64 KWH in bestelling

Gebruikersavatar
Josje
Lid
Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: di 18 apr, 2017 16:25
Locatie: thuis
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

do 14 feb, 2019 19:20

Mikkel4NL schreef:
vr 08 feb, 2019 20:00
120 op de snelweg, tijdens optrekken altijd in de eco zone blijven. Red ik 1 op 17.5 aan de pomp. Heen 40km snelweg 10km 80kmh. Ik haal ook lang geen 1 op 20. Beestje heeft al wel 175k km op de klok

optrekken kun je beter wat vlotter doen, dan rijd je een groter stuk met constante snelheid en ben je uiteindelijk zuiniger uit.

En die 175k km, dat is geen factor, mits je normaal onderhoud gepleegd hebt (luchtfilter, bougies). Wat wel helpt is hooguit 110 km /uur rijden, probeer maar eens. Scheelt een sloot benzine, maar kost heel weinig tijd. Zo rijd ik wel eens naar zwager, 200 km verderop, en reed vroeger 130 - 140 km/uur. Nu rijd ik hooguit 110 km/uur, en kom slechts 7 minuten later aan. Dat kleine verschil komt omdat je om de haverklap snelheid moet minderen op onze drukke wegen. Dus steeds in de ankers en dan weer planken. Het rijdt ook erg onrustig en levert je uiteindelijk bij wijze van spreken een hartaanval op. Rijd maar eens wat rustiger, je komt veel minder moe aan, en kost amper tijd.

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 2 - Touring Sports”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast