Wat is het verbruik van de P4?

Alles over het rijden met de Prius 4. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
VonJot
Lid
Lid
Auto: C-HR Hybrid Bi-tone leer

di 19 jun, 2018 10:18

Volgens mij heeft mijn C-HR Hybride 2018 dezelfde krachtbron als de P4? Ik herken de details helemaal. Ik kan 1-2km volledig EV rijden, en snelheden van 70-100 km/u zonder de ICE zijn heel goed haalbaar, afhankelijk van het rechtervoetje en de helling van de weg.
Het verbruik is ook ongeveer gelijk, maar ik rij hem pas 3000km, dus niet echt een maatstaf. Hoe dan ook, herkenbare beleving en getallen, of sla ik de plank nu mis?
C-HR Hybrid Bi-Tone Premium Hydro Blue / Night Sky Black, full Exclusive Nappa leather.
Afbeelding

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

wo 20 jun, 2018 20:26

niek schreef:
di 19 jun, 2018 8:16
Inderdaad ik had het verkeerd. Ik dacht dat de gewone Prius veel goedkoper was. Dat was die wel toen ik nog jong was...
Volgens mij is alleen de instap P4 (Comfort uitvoering) wezenlijk duurder geweest (ongeveer € 30.000,=) dan die van de P3. Volgens mij zijn de Dynamic en de Executive van de P4 in NL nauwelijks duurder geweest dan de P3. Ik heb mij er altijd over verbaasd dat dit steeds werd geroepen op een forum met kenners.

De kale prijs (dus excl. eventuele opties) van P4 Executive is inmiddels zo'n €1.500,= gezakt t.o.v. de prijs die ik er destijds voor heb betaald. De instapprijs voor de Executive was destijds iets van € 35.995,=.

Maar nu even on topic (het verbruik):
Vandaag vanuit Almere-Haven naar Almere-Buiten gereden (ongeveer 50% binnen de bebouwde kom en 50 % snelweg waar ik vanwege wegwerkzaamheden de snelheid heb beperkt tot 100 op de teller. Het resultaat:
3.6 per 100 km.jpg
Gisteren per ongeluk een wat uitzonderlijker verbruik (en daarom gefotografeerd). Vanuit Almere Muziekwijk naar Almere-Buiten gereden. Ongeveer 6,5 km op de ring (80 km p/u) en zo'n 4,4 km binnen bebouwde kom. Het resultaat:

2.9 per 100 km.jpg
In beide gevallen met een passagier aan boord en gewoon met het verkeer meegereden. Het overkwam me gewoon.

Ed
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Prius HSD II Comfort 16 nov 2007 - 23 sep 2011Ocean Blue
Prius HSD III Dynamic 23 sep 2011 Barcelona Red
Prius HSD IV Executive 8 juni 2016 Emotional Red

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

wo 20 jun, 2018 21:32

@ VonJot,
De C-HR is na de P4 de tweede auto van Toyota op het nieuwe TNGA-platform en met dezelfde verbeterde 1,8 liter ICE met maximaal 40% thermisch rendement (P3 38,5% thermisch rendement).
De nieuwe Auris Hybrid wordt straks ook met dit platform gebouwd en krijgt ook deze ICE. Tevens is de nieuwe Auris Hybrid straks verkrijgbaar met de nieuwe 2.0 liter ICE.
Ik heb helaas nog niet in de C-HR gereden, maar uit de blaadjes maak ik op dat er overeenkomsten zijn tussen de P4 en de C-HR qua weggedrag.

Inmiddels ben ik er achter waarom de P4 duurder leek dan de P3. Bij de P4 is de Comfort-versie vervallen in NL. Bij de P4 begon de reeks met de Aspiration. De P4 Dynamic was begin 2016 zo goed als gelijk geprijsd als de P3 Dynamic toen ik die in 2011 kocht (beide zo'n € 32.000,=).

Ed
Prius HSD II Comfort 16 nov 2007 - 23 sep 2011Ocean Blue
Prius HSD III Dynamic 23 sep 2011 Barcelona Red
Prius HSD IV Executive 8 juni 2016 Emotional Red

leontb
Lid
Lid
Auto: Prius 4 business special

vr 22 jun, 2018 23:07

Ik las juist vandaag in Trouw dat ze bezig zijn met een stroomsysteem in het wegdek. Ach. het zal nog even duren voor het volledig elektriek rijden een feit is.

Een paar weken heb ik met een PIP 3 gereden. Die reed inderdaad wel zuinig op stadsritjes en de belasting was lager, maar de auto na 18 km weer aan de paal hangen vond ik van de zotte. De PIP 4 moet meer kilometers elektrisch kunnen rijden maar dan nog. Het is bijzonder weinig vergeleken met een 100% elektrische auto. Verder is inderdaad de kofferbak van de PIP 4 m.i. te klein en het prijsverschil te hoog.

Jullie hebben het ook nog over de C-HR. Ik heb hem een dag meegehad. Rijdt bijzonder fijn en ik zou willen dat de Prius eenzelfde hogere zit zou hebben. Tegelijk maakte de auto op mij een wat benauwde indruk met die kleine raampjes en hij heeft ook niet het fijne Priuspookje (dat van mij op de dezelfde plaats als in de P3 had mogen blijven zitten).

@ Niek: klein minpuntje vind ik nog het enkele handschoenenkastje. Dat is wel groot genoeg maar het dubbele kastje van de P3 had wat mij betreft meerwaarde.

Leon
P4 white business special edition - eerder P2 - P3 dynamic business solar - P3 plugin

VonJot
Lid
Lid
Auto: C-HR Hybrid Bi-tone leer

za 23 jun, 2018 1:53

Maar dat pookje is toch helemaal niet belangrijk? 1x in D zetten en gaan... verder met rust laten daarna. Doet niets af aan de m.i. fantastische rij eigenschappen van de C-HR, absoluut goed na 4000km bezit. Ik heb een Prius+ meegekregen voor 10 dagen, ook een fijne auto, maar kon niet tippen aan de zit en het weggedrag van de C-HR.
Ik vind de kleine raampjes ook wat ondoordacht achter, maar voorin helemaal niet. En daar zitten de meeste mensen...
C-HR Hybrid Bi-Tone Premium Hydro Blue / Night Sky Black, full Exclusive Nappa leather.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Prius 4 - Rijden & Verbruik”

• Informatie