Protex beschikbaar op Prius 4 of niet

Onderdelen behorende bij de uitrusting van de Prius, zoals audio, airco, cruise-control, instrumentarium, keyless-entry, en alles wat je erbij kunt kopen.
Plaats reactie
Joepie
Lid
Lid

zo 12 feb, 2017 14:59

Vandaag zag ik een aantal artikelen waarin de kunstleren bekleding van Toyota werd aangeprezen. De zogenaamde Protex. Die heeft de voordelen van leer, zoals makkelijk schoon te maken. Maar niet de nadelen zoals veel onderhoud en te heet in de zomer.

Ik zie alleen nergens de optie, zowel op de site als in de prijslijst. Heeft iemand ervaring hiermee, of wordt Softex niet verkocht in NL?
Afbeelding Prius 4 Business Plus
Afbeelding Ingeruild Honda Accord Tourer - hiermee 73.323 kg CO2 de lucht ingeblazen

Kersen
Lid
Lid

zo 12 mar, 2017 12:19

SoftTex leder is ook in Nederland te bestellen.
Protex is een lak bescherming. En is bij verschillende garage na de aankoop nog aan te brengen.

http://wp.protexppf.com/en/toyota
Laatst gewijzigd door Kersen op zo 12 mar, 2017 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Prius gen 4 dynamic

Joepie
Lid
Lid

zo 12 mar, 2017 21:57

Hoi Kersen,

Ik wil heel graag weten waar jij de Softex gezien hebt in NL. Mijn dealer wist te vertellen dat het in NL niet te leveren was, maar kan natuurlijk zijn dat hij er naast zit. Ik kan hem nu nog iets laten weten, want de auto is nog niet bij hem afgeleverd.
Het is toch niet het lederen interieur van het Executive model hoop ik?

Dank alvast!
Afbeelding Ingeruild Honda Accord Tourer - hiermee 73.323 kg CO2 de lucht ingeblazen

Kersen
Lid
Lid

ma 13 mar, 2017 17:33

De softtex is op de nieuwe rav4 en de Prius 2016 leverbaar. SoftTex is het kunst leer van Toyota.
http://www.downeasttoyota.com/blog/what ... x-interior

Op de Nederlandse blog vind ik dit

Mark 4 Prius
Dan spoelen we even door naar het jaar 2016 waarin voor ons klaar staat de vierde generatie alweer van de Prius of zoals het ook weleens wordt genoemd de Prius mk. 4.
Het design is nog verder aangescherpt en ziet er nu agressiever uit dan ooit tevoren en dat is gedaan om vooral de aerodynamica te bevorderen, maar ook om te laten zien dat Toyota deze auto echt in het oog wil laten springen. Want anoniem rondrijden is uitgesloten in de nieuwe hybride van het merk. De auto heeft een lager profiel gekregen, waardoor de grondwerking van de aerodynamica verhoogd is en dat komt het verbruik ten goede. De verminderde luchtweerstand zorgt ook voor een lagere cW-waarde van slechts 0,24.
Deze Prius gaat ook helemaal mee in de huidige trend van (Bi-)LED koplampen en –achterlichten iets wat overigens beide standaard is op de auto. Meer licht en minder brandstofverbruik daardoor ook en dat is waar het natuurlijk allemaal om draait bij deze auto. Het strakke profiel van de auto zorgt ervoor dat-ie vaak de aandacht trekt van mensen, daarbij bedenk ik me ook dat het goed mogelijk is dat de nieuwe Prius aangezien kan worden voor de nieuwe waterstofauto, de Mirai. De twee auto’s lijken namelijk nogal op elkaar. Waterstof tanken is in deze auto echter niet nodig, de Prius lust liever een slok(je) Euro 95 en hoeft ook niet aan de laadpaal, want hij laadt zichzelf op tijdens het rijden zonder dat je daar ook maar iets van merkt.
De populaire Prius* is op nog meer vlakken aangepast aan het exterieur om een hogere efficiëntie te bereiken. Vlak voor de grille bevindt zich een automatische afsluiter die, als deze dicht staat en er geen koellucht naar de radiator nodig is, voor minder luchtweerstand zorgt. Ook kan warmte behouden blijven in de motorruimte om bijvoorbeeld de motor sneller op te warmen als deze koud is of bij koudere omgevingstemperaturen, zodoende is er geen onnodig verlies van warmte.
Er zijn speciale ‘fins’ aan de onderkant van de auto, bij de buitenspiegels en bij de achterlichten die allemaal zorgen voor een nog beter aerodynamisch profiel en voor meer rechtuit-stabiliteit bij hogere snelheden.
*Wereldwijd zijn er al meer dan 3.5 miljoen stuks van de Prius verkocht.

SofTex ontopic

Stap je in dan is meteen op te merken dat het bijzonder ruim is aan boord van de nieuwe Prius en niet alleen voor de bestuurder, alle passagiers hebben meer dan voldoende bewegingsruimte wat opmerkelijk is aangezien er ook nog een NiMH-batterijpakket onder de achterbank ligt. Het pakket moet van koeling worden voorzien; een opening aan de onderkant van de zitting zorgt ervoor dat die koeling plaats kan vinden en daarom is het ook van belang om het rooster dat daar zit altijd vrij te houden van obstructie. Je merkt ook dat na een ritje snel rijden (waarbij de vraag v/h batterijpakket dus hoog is), het onderste deel van de zitting warm is, vandaar dus die koeling.
In het interieur is er een hoop veranderd. Als je de ogen wat dichtknijpt dan zie je vaag nog wat gelijkenis met de vorige Prius in de opzet van het interieur, verder dan dat is eigenlijk alles anders en nieuw. En in dit geval betekent nieuw ook beter. Mooie materialen die prettig aanvoelen, een prettig synthetisch leren stuurwiel dat de oppervlaktemperatuur kan aanpassen bij koud of warm weer zodat het altijd prettig aanvoelt. De voorstoelen zien er fraai uit, zijn ook voorzien van het speciale leer dat Toyota SofTex noemt en hebben dus ook de eigenschap dat ze altijd aangenaam aanvoelen. En niet onbelangrijk, ze bieden ook voldoende zijdelingse steun als we rekening houden met het sportievere karakter van de auto is dat ook een belangrijk punt. De bediening van de stoelverwarming is echter even lastig, de knopjes zitten verscholen onderaan het dashboard. Het is bijna alsof het merk niet wil dat je de verwarming inschakelt omdat het verbruik dan oploopt. Desalniettemin is het toch prettig dat de auto erover beschikt en kun je de verwarming ook nog in 2 standen instellen. De bestuurder krijgt tevens een lampje te zien zodra de stoelverwarming van de passagier aan staat terwijl hij of zij er niet in zit. Het lampje onder de tekst ‘PASSENGER SEAT HEATER’ licht dan op als tip.
En daarmee komen we ook gelijk op de slimme airconditioning van de Prius. De auto beschikt over het S-FLOW-systeem dat voorheen enkel en alleen in duurdere auto’s van het concern beschikbaar was, denk daarbij aan een Lexus GS. Dit intelligente systeem zorgt ervoor dat in de ECO-stand van het Drive Mode-systeem lucht alleen actief geblazen wordt naar plekken waar iemand zit aan boord. Ook dit systeem is gericht op maximale efficiëntie van het brandstofverbruik en kan eventueel separaat ingesteld worden via de toetsen op het stuur.
Kenmerkend voor de Prius zijn de informatiedisplays in het midden bovenop het dashboard waar normaal gesproken de klokken recht voor de bestuurder zitten. Er zijn twee nieuwe 4,2-inch TFT hoge resolutie multi-informatie displays die een heleboel informatie kunnen weergeven. Persoonlijk vind ik het erg handig om de werking van het hybride systeem te zien met de glijdende schaal waarop je alles kunt zien. Hier is te zien of je bijvoorbeeld puur elektrisch aan het rijden bent of in een bepaald ECO-gebied zit met je gaspedaal of dat je in het onzuinige POWER-gebied komt. Hiermee is goed aan te leren hoe iemand zuinig kan rijden.
Nadeel hiervan is echter wel dat de ogen steeds van de weg af gehaald dienen te worden. Daar is ook aan gedacht, Toyota Nederland levert vanaf het Dynamic-niveau een Head Up Display zodat diezelfde meter als daarnet gezien kan worden in de voorruit en de blik op de weg gehouden kan worden. Ook de snelheid kan daarop afgelezen worden. Die kan overigens door iedereen in de auto goed in de gaten gehouden worden, want de snelheidsmeter op het dashboard is van een groot formaat en duidelijk afleesbaar.

De gehele teksten van apex auto magazine vind je op de volgende link

https://www.facebook.com/ApexAutoMagazi ... 30326391:0
Prius gen 4 dynamic

Joepie
Lid
Lid

ma 13 mar, 2017 21:27

Hoi Kersten,

Dank voor je uitzoekwerk, je hebt ook goed gekeken naar de nieuwsberichten, top!

Als ik het zo lees dan wil ik heel graag SoftTex. Ik heb nog even met de dealer geschakeld, maar hij kan het niet krijgen... Op de toyota.nl site staat het ook niet als optie aangegeven, je kunt het bij geen enkel model (gewone) Prius kiezen. Ik heb niet bij de Prius+ gekeken. Zou het kunnen dat dit een journalist is die een pre-productie model heeft gezien, of een uitvoering die in rond is gegaan voor de werkelijke verkoop? Misschien is het in Duitsland bijvoorbeeld wel leverbaar, en in ieder geval in Amerika.

Kersen
Lid
Lid

di 14 mar, 2017 17:07

Doe eens een berichtje naar Toyota Nederland helpdesk. Wellicht kunnen ze je daar verder helpen.
Ik ga uit van wat ik lees en hoor , en zie ook occasions met SoftTex staan van Toyota. Of dat dan import is weet ik natuurlijk niet. Op de Prius exclusieve zitten lederen stoelen, is dat niet de SoftTex die je zoekt dan , of is dit echt leer ?
Prius gen 4 dynamic

Joepie
Lid
Lid

vr 17 mar, 2017 12:44

Hoi Kersen,

Bij het Executive wordt echt leder geleverd. De SOFTEX wordt niet geleverd via de NL importeur, waarschijnlijk import, maar ik zie dat de optie in Duitsland en UK ook niet te bestellen is. Wel in Amerika. Misschien dat de optie op een later moment komt overwaaien.

Voor mij gaat dat helaas niet lukken, maar misschien de opvolger over ruim 10 jaar ofzo :D.

Kersen
Lid
Lid

za 18 mar, 2017 8:52

Haha, nou als je dan weer een nieuwe auto rijd. Nog eventjes geduld dan. Blijf het toch een beetje vreemd vinden aangezien de occasions die SoftTex stoelen hebben. Zou dus betekenen dat er veel import is van buiten België , Duitsland en uk is.
Had je dit antwoord via Toyota Nederland ?.

Zelf vind ik de stoelen in de p4 wel echt een hele verbetering. Blijkbaar door iemand ontworpen die zelf last had van zijn rug. :)
Prius gen 4 dynamic

Joepie
Lid
Lid

za 18 mar, 2017 16:47

Hi Kersten,

Het antwoord heb ik van de dealer. Ik zie even geen winst in vragen bij Toyota.nl, aangezien het aanbod duidelijk is en ik mijn P4 volgende week al ga ophalen. Ik wil graag PROTex hebben, maar niet zo graag dat ik iets ingewikkelds moet doen.

Bij leven en welzijn is de P4 niet mijn laatste auto, wie weet wat voor stoelbekleding er in de Prius 2030 zit :D

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

za 18 mar, 2017 16:51

Pfff 2030, geniet nu eerst maar eens van deze :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Mercedes W124 320E automaat 09-1993 zwart

Chevrolet Malibu Classic Wagon V8 automaat 07-1981 Blauw

Afbeelding

Joepie
Lid
Lid

zo 19 mar, 2017 20:57

:mrgreen: Dat was wel heel erg vooruit in de tijd. Eerst van de week maar, helemaal eens.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 4 - Uitrusting en Acc.”

• Informatie