Active grille shutters

Specifieke technische aspecten van het Prius 4 concept.
tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 20 jun, 2016 18:58

Bij mijn auto gaat ze open zodra het nodig is.
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

zo 03 jul, 2016 19:19

Geen idee wanneer ze sluiten. Wellicht beneden een bepaald temperatuur. Na de foto van Zilly heb ik ook gekeken. Voor het starten stonden ze open. Daarna de auto gestart en weer gekeken. Daarna stonden ze nog steeds open. Ik heb er verder niet meer op gelet. Ik neem aan dat in de winter de shutters wat actiever zijn.
Je hebt op het ogenblik overigens ook een reclame-spotje van de diverse Toyota hybrides. Hierin zie je ook de P4 met open shutters rijden.

Wat me overigens wel opvalt is dat ik erg weinig vliegjes op de radiator zie. Nooit zo op gelet. Wellicht is dat bij P3 en andere auto's ook zou.

Ed
Prius HSD II Comfort 16 nov 2007 - 23 sep 2011Ocean Blue
Prius HSD III Dynamic 23 sep 2011 Barcelona Red
Prius HSD IV Executive 8 juni 2016 Emotional Red

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

ma 04 jul, 2016 10:02

Je startte de auto, maar ging de ICE toen ook aan? Mogelijk gaan ze pas dicht als de ICE start.
Het effect van shutters op het opwarmen van de motor is behoorlijk. In de winter is de BMW binnen 1 km op bedrijfstemp.
Bij de P$ moet dit dus ook behoorlijk schelen.
PIP aug 2012 executive arctic blue

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

ma 04 jul, 2016 22:26

Nee Nessio,

Ik heb hem gestart en gewoonte getrouw in EV gezet voordat ik uitstapte.
Ik denk dat het inderdaad een behoorlijk verschil kan maken met opwarmen als de luchttoevoer wordt afgesloten. Gedeeltelijk overigens, want volgens mij sluiten de shutters alleen het onderste deel. De bovenste 2 sleuven naast de Toyota-T blijven volgens mij altijd open. Hoe zit dat bij de BMW? Zitten de niertjes dicht, of gaan die al naar gelang de omstandigheden dicht, of blijven die altijd open?

Ik zal binnenkort eens kijken wat er gebeurd als de ICE aanslaat. Met wat geduld moet dat duidelijk worden.

Ed
Prius HSD II Comfort 16 nov 2007 - 23 sep 2011Ocean Blue
Prius HSD III Dynamic 23 sep 2011 Barcelona Red
Prius HSD IV Executive 8 juni 2016 Emotional Red

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

di 05 jul, 2016 14:50

De P4 grill-afdichting komt mogelijk niet in actie bij stilstaande auto, dat heeft ook weinig zin, de bedoeling van het systeem is dat koude rijwind niet onder de motorkap wordt toegelaten, tenzij de temperatuur te hoog gaat oplopen.
De grill-afdichting heeft volgens de Toyota P4 ontwerpers, naast het aanmerkelijk sneller opwarmen van de P4 motor, ook een positieve invloed op de aerodynamica.
Uit testrapporten blijkt dat de P4 niet alleen door de snellere opwarming , maar tevens door de verbeterde aerodynamische luchtstroom brandstof bespaart.

Ps. de bevindingen van de Toyota techneuten hierboven wordt hier op het forum al jaren, vaak luidkeels geuit door mensen die 's winters met Gamma isolatie buizen in de grill 's rondrijden.. :D

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

di 05 jul, 2016 23:39

Uh, die zijn dan dus ook altijd dicht als je start.

Bij de BMW X5 waren de lamellen ook altijd dicht bij stilstand (zie foto's ander topic)
Ik zal trachten goede foto's te maken van de lamellen bij de BMW 2at (zitten nogal diep)

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 06 jul, 2016 11:13

Op de foto van "Zilly" op de vorige blz. is duidelijk te zien dat de lamellen geopend zijn.

@nessi": waaruit concludeer jij dat de lamellen bij het starten van de P4 altijd gesloten zijn, het starten van de auto creëert geen rijwind, zelfs in het geval dat de ICE zou opstarten vindt er geen of zeer weinig luchtcirculatie plaats.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 06 jul, 2016 14:23

Ik concludeer het niet. Ik vroeg me alleen af waarom ze niet gesloten zijn.

de BMW AT2 heeft 2 sets lamellen.
1e set achter de nieren, die zijn bij stilstand dicht
Ik heb ergens gevonden dat deze open gaan dmv de koelwater thermostaat.
2e set zit voor de getrapte radiator (onderste grill), deze zijn open bij stilstand.
Als ik start gaan ze niet dicht, wanneer geen wel idee.
Mogelijk op basis buitentemperatuur.
Zij zijn slecht te zien, maar zitten bevestigd aan de verticale schuine stangetjes.

Overigens heeft de Australische versie geen lamellen, blijkbaar verschilt dit per werelddeel of zo.

Het is lastig foto's maken, lamellen zitten nogal diep.
Beide grills (nieren + radiator).jpg
Lamellen achter de nieren.jpg
Lamellen voor de radiator.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 4 - Techniek”

• Informatie