Upgrade Toyota safety sense

Specifieke technische aspecten van het Prius 4 concept.
Kersen
Lid
Lid

do 08 feb, 2018 19:15

http://media.toyota.co.uk/2017/11/toyot ... kage-2018/

Werkt met dezelfde camera en wave radar.
Ben benieuwd of wij ook een update kunnen gaan verwachten, maar ben bang van niet.
Nieuwe systeem heeft trouwens ook lane tracing assist. Dus binnen de banen rijden icm adaptive cruise control.
Prius gen 4 dynamic

Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Skoda Kodiaq + Yaris TS

do 08 feb, 2018 19:48

Lane tracing of lane assist? Volgens mij komt het vrijwel overeen met elkaar.
Afbeelding

Skoda Kodiaq Business Ambition
Toyota Yaris TSport

Kersen
Lid
Lid

do 08 feb, 2018 21:30

! Bericht van: Moderator
Quote verwijderd.

Klopt. Is gewoon een fancy naam voor hetzelfde.
Prius gen 4 dynamic

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

vr 09 feb, 2018 10:00

Werkt overigens perfect.
Maar of het zo nuttig is?
Je kunt beter fit, uitgerust en nuchter gaan rijden; dan heb je het niet nodig.

Op secundaire wegen hoe dan ook niet en zelfs op lange trajecten autoweg ... uitgerust en alert in de auto stappen :silent:

Maar het zit er op, werkt, en ik gebruik het meestal.

Vervelend? Knopje op het stuur en het Japannertje legt het piepertje het zwijgen op :wink:
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

CeHaEr
Lid
Lid

vr 09 feb, 2018 16:24

Bij mijn C-HR begint er naast het piepen ook een klein Japanne.. euh, Turkje aan mn stuur te trekken. :D
C-HR Hybrid Bitone Plus --- JDM Style

holyhead
Lid
Lid
Auto: Toyota CHR

vr 09 feb, 2018 17:00

En ook dat trekken aan het stuur kan je uitzetten ik heb alleen het piepje aan :D

Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Skoda Kodiaq + Yaris TS

vr 09 feb, 2018 17:01

Ik heb diverse auto's gereden waarbij deze optie standaard aanstond, ik heb het vrij snel uitgeschakeld, het geeft je een gevoel van schijnveiligheid. Van het complete pakket Safety Sense vind ik de helft echt een verbetering van de veiligheid, de andere helft is te gevoelig door verschillende omstandigheden.

Bron Autoweek:

Volgens de ANWB en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV zijn de lane assist-systemen waar veel nieuwe auto’s over beschikken vaak niet betrouwbaar. Niet de systemen zelf, maar de situatie op de weg zou daar echter de belangrijkste oorzaak van zijn.

Wegmarkeringen die niet goed zichtbaar zijn of belijningen rond fietspaden die de auto naar het midden van de weg drukken, kunnen volgens de ANWB zorgen voor ongelukkige situaties. Ook het feit dat veel automobilisten de werking van Lane Assist overschatten, draagt daaraan bij. De 'wielrijdersbond' kwam tot de conclusies na onderzoek van ongeveer honderd van haar leden, die lane assist-systemen onder de loep namen.

Zij concluderen dat autokopers onvoldoende informatie over de beperkingen van dit soort systemen krijgen. Veel bestuurders vertrouwen blind op de elektronische stuurhulp, en dat blijkt in veel gevallen dus niet terecht. Daarnaast is in veel gevallen niet duidelijk wanneer zo'n systeem is in- danwel uitgeschakeld.

Rijstrookassistentie heeft met name onder natte omstandigheden soms moeite met het 'zien' van de belijning op de weg. Bovendien brengt de belijning bij weef- en spitsstroken het systeem in de praktijk in de war, net als de eerdergenoemde fietspaden aan weerzijden van de rijbaan. Tegelijkertijd is het zo dat autofabrikanten ook niet beweren dat 'lane assist' betekent dat je het stuur uit handen kunt geven, maar kennelijk hebben veel mensen er moeite mee om zelf de controle te houden.
Afbeelding

Skoda Kodiaq Business Ambition
Toyota Yaris TSport

holyhead
Lid
Lid
Auto: Toyota CHR

vr 09 feb, 2018 17:22

Dat de autoverkopers onvoldoende informatie geven dat kan wel kloppen echter tegenwoordig
weten veel kopers meer dan de verkopers.
In de handleiding van de auto wordt ook vaak op de beperkingen gewezen echter een hoop mensen lezen het niet. Verder is op het Internet een schat van informatie te vinden over de veiligheidssystemen.
Het is makkelijk van de ANWB om te zeggen dat de autoverkoper te weinig informatie geeft,
Bij aflevering van je auto krijg je voldoende info over je heen waarvan je na het wegrijden de helft alweer vergeten hebt.

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

za 10 feb, 2018 8:15

Mijn verkoper (bij Mengelers Sittard) heeft in de showroom de auto "uitgepakt" en is met me in de auto gaan zitten en heeft me alles uitgelegd. Alle menupagina's doorgebladerd en de instellingen naar mijn voorkeur ingesteld.

Ben ik heel tevreden over en spaarde mij een hoop tijd en zoekmoeite ondanks dat ik me op internet al in de materie verdiept had.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

CeHaEr
Lid
Lid

za 10 feb, 2018 8:27

Het blijven allemaal hulpmiddelen. Gek genoeg denken mensen dat ze dan een stukje autorijden volledig aan de auto kunnen overlaten. Safety sense maakt je auto echt niet monkey-proof..

Ook de verkeersbordherkenning is niet feilloos, soms wordt een bord niet goed gezien of ´leest´ de auto een bord van een ventweg. Er zijn mensen die het dan meteen geheel uitschakelen en als ´niet betrouwbaar´ bestempelen.

Welke systemen in- en uitgeschakeld zijn, is vaak op je dashboard aangegeven met lampjes. Dat de eventuele uitleg van een verkoper tekortschiet of overvloed is aan info kan wel kloppen. Daarnaast krijg je standaard maar een beknopte handleiding bij de auto en de grote (te downloaden) handleiding van 1000 pagina´s leest men niet geheel. De pagina over wat een safety sense optie kan wordt wel gelezen... maar de 6 pagina´s over wat je er NIET mee mag/moet doen wordt overgeslagen.

Met al die instellingen en elektronische snufjes zou je bijna een rijles bij aanschaf moeten krijgen :mrgreen:

Kersen
Lid
Lid

za 10 feb, 2018 9:37

Het zijn ook hulpmiddelen. Nu met een bevroren voorruit en deze techniek gaat het ook niet werken. Dus de camera zal ook zeker goed uitzicht moeten hebben.

Maar er is een update op het safety Pakket. Jammer als de huidige software hier geen upgrade van zou krijgen. Immers is de techniek al aanwezig in de auto.
Prius gen 4 dynamic

CeHaEr
Lid
Lid

za 10 feb, 2018 12:30

Misschien bevat die update niet alleen softwarematige dingen maar is ook de hardware (camera, sensors, radar, etc.) anders.
Dan heeft alleen een software update geen zin.

Kersen
Lid
Lid

za 10 feb, 2018 12:35

! Bericht van: Moderator
Quote verwijderd.

In de link helemaal boven aan kun je zien dat de hardware hetzelfde zal blijven.

Hier nog een ander linkje waarin bevestigd word dat dezelfde techniek gebruikt word als de huidige tss-p (Toyota safety sense p )

https://newsroom.toyota.co.jp/en/detail/20005181
Prius gen 4 dynamic

Olaf Busch
Lid
Lid
Auto: Prius 3 ececutive

ma 12 feb, 2018 9:44

Ik verbaas me toch altijd weer over de reacties op dit soort hulpmiddelen. En toch ook weer niet.

Voor veel mensen is het alles of niets. Of het moet alles uit handen nemen zonder enig fout risico, of het moet op de ouderwetse manier; alles met de hand en op eigen waarneming.

De werkelijkheid is dat je ze (inderdaad) als hulpmiddel gebruikt. Als ik op de ACC rij kijk ik echt wel voor me uit. En als ik denk dat mijn ingreep passender is dan die van de ACC (ja, die ken je na een tijdje) dan doe ik het zelf even.

Als ik Lane Assist zou hebben denk ik dat ik hem niet vaak aan zou hebben staan. Maar misschien wel als het donker, nat en mistig is. En dan natuurlijk wel zelf opletten.

En ja, ik heb een achteruitrij camera en parkeersensoren achter. Geen 360 graden camera. Is dat dan schijnveiligheid?

Hetzelfde zie je bij de keuze voor EV of een dikke plofmotor. Alles wat daar tussenin zit willen veel mensen niet zien (wat dan vervolgens een goed excuus is om toch maar die dikke ploffer te kunnen aanstrepen).

bmwr807
Lid
Lid

di 27 feb, 2018 17:34

[quote=Kersen post_id=155953 time=1518262512 user_id=14615

In de link helemaal boven aan kun je zien dat de hardware hetzelfde zal blijven.

Hier nog een ander linkje waarin bevestigd word dat dezelfde techniek gebruikt word als de huidige tss-p (Toyota safety sense p )

https://newsroom.toyota.co.jp/en/detail/20005181
[/quote]

In het persbericht van toyota-japan staat zowel dat dezelfde techniek gebruikt wordt als dat het apparaat kleiner wordt: "Reduction of the size of the unit to improve ease of installation". Het gaat ook over 'roll out' dus de nieuwe apparatuur wordt één voor één in de nieuwste auto's aangebracht.
Auris TS hybrid lease pro, Island Blue, Portilo fietsendrager
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Prius 4 - Techniek”

• Informatie