verbruik TS terugdringen?

Alle zaken die specifiek zijn aan de Touring Sports uitvoering en afwijken van de techniek en uitrusting van de Auris Full Hybrid 2
sebasjuh
Lid
Lid
Auto: Toyota Auris Hybrid

ma 04 mar, 2019 13:21

Excuses voor de late reactie.
Maar ik zal nog even kort reageren op de verschillende vragen.

Die 1:21 was met een Ford Fiesta uit 2013 en daarmee reed is niet super zuinig, in ieder geval niet vergeleken zoals ik nu met de TS rij.

De ECO modus in de TS staat standaard aan en ik heb nu ook wel door wanneer je bv. op de provinciale weg net onder de 80 op de teller rijdt en constant rijdt je dat stuk op de batterij rijdt. Het optrekken bij de snelweg in het eco gebied blijven met je toerenteller is echt niet te doen als ik bij Hoorn op de A7 dan erop kom en bij Purmerend eraf moet rij je ondertussen een beetje mee dat gaat veel te langzaam en daarom komt hij bij de snelweg in het begin in het power gedeelte van de toerenteller maar zoals iemand ook al opmerkte als je eerder op bv. 120 zit rij je ook eerder een constante snelheid.

Maar ik zal het eens gaan proberen om een tijd 110 te rijden, kijken wat voor verschil dat gaat maken.

En mijn huidige verbruik heb ik berekend aan de pomp, je weet hoeveel liter erin gegaan is dat haal je van je dagteller km stand af en dan weet je je verbruik. Zo bereken ik het steeds en op dit moment zit ik op 1:15,3.

Het totale verbruik heb ik nog niet gereset van de TS dus dat zal ik ook eens gaan proberen.
En ik zal de bandenspanning eens controleren.

Kijken of ik er nog wat verbeteringen in kan krijgen.

Josje
Lid
Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

ma 04 mar, 2019 19:46

1 op 15 is niet zuinig vind ik. Blijft er soms een rem een klein beetje hangen? En probeer je cruise controle te gebruiken

lekkerebert
Lid
Lid
Auto: Auris TS 2016

di 05 mar, 2019 3:59

Het aantal kms per liter schiet omhoog heb ik gemerkt, als de buitentemperatuur boven de 10 graden komt.
Dan haal ik zelfs met de vele korte stukken die ik rij, gemakkelijk 1 op 17. En ik heb 17 inch velgen met 225/ZR17 CrossClimates erop, zeker niet de zuinigste band.
En ik heb mn bandenspanning sinds mn verhuizing begin november vorig jaar niet meer gecontroleerd :oops: want toen ging ik van een hoekwoning mét garage met compressor, en alles erop en eraan, naar een vrijstaande woning, waar ik (nog) niet met de auto's achterom kan en zonder stroomaansluiting aan bij de oprit waar ik dat compressortje kan insteken.
Auto staat nu ook buiten, als ie in een garage staat heb je sowieso geen last van vocht binnen maar de motor draait dan zeker in de koude maanden veel lekkerder.
Scheelt ook een bult. Mijn garage was niet verwarmd, maar het washok ernaast had een electrische vorstbeveiliging. Zelfs als het 15 graden vroor kwam de temp in de garage nooit onder de 3. Nooit krabben, meteen snorren als een poesje (ondanks dat die 1.8 met zn waterige olie niet fraai klinkt), en wegrijden, geen minuten lang ontwasemen, alleen maar voordelen.
Auris TS Executive 2016, Renault 19 cabriolet 1993

tsh
Lid
Lid

vr 08 mar, 2019 0:15

In het verleden toen ik met zuinige benzine- en dieselauto's reed kwam ik rond de 1 op 20. Ik heb ook een TS en rij niet 25 km maar 100 tot 200 km achter elkaar met een snelheid van 100 tot 140 km/u en kom "helaas" toch op een gemiddeld verbruik van 1 op 18. De TS staat op 17" met sportveren. Ook ik kan jouw 1 op 14 tot 15 niet verklaren aangezien je mijn, of misschien zelfs een zuinigere, rijstijl hebt. Ik let nooit meer op eco, normaal of turbo mode aangezien mijn verbruik in alle modes met mijn rijstijl toch op ca. 1 op 18 komt. Misschien zou je kunnen proberen een dagje met een vergelijkbare andere TS kunnen rijden en dan het verbruik eens kunnen controleren en vergelijken. Dan kun je als eerste afstrepen of het aan jou ligt of je TS. 😜

will
Lid
Lid
Auto: Auris Touring Sports Pro

vr 08 mar, 2019 15:59

Ik ben sinds 1.5 maand in het bezit van een Auris Touring sport van 2015. Auto staat nu nog op winterbanden 16". Ik rij dagelijks 42 km naar mijn werk heen. En kom op dit moment uit op een verbruik van 1 op 17. Mijn vorige auto was een Verso Diesel 2.2 Dcat en deze had een verbruik van 1 op 14. Verbruik van 1 op 17 is iets lager dan verwacht maar altijd nog beter dan de 1 op 14 met diesel. Ben wel benieuwd wat het verbruik gaat worden als de zomerbanden eronder gaan. Bij zomerbanden zijn 225/40/18 ben dus benieuwd wat het gaat worden. Bij de Verso heb ik de afgelopen 7 jaar een excel sheet bijgehouden met de kosten en verbruik van de auto en ik kan iedereen melden daar wordt je niet vrolijk van. Dan kun je beter gaan fietsen. Heb wel geleerd de afgelopen jaren dat verbruiken door het jaar heel variabel kunnen zijn.
Merk wel als ik op de rondweg net onder de 70km rij de auto op de electra modus loopt. Moet dan wel bij de snelheid van 70 een beetje van het gas af maar daarna blijft de auto op 70 op Electra lopen. verbruik is dan 1 op 40.
Auris Touring Sports Lease Pro
Audi A3 etron
Verso 2.2CatD

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

za 09 mar, 2019 13:16

Dé truc is héél secuur met het gaspedaal omgaan. Op de snelweg is mijn snelheid 97 km op de teller (da's 90 in werkelijkheid). Daarvoor gebruik ik de cruise-controle, behalve in geaccidenteerd terrein (zoals de randweg naast de A2 om Eindhoven).

Het rempedaal geeft wat stroom op de aandrijfaccu, maar in veel gevallen levert dat minder op dan de auto laten uitbollen. Dat geldt zeker als je weet dat je moet stoppen voor een verkeerslicht. Ik mik er dan het liefst op dat ik zodanig langzaam vertraag dat ik nauwelijks opnieuw hoef gas te geven om de verkeersstroom te kunnen volgen.

'Even gaan tanken' is altijd op z'n minst een omweggetje. Dus levert goed voltanken op den duur een aantal km's minder rijden op.
De bandenspanning heb ik 1 bar méér dan fabrieksopgave. De 17" wielen zijn breder dan de 15" en dat komt ook tot uiting in het verbruik. Mijn winterwielen zijn 15" en mogelijk is dat de reden dat ik niet zo'n groot verschil merk tussen het rijden op de winterwielen en de zomerwielen. De 17" vind ik nog steeds een verschrikking, zo niet waardeloos.

De buitentemperatuur, de windsnelheden, al dan niet natte wegen etc. tikken ook door. Dat laat zich niet vermijden; wél het in de file rijden (dus spits vermijden).
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Theo
Lid
Lid
Auto: Toyota Yaris Hybrid 2016

do 14 mar, 2019 22:00

Interessant topic, ik hou ook altijd nauwkeurig mijn benzineverbruik bij.
Het is een feit dat je in een winderige periode een hoger verbruik hebt.
Maar ik vindt dat moeilijk te verklaren, je hebt toch gemiddeld genomen net zoveel de wind mee als dat je hem tegen hebt ?
En wind van opzij is lijkt me neutraal voor het verbruik.

Maar toch, ik merk het altijd aan mijn verbruik, tijdens dagen met veel wind zoals de afgelopen week, altijd een hoger verbruik.

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

vr 15 mar, 2019 15:40

Ik vind dit toch écht wel teleurstellende verbruikscijfers. Met mijn P2 uit 2005 haalde ik - gemeten aan de pomp - een jaargemiddelde van 5,5 liter per 100 km.

Moderne hybride tech met hetzelfde vermogen zal toch beter moeten kunnen presteren dan dit!
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Toyo
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

vr 15 mar, 2019 16:51

Theo schreef:
do 14 mar, 2019 22:00
Maar toch, ik merk het altijd aan mijn verbruik, tijdens dagen met veel wind zoals de afgelopen week, altijd een hoger verbruik.
Een flinke tegenwind heeft meer effect op het verbruik dan dezelfde wind mee. De snelheid (lees hier rijwind) heeft een kwadratisch effect op de weerstand.
42
69.300 hybride kilometers afgelegd @ 4.51 l/100km.

CeHaEr
Actief Lid
Actief Lid
Auto: C-HR Hybrid

vr 15 mar, 2019 20:35

Josje schreef:
do 14 feb, 2019 19:20

optrekken kun je beter wat vlotter doen, dan rijd je een groter stuk met constante snelheid en ben je uiteindelijk zuiniger uit.
Dit vroeg ik me dus al vaker af.
De snelweg oprijden met naald in ECO gebied en bij de 110 op de CC... of meer/vol gas geven en paar honderd meter eerder op de 110 en CC. Zou dat echt verschil maken?

Ook kent de CC soms maar 1 stand om te versnellen, volgas naar de ingestelde snelheid!
Rustig versnellen van bijv. 90 naar de 110 moet je altijd zelf doen.
C-HR Hybrid Bitone Plus --- JDM Style

zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius III executivesolar

vr 15 mar, 2019 22:59

En vergeet in deze "natte" tijd ook de natte weg niet, dat vreet energie.
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

Stamgast
Lid
Lid
Auto: Nog geen

vr 15 mar, 2019 23:50

Camille Schyns schreef:
za 09 mar, 2019 13:16
Dé truc is héél secuur met het gaspedaal omgaan. Op de snelweg is mijn snelheid 97 km op de teller (da's 90 in werkelijkheid). Daarvoor gebruik ik de cruise-controle, behalve in geaccidenteerd terrein (zoals de randweg naast de A2 om Eindhoven).
En dan lekker een vrachtwagen inhalen met 3km/h of ingehaald worden door die caravan rijders die +90 mogen rijden.

RLNB76
Lid
Lid

do 21 mar, 2019 16:39

Schaf een goede OBD stekker aan (niet zo een goedkope) en gebruik het programma Hybrid Assistent. Deze zal je begeleiden in zuinig rijden.

Mij lukt 1 op 20 vaak en mijn record is een tank van 1 op 27 en een rit van 150 km 1 op 31.

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 2 - Touring Sports”

• Informatie