Intelligent sonarsystem

Onderdelen behorende bij de uitrusting van de Prius 4, zoals audio, airco, cruise-control, instrumentarium, keyless-entry, en alles wat je erbij kunt kopen.
Plaats reactie
WimN
Actief Lid
Actief Lid

do 04 aug, 2016 7:51

In het handboek staat dit systeem op pagina 402 beschreven. Is dat in een van de modellen P4 aanwezig?
Prius III Executive Royal blue (2010 versie)
Prius Plug-in Executive Abyss Grey (2012)
Prius PHV Ash grey metallic Luxury pack (2017)

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

do 04 aug, 2016 11:20

Ja Wim,

Ik vermoed dat het in NL alleen in de executive zit. Je heb namelijk voor en achter "slimme piepers" nodig als je dit sonar (op basis van geluid, dus niet de radar) bij voor- en achteruit rijden wilt "gebruiken".

Wij hebben al diverse malen gehad dat bij parkeren het systeem op de rem ging staan en in het 4,2 inch scherm met grote witte letters (tegen rode achtergrond) de tekst BRAKE kwam te staan. Meestal is dit gebeurd als we dicht tegen de garagedeur wilden aanstaan, maar het is ook wel eens gebeurd als we dicht tegen een haagje wilden staan. Het ging allemaal heel langzaam en gecontroleerd om aan de hand van de piepers (en de afstandsstreepjes op het 4,2 inch scherm) zo ver mogelijk naar voren te rijden. We wilden dan net stoppen, maar het systeem was net sneller met remmen.

Zover ik heb kunnen achterhalen (er komen steeds meer uitvoeringen ter beschikking in NL) is alleen de executive standaard uitgerust met piepers voor en achter. Deze laten met geluid horen hoe dicht je op iets voor of achter je zit, maar ook via het display laten ze dit zien. Als je de optionele piepers achter en/of voor laat plaatsen (zoals ik in onze vorige auto's altijd liet doen) weet ik niet of je ook de afstandsstreepjes in het scherm te zien krijgt. Ik weet ook niet of ze worden gekoppeld aan het intelligent sonar systeem.
In de executive ziet het systeem ook of je met de zijkant van de auto ergens dicht tegen aanzit. Het systeem werkt dus rondom, niet alleen voor en achter. Dit wordt ook allemaal grafisch weergegeven. Volgens mij worden de gegevens van dit systeem bij de P4 ook gebruikt bij SIPA (simplex intelligent parking system), dat beter werkt als in de P3.

Ed
Prius HSD II Comfort 16 nov 2007 - 23 sep 2011Ocean Blue
Prius HSD III Dynamic 23 sep 2011 Barcelona Red
Prius HSD IV Executive 8 juni 2016 Emotional Red

WimN
Actief Lid
Actief Lid

do 04 aug, 2016 11:45

Ok, bedankt. Is duidelijk. In de specificaties wordt het verder niet genoemd maar kennelijk werkt het zoals in het boekje staat. Het lijkt me dat als je later parkeersensors laat inbouwen (zoals ik ook gedaan heb bij m'n P3) dat die niet met het systeem zijn gekoppeld zoals de standaard sensoren in de executive uitvoering.

Heb je enig idee hoeveel ruimte voor of achter het systeem 'toestaat' bij het parkeren 'tegen' een muur?
Prius III Executive Royal blue (2010 versie)
Prius Plug-in Executive Abyss Grey (2012)
Prius PHV Ash grey metallic Luxury pack (2017)

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

do 04 aug, 2016 12:15

Ah, nu snap ik waarom de leenauto zelf remde als ik achteruit naar onze voorgevel parkeerde.
PIP aug 2012 executive arctic blue

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

do 04 aug, 2016 13:25

Gebruik ik mijn trekhaak voor :mrgreen:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

do 04 aug, 2016 17:53

Toch alleen bij de voorgevel van een ander Arjan :silent:

We zijn het laatste weekend met de P3 nog bij je "in Town" geweest Arjan (je woont toch in Noordwijk?).
We wilden eens lekker uitwaaien aan zee en Max Verstappen was in Zandvoort voor demo's. Dus regio Zandvoort hebben we toen maar vermeden. Ik heb toen nog mijn ogen open gehouden of ik de X-Trial zag. Maar je had geluk en dus een rustige zondag :mrgreen: .

Ed

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

do 04 aug, 2016 18:10

Ja klopt Ed in Noordwijk :)

Inmiddels rijden we alweer in een andere auto, een Nissan Micra uit 2000 :D
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

do 04 aug, 2016 18:33

Lieve hemel Arjan,

Jij wisselt nog sneller van auto (of de aandrijving daarvan) dan een gemiddeld mens van sokken wisselt. Ik wissel overigens mijn sokken netjes elke dag en doe dat heel ecologisch: dag 1 verse sokken, dag 2 rechter sok aan linker voet en visa verse, dag 3 sokken binnenste buiten, dag 4 de binnenste buiten gekeerde sokken weer van rechts naar links en visa verse).

@ Wim:
Ik heb het voorzichtig zacht remmend op mijn eigen garagedeur geprobeerd. Dat gaf een speling van 19 centimeter. Wat er gebeurt als je onbeheerst naar voren schiet, dat weet ik niet. Remt het systeem door de hogere snelheid eerder?
De handleiding waarschuwt dat het systeem niet blind vertrouwd mag worden. Ik geloof dat het obstakel tenminste 60 cm hoog moet zijn. De middelste piepers voor zitten op 52 cm hoogte, de buitenste piepers zitten op 46 cm hoogte. Ook moeten de objecten volgens mij een bepaalde oppervlakte hebben om herkend te worden. Paaltjes moet je dus voor opletten. Een auto voor, of achter je zal je minder snel raken.

Ed

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

do 04 aug, 2016 18:59

Vergelijkbaar met mijn auto alleen heeft Tesla het niet in de handleiding gezet, dit om te voorkomen dat ze schadeclaims krijgen voor het geval, zoals Ed beschrijft, een paaltje 'over het hoofd' wordt gezien. De 12 sensoren kunnen ruim 4 meter om zich heen kijken.
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

do 04 aug, 2016 19:06

Het was een van de redenen om mijn P4 te kiezen.
evdlhsd schreef:….Het systeem werkt dus...
Het werkt, niet op borduren, wel op grassprietjes.

Op een reiskoffer op wieltjes stopte het systeem op 8 cm.
Op een kartonnen doos niet.
Het systeem werkt ook niet op een obstakel op de zijkant als je dit obstakel niet bent voorbijgereden.

Zelf nog maar tweemaal meegemaakt dat de auto zelf stopte (in real life), en dat dan tweemaal op grassprietjes. Dan sta je daar dwars over de weg... :ooms:

Ik was bang dat de P4 niet tussen een smalle (2,1 à 2,2m) doorgang zou willen rijden (tegen 50km/h), maar dat lukt zonder waarschuwingen. :shock:
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Plaats reactie

Terug naar “Prius 4 - Uitrusting en Acc.”

• Informatie