Zin of onzin van additionele parkeersensoren

Onderdelen behorende bij de uitrusting van de Prius, zoals audio, airco, cruise-control, instrumentarium, keyless-entry, en alles wat je erbij kunt kopen.
Joepie
Lid
Lid

za 11 mar, 2017 14:30

@Kersen
Ik zal je het laten weten; heb de sensoren worden door de dealer ingebouwd. Moet de auto nog krijgen, dus het duurt nog 2 weken.
@Arjan
Ja precies, en wat zou je zeggen van allerlei kleine schades die je kunt voorkomen aan je eigen auto, maar ook die van een ander. In de loop van de jaren kan het aardig gaan optellen.
Afbeelding Prius 4 Business Plus
Afbeelding Ingeruild Honda Accord Tourer - hiermee 73.323 kg CO2 de lucht ingeblazen

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

di 14 mar, 2017 21:26

Die zelf-stop (ICS) werkt met een sonar, niet met de parkeersensoren.
310.000 km met de P2
en nu een P4

haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur

do 13 apr, 2017 10:28

Misschien wat laat gereageerd, maar voor wie het nog lezen wil :
Ik heb sinds ik de eerste keer parkeersensoren nam het nooit meer willen missen.
Prachtige uitvinding en voor mij geen auto meer zonder. Desnoods zou ik ze er na de aankoop laten inbouwen.

Parkeersensoren vooraan zijn niet echt nodig bij een Smart maar wel erg nuttig bij een grotere of meer onoverzichtelijke koets. Ik heb er nu ook vooraan en ik vind het erg makkelijk. Als ik kan zou ik het opnieuw kopen. Op de volgende auto moeten ze waarschijnlijk ook weer op.

Nadeel bij de Auris is dat, als je ze uitzet, ze zowel achter als vooraan uit zijn.
Aan de andere kant heb je de knop wel nodig als je naar de carwash gaat want de sensoren vooraan zijn altijd actief als het systeem aan staat.

Automatisch parkeersysteem heb ik nog maar zelden gebruikt. Ik parkeer meestal in vakken haaks op de weg en daarin parkeren kan mijn auto niet automatisch.

Best is jezelf even te trainen en net te rijden tot ze de minimum afstand weergeven. Daarna even uitstappen en kijken hoeveel je nog over hebt. Dan kan je volgende keer nog korter rijden bij het parkeren.
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016
Toyota Auris Hybride Ts (bij. 2015) 11/2016-.....

Joepie
Lid
Lid

do 13 apr, 2017 10:42

Kersen schreef:
za 11 mar, 2017 10:29
Als je de parkeersensorenren via de Toyota dealer laat inbouwen in een p4 , zijn dan ook de functies via het display te benaderen en zie je dan ook op je display welke sensoren actief zijn ?. Met andere woorden, zie je op je display dan je omgeving zoals het is als je de optie erbij had genomen.

Blz 392 https://instructieboekjes.toyota.nl/man ... 0Prius.pdf

Nog een stap verder , is dan het intelligent sonarsyteem actief ? Anders vind ik die 1300 euro het zeker niet waard.
Hi Kersten, ik heb de parkeersensoren aan alle kanten nu een paar keer goed gebruikt. Het zou kunnen dat ik op de verkeerde plek kijk, maar ik zie nergens op een display welke sensor piept. Ik moet ook zeggen dat ik geen moment op mijn mfd schermen of midden scherm heb gekeken. het is eigenlijk wel duidelijk genoeg voor mij zo. De signaal afstand is echt groot genoeg om goed te zien waar een obstakel zit, zowel voor als achter. Voordeel van achter is de camera uiteraard, maar de neus van de P4 vind ik ook erg overzichtelijk, zij het een beetje kort - maar daarvoor zijn de sensoren dus fijn.

Ik heb er geen spijt van, en het kostte dacht ik rond de 1000 euro, niet 1300. Ik zou het zo weer kopen.
Afbeelding Ingeruild Honda Accord Tourer - hiermee 73.323 kg CO2 de lucht ingeblazen

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

do 13 apr, 2017 12:34

Beetje schade, ben je dat bedrag al kwijt.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Mercedes W124 320E automaat 09-1993 zwart

Chevrolet Malibu Classic Wagon V8 automaat 07-1981 Blauw

Afbeelding

Joepie
Lid
Lid

vr 14 apr, 2017 22:03

@Arjan, precies, een butsje hier, krasje daar. De reparaties zijn altijd zo duur..... En als je de auto van een ander raakt, ben je dubbel aan de beurt.

@ haelewyn,
Bij de P4 is er een aparte schakelaar om de achtersensoren uit te zetten; die zit in de kofferbakruimte. Er zit voorin een schakelaar om de voor-sensoren uit te zetten. De voor-sensoren gaan automatisch weer aan als je de auto uit hebt gehad en weer start. Is dat luxe of niet :).
Van de achter-sensoren weet ik eigenlijk niet of ze automatisch weer aangaan. Ik hoop dat die uitblijven als ik ze uitzet.

TWMW
Actief Lid
Actief Lid

za 15 apr, 2017 9:32

In de Mercedes van de zaak zitten sensoren rondom, en in mijn P2 een camera.
Ik moet zeggen dat de camera beter bevalt in krappe ruimtes, je ziet tenminste dat je nog 10 centimeter verder kunt zonder iets te raken ;)
En met de grotere afmetingen van de Benz, heb ik toch liever de P2 op mijn oprit staan.
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'51 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

za 15 apr, 2017 9:48

Geef mij dan toch maar die S-klasse :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Mercedes W124 320E automaat 09-1993 zwart

Chevrolet Malibu Classic Wagon V8 automaat 07-1981 Blauw

Afbeelding

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

wo 19 apr, 2017 22:05

Hey Joepie,
En werken die parkeersensoren in jouw P4 altijd als er een obstakel in de buurt komt tijdens manoeuvres ? Of alleen als je ze in de 'huidige' stuurstand zou raken ?

Werken jouw sensoren voor obstakels onder de 37 cm hoogte ?

Je ziet op de kleine en grote display welke sensor biept en ook de afstand (aantal en kleur streepjes).

De IPA vind ik fijn werken, maar de 'anti-bots' grijpt vaak in waardoor de IPA afbreekt.
310.000 km met de P2
en nu een P4

Joepie
Lid
Lid

do 20 apr, 2017 18:25

Hi Zilly,

Ik denk dat mijn sensoren niets op het display laten zien.... Kan het zijn dat jouw sensoren af-fabriek zijn? De mijne zijn een dealeroptie, en misschien is er een verschil?
Of ik heb niet zo goed gekeken, ik ben vooral aan het kijken naar de omgeving bij het inparkeren. Ik zal er proberen wat meer op te letten, maar iets in me knaagt dat ik het niet belangrijk vind.

Als voetgangers voor de auto langslopen en die staat stil, dan gaan bij mij de voorsensoren af. Idem achter.

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

vr 21 apr, 2017 22:44

Mijn P4 heeft de sensoren standaard.

Bij mij knaagt het dat de sensoren vaak niet biepen zelfs al staat er een obstakel in de omgeving...

Hmm, zal ik eens proberen of ik bij stilstand (in D) mijn sensoren kan laten biepen.
310.000 km met de P2
en nu een P4

Joepie
Lid
Lid

zo 23 apr, 2017 11:55

Hi Zilly,

Vanmorgen heb ik getest met 2 dozen: 1 van 40 cm hoog en 1 van 31 cm hoog. Een tussenmaatje kon ik zo gauw niet vinden.

Voor gaat af op beide dozen. De 31cm wordt op een gegeven moment niet meer gezien als ik dichtbij ben. Heel handig is dat dan niet maar er komt tenminste een waarschuwing.

Achter gaat af op de 40 cm, niet op de 31cm. Maar je kunt die wel goed zien op de camera. Geen probleem in weze. Binnenkort ga ik een vaste trekhaak op de P4 laten zetten, dan heb ik ook een fysiek waarschuwingssignaal aan de achterkant :razz: Overigens gaan de voorsensoren alsnog af als ik de auto in achteruit zet. Wat soms verwarrend kan zijn, maar alsog een goede werking van de sensoren. Er kan natuurlijk van voren iets op je afkomen wat je niet in de gaten hebt. Bijvoorbeeld een voorligger bij een stoplicht die zijn rem loslaat en vergeet dat hij op een heuveltje staat.

De sensoren zitten denk ik niet op de displays aangesloten, ik zie er niks van terug in ieder geval.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 4 - Uitrusting en Acc.”

• Informatie