Cruise controle (gewoon en dynamic): filmpje

Onderdelen behorende bij de uitrusting van de Prius 4, zoals audio, airco, cruise-control, instrumentarium, keyless-entry, en alles wat je erbij kunt kopen.
Theo
Lid
Lid

zo 05 jun, 2016 10:08

guido66 schreef:.....Nu ik weer terug bij Toyota ben moet ik weer wennen aan het trage versnellen van Toyota's CC. Als ik de ACC op 130 heb staan en 100 rijd achter mijn voorligger en die gaat weer naar rechts, dan duurt het echt veel te lang voordat de auto weer op snelheid is. Maar gelukkig is daar een pedaaltje voor precies onder mijn rechtervoet! :D
Dat is dan bij de Yaris anders als bij de Prius. Ik moet in de Yaris juist erg wennen aan de acceleratie van de CC. Die gaat weer als een speer naar de ingestelde snelheid, zo erg dat ik hem meestal even uitschakel en het zelf doe. Ben ik er dan even een tikje omlaag en hij neemt het weer over.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

zo 05 jun, 2016 10:13

@guido66 : frafie +1 : cc ipv acc?
PIP aug 2012 executive arctic blue

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

zo 05 jun, 2016 21:12

frafie55 schreef:- ACC houdt onder alle omstandigheden minimaal 30, 40 of 50 mtr. (naar keus) afstand met je voorganger.
Ja, en 'tot stop' houdt die zoveel afstand dat degene achter jou niet snapt waarom je een hele wagenlengte afstand houdt.
Bijna iemand in mijn gat gehad van de week omdat de wagen voor mij alles dichtgooide tegen ochgod 20 km/h. Een mens remt dan zachtjes af tot stilstand achter de voorligger. Wat denk je dat de ACC doet ? Juist alles, maar dan ook alles, dichtgooien. De wagen achter mij stond naast mij stil. Mocht de chauffeur meelezen: dankuwel en excuses.
frafie55 schreef: - De reden dat wij voor dit systeem kozen, was het Pre Crash Safety systeem.
Werkt dat dan niet zonder de ACC geactiveerd op de P4 ?
frafie55 schreef: - Als je met ACC wilt inhalen, dan is de werking en gedrag identiek aan CC.
Mijn ACC remt af, mijn CC houdt de snelheid erin, zodat ik geen 30 of 50 m moet overbruggen vooraleer ik mijn ex-voorligger begin in te halen.

En inderdaad, de P4 gaat traag naar de ingestelde snelheid. De P2 was sneller.

De P4 houdt wel zeeeer goed zijn snelheid in afdalingen. En het vertragen met de ACC-hendel per 5 km/h is ook zeer leuk !
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

zo 05 jun, 2016 21:26

Zilly : ik had met BMW dus wel iemand (tutje in mini cooper) in de file in mn gat. Het is een bekend feit: ACC remt binnen 1 sec, de mens doet er 2 sec langer over. Jouw achterligger hield in principe te weinig afstand. Wij rijden te dicht op elkaar!
Oke, 1 wagenlengte is wat veel bij stilstand (BMW=2meter)en dat trage optrekken doet de BMW ook, ik help dan maar een beetje mee :silent:
PCS werkt altijd, ook zonder ACC actief. Kun je alleen uitzetten met een knopje onder het stuur (PIP)
PIP aug 2012 executive arctic blue

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

wo 29 jun, 2016 23:36

frafie55 schreef:
evdlhsd schreef:Er zijn ook situaties op de weg waarbij ik de gewone cc denk te prefereren.
Zou je daar voorbeelden van kunnen geven?

Frans
Excuses dat ik hier zo laat op reageer Frans. Jouw vraag was me even ontgaan.

Ik heb hiervoor nog nooit met ACC gereden. Het fijne van gewone CC vind ik dat je zoveel mogelijk een constante snelheid aanhoudt en niet ineens langzamer gaat rijden omdat iemand voor je steeds langzamer gaat rijden omdat hij met iets anders dan het verkeer bezig is. Bij CC zie je de afstand kleiner worden en ga je er langs zonder snelheid (en dus energie) te verliezen.
Bij ACC moet je meer via de gereden snelheid en liefst via het Multi-informatiescherm (geeft signaal voordat je daadwerkelijk afremt) in de gaten houden dat je niet ineens op 100 zit i.p.v. 125 omdat iemand voor je zonder reden langzaam in begint te zakken.

Voordeel van ACC vind ik dat het weer wat extra bescherming biedt als je zelf even afgeleid bent. Het normale systeem dat aanrijdingen moet voorkomen grijpt laat en dus hardhandig in omdat het ervan uitgaat dat de bestuurder de kapitein is tenzij deze de (bege-)leiding overdraagt aan de auto door ACC aan te zetten.
Je moet wel even door krijgen hoe ACC op bepaalde situaties reageert (zie ervaringen Zilly). Meeste dingen vind ik wel logisch. Je moet niet denken dat het een systeem voor autonoom rijden is. En zoals de stap van P2 naar P3 wat betreft schermpjes en knopjes gewenning behoeft, is dit bij de stap van P3 naar P4 wat mij betreft ook. Je hebt gewoon even tijd nodig om alle mogelijkheden te ontdekken en de voor- en nadelen de ontdekken. Het systeem voor automatisch parkeren is nu bijvoorbeeld weer een stuk beter geworden. Komt doordat er veel meer sensoren om de auto heen zitten.

Ed
Prius HSD II Comfort 16 nov 2007 - 23 sep 2011Ocean Blue
Prius HSD III Dynamic 23 sep 2011 Barcelona Red
Prius HSD IV Executive 8 juni 2016 Emotional Red

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

do 30 jun, 2016 21:33

Hey Ed, was me ontgaan dat jij ook een P4 hebt.

Hoe reageert jouw P4 op een stilstaande file op een gewone 80 of 50 km/h-baan ?
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Plaats reactie

Terug naar “Prius 4 - Uitrusting en Acc.”

• Informatie