Prius als nieuwe duurtester (Video)

Alles over het rijden met de Prius 4. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Plaats reactie
gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

do 13 okt, 2016 17:07

Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur

do 13 okt, 2016 18:56

Een enthousiaste autoweker?

#moeniegekkerworden!
BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

do 13 okt, 2016 19:41

Goed dat Cornelis Kit de intro niet heeft gedaan, dan zou het filmpje weer op last van de importeur verwijderd moeten worden...
Toyota Prius III Executive
Bouwjaar 2009
> 250.000 km
Royal blue metallic

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

za 14 jan, 2017 17:49

Gezien de behoorlijk negatieve ontvangst van de P4 hier op het forum lijkt het me niet zinvol veel tijd te steken in het neerpennen van mijn eigen ervaringen (Geen problemen, nog steeds erg enthousiast en ik geniet van elke meter). Als Prius-fan kan ik het echter even niet laten een aantal positieve zaken die me de laatste tijd in de media opvielen op dit forum te delen:

Deze week is er in Autoweek (nooit echt liefhebbers van Prius of Toyota in het algemeen geweest) een tussenverslagje van de P4 in hun duurtest vloot. Volgens mij testen ze de auto’s in deze duurtest gedurende 20.000 km. Met de P4 heeft Autoweek inmiddels 14.260 km gereden. Over die afstand hebben ze een verbruik van 4,975 p/100km (1 op 20,1). Ik herken nagenoeg alle punten die Jan Lemkes deze week in Autoweek schrijft. Dus in die zin laat hieronder ook wat van mijn eigen ervaring/beleving zien.
De volgende punten vallen Autoweek op:

+ Zelfs bij planken op de autobahn nog zuinig
(ik houd me aan de max. snelheid in NL en vind de P4 daarbij zuinig)
+ Voelt dynamisch aan
(in vind de P3 op dit gebied beter dan de P2 en de P4 duidelijk beter dan de P3)
- Ergonomie kan beter
(als doorgewinterde Priïst (rijd ermee sinds 2007) is alles eigenlijk logisch voor mij. Ik moet altijd
even wennen als ik in een “normale” auto rijd)
- Veel rolgeluid
Geen speld tussen te krijgen. Dat is bij de Prius (kan niet oordelen over de P1) nooit het sterkste
punt geweest.

Men is met de duurtester naar de Eifel in Duitsland geweest. Hieronder wat quotes:
Wie voor het eerst plaatsneemt in deze hybride, heeft namelijk meteen door dat het een compleet andere auto is dan zijn voorgangers…………het huidige model weet zijn inzittenden dankzij de mogelijkheid tot een lagere zitpositie en een beter stuurgevoel toch meer te enthousiasmeren voor een lange rit. De stoelen ondersteunen het lijf bovendien uitstekend.

In Duitsland komen we erachter dat de Prius ook bij hogere snelheden niet door de mand valt. Dat urenlang met 180 niet bepaald tot de primaire doelstellingen van de ontwerpers behoorde, blijkt alleen uit het feit dat de auto niet ertoe uitnodigt. Wie dat negeert, wordt getrakteerd op een auto die ook bij hoge snelheid nog strak op de weg ligt en vertrouwenwekkend stuurt.

Het verbruik is evenmin verkeerd. 1 op 18,3 is de minst zuinige score die we realiseerden. Dat is een bijzonder nette score voor een rit als deze. Klasse! (Jan Lemkes)

Naast het verbruik vind ik uitstoot ook belangrijk. FEV met voldoende range en bruikbaarheid is voor mij nog niet betaalbaar (Tesla nu, andere alternatieven nog toekomst).
Toyota heeft met de Prius een belangrijke markt in de VS. Daar hebben ze behoorlijk strenge regels als je op basis van verbruik en uitstoot belasting- of andere voordelen (HOV-lane) wilt hebben. Dat heeft VW inmiddels ontdekt en lijkt Chrysler/FIAT nu ook te gaan ontdekken.

Ondanks alle (negatieve) juridische focus op Prius in de VS sinds ongeveer 2009, is de Prius ook daar nog steeds het cleancar-visitekaartje van Toyota.
Ik hoopte ook altijd dat de uitstoot van de Prius relatief schoon was door de toegepaste technieken, maar kende daarvan geen onderzoeken. Inmiddels heeft de Duitse ANWB, de ADAC, haar ECO-test sinds eind 2016 behoorlijk aangescherpt en lijkt dit een goede graadmeter te worden:

• T.a.v. CO2-uitstoot zijn er geen voordelen meer voor grote auto’s t.o.v. kleinere auto’s
• Auto’s worden eerst zoals gebruikelijk op de lopende band getest. Nu niet aan de hand van de huidige makkelijke NEDC-cyclus, maar aan de hand van de toekomstige realistischer WLTC-cyclus. Deze cyclus wordt zowel bij koude ICE als bij bedrijfstemperatuur uitgevoerd. Daarnaast wordt op de lopende band ook ADAC’s eigen (zwaardere) Autobahncyclus uitgevoerd. Bij deze testen wordt dagrijverlichting gebruikt, staat airco aan en is 200 kg ballast in de auto geplaatst.
• Naast verbruik (CO2-uitstoot), worden ook schadelijke stoffen gemeten (CO,HC, NOx, PM en PN) en beoordeeld.
• Haalt een auto op de lopende band tenminste 4 van de 5 te behalen sterren, dan wordt ook een Real Driving Emissionstest uitgevoerd met meetapparatuur aan boord van de auto. Valt de auto hierbij door de mand, dan wordt het aantal sterren (was 4 of 5) verlaagd.

Het is me niet helemaal helder wat nu de precieze ingangsdatum van de hierboven beschreven test is. Er staan 3 uitgebreide testbeschrijvingen in PDF-vorm op de ADAC-site:
• ECO-test t/m februari 2012
• ECO-test t/m november 2016
• ECO-test vanaf december 2016

Als je echter naar de testen zelf gaat kijken, dan zijn ze als volgt onderverdeeld:
• ECO-test vanaf maart 2012 t/m september 2016
• ECO-test NIEUW vanaf september 2016

Er zijn nog niet zoveel auto’s op deze wijze (ECO-test NIEUW vanaf sep 2016) getest, maar bij diesels (groot en klein) vliegen de 1 en 2 sterren je om de oren. De Prius-4 (testdatum 31.10.2016) en de Hyundai Ioniq (testdatum 11.10.2016) en de Kia Niro (testdatum 12.09.2016) zijn op deze laatste wijze getest. De Prius komt hier erg goed uit:

Auto ---------------- Punten CO2 ---- Punten “Schadstoffe” ---- Totaal punten ---- Sterren
Prius-4 ----------------- 46 --------------------- 48 ---------------------------- 94 ---------------- 5
Hyundai Ioniq --------- 38 --------------------- 21 ---------------------------- 59 ---------------- 3
Kia Niro ---------------- 32 --------------------- 25 ---------------------------- 57 ---------------- 3

De LEXUS IS en de Toyota RAV4, C-HR of Auris zijn nog niet op de nieuwste wijze getest. Voor geïnteresseerden hieronder nog even de link naar de ADAC-site:

https://www.adac.de/infotestrat/tests/e ... fault.aspx

Ed
Prius HSD II Comfort 16 nov 2007 - 23 sep 2011Ocean Blue
Prius HSD III Dynamic 23 sep 2011 Barcelona Red
Prius HSD IV Executive 8 juni 2016 Emotional Red

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

za 14 jan, 2017 19:12

Interessant en leuk!
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

mloes002
Actief Lid
Actief Lid

zo 15 jan, 2017 19:36

Ik vind het wel leuk om te lezen over de p4 hoor! Ik hoop over een jaar of 2/3 deze als opvolger voor m'n p2 aan te kunnen schaffen. Ik heb 15 feb een proefrit :)
Using Tapatalk

ns4
Actief Lid
Actief Lid
Auto: C-HR Bi-Tone+

zo 15 jan, 2017 21:44

@evdlhsd: merci voor de info! Wist niet dat men in Duitsland ondertussen op deze manier testte. Mooie score ook voor de P4.

Wat betreft de ontvangst van de P4 op 't forum, persoonlijk vond ik 'm minder lekker rijden als onze Auris, ik ben verwend met de hydro-pneumatische vering van onze Citroen's uit het verleden. Maar de gen4 HSD techniek in de P4 heeft zeker mijn interesse, daarom ben ik ook blij met de C-HR, die dat ook heeft. Echter, als die toch niet zo lekker rijdt als we hopen, met name de feedback van de vering bij kuilen en andere oneffenheden in de weg, dan wordt ook de keuze voor de C-HR lastig. Dan misschien toch wachten op de Auris FH3... Al zal een groot deel ook komen door de TNGA-architectuur en zal de Auris FH3 ook wat 'steviger' op de weg liggen.
2017-06 C-HR Bi-Tone+ Hydro Blue TRD (not too) Extreme
2014-06 Auris TS Hybrid Dynamic 1:21
2010-08 Seat Ibiza ST Ecomotive 1:23,5
2002-06 Citroen Xantia Break HDi 1:17
Stad/Provinciaal/Snelweg - 13/49/38%

Navigare
Actief Lid
Actief Lid

ma 16 jan, 2017 11:03

Ik vind juist de C-HR bij kuilen en oneffenheden veel beter dan bij de Prius Wagon. Veel rustiger en zo'n degelijk onderstel . Super.
C-HR Hybrid Bitone Plus, blauw

Plaats reactie

Terug naar “Prius 4 - Rijden & Verbruik”

• Informatie