Prius 2016

Alles over de Prius 4 dat niet in de andere subfora past. (Berichten m.b.t. Pré-release informatie en discussies kunnen hier ook geplaatst worden)
TWMW
Actief Lid
Actief Lid

vr 04 mar, 2016 16:19

Wat me ook opvalt bij Toyota, is dat het brandstofverbruik op het scherm, zuiniger waarden aangeeft wanneer er een EU teller in zit dan bij de VS teller.
Ooit viel het me al op dat ik in de VS eigenlijk nooit boven de 60 MPG kwam, terwijl dit thuis omgerekend wel lukte.
Na een paar weken met een VS teller in mijn eigen P2 gereden te hebben, ontdekte ik dat de snelheidsmeter nu exact klopt, en dat ik ook hier niet boven de 60 MPG uit kom.
Terwijl het aantal kilometers per liter in werkelijkheid gelijk bleef, dezelfde ritten, dezelfde snelheden, dus logisch.
Ook gaat de waarschuwing voor de lege tank veel eerder werken, net als het gepiep van de vergeten gordel korter is, en nog wat kleinigheden zoals de melding van de bandenspanningscontrole die opeens actief werd..
Het is dus niet alleen de auto, maar ook waar de boordcomputer voor is afgesteld.

En ik wisselde slechts de teller unit....
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'51 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

guido66
Lid
Lid

vr 04 mar, 2016 17:40

Snelheidsmeters mogen in de EU enkele procenten teveel aangeven. Je werkelijke snelheid is dus altijd iets lager dan wat de meter aangeeft.

In de VS moeten snelheidsmeters volgens mij veel nauwkeuriger zijn, net zoals bv. tachograven hier.
auto 1: Prius 4 executive
auto 2: Fiat 500e eSport
hobbyauto: GTM Libra V6
fiets: R&M Nevo NuVinci / Cobi.bike

Radar

ma 07 mar, 2016 17:07

Mmmmm....die snelheidsmeters weer.....
Bij de P3 heb je een afwijking van bijna 10%....dat is de maximaal toegestane afwijking.
Wanneer je (zoals ik...) een Scanguage II aansluit op de OBD2 poort zal/kan je zien dat de P3 echt wel weet hoe hard ie rijdt....maar zo'n 10% opslag eroverheen gooit en dat op de display weergeeft.
De verbruikscijfers die de auto aangeeft zijn dan ook zo'n 10% gunstiger dan wat er werkelijk verbruikt is.
Ook dat is duidelijk zichtbaar met een SG2.

Ik heb de afgelopen 3 jaar/45Mm 1:17,7 gereden.
Dat kan uiteraard veel beter maar ik ga niet achter vrachtwagens hangen en en beetje comfort in de vorm van verwarming kan ik ook wel waarderen.
De beste tank die ik gereden heb is een tank met een gemiddelde van 1:22,5.
Er is ook geen "noodzaak" meer om zuinig te rijden: brandstofprijzen zijn laag en ik krijg ook nog eens 20% korting van mijn werkgever/neerlands grootste olieboer.
Het is wel weer een leuk om te kijken hoe zuinig het kan....

Ik kom overigens net terug van een proefrit met een P4 (Dynamic).
Is me goed bevallen: interieur vind ik flink verbeterd en het rijden is ook beter , maar niet zo veel beter als je zou verwachten na alle jubelverhalen.
Even zitten praten met de verkoper, maar dan kom je toch al snel op een Executive uit.....die heb ik nu ook en het enige waarvoor ik dan de Exe zou willen is de regensensor.
Wanneer je alle nice-to-have-dingetjes bij de Dynamic op zou tellen, die standaard op de Exe zitten, kom je op zo'n 2K extra uit.
Alleen de "noodzakelijke" extra's: dan wordt het 3,3K extra bijleggen t.o.v. de Dynamic.

Dat wordt dan toch nog zo'n 20-25K bijleggen.....
Dan heb ik 'm half april.
Maar ik ben er nog niet uit: wordt het een P4, een C-HR of een Kia Niro?
Die laatste 2 is nog zo weinig over bekend, dat ik nu nog niet kan beslissen.
Daar is gelukkig ook helemaal geen noodzaak voor....

Bijna vergeten: de snelheidsmeter van de P4 wijkt gelukkig maar een paar procentjes af!
Was dit weer 10% geweest had ik de P4 meteen uit de wishlist geschrapt.
De Kia heeft nu nog een grote troef in handen met Car Play....of dat ooit bij Toyota beschikbaar komt is moeilijk te zeggen.....als het gebeurd zal het nog een tijdje duren: Toyota is niet zo bij de tijd op dat gebied.

Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Auris TS

ma 07 mar, 2016 18:46

Car play is gericht op de Iphone. Ik kan me voorstellen dat er meer fabrikanten zijn die huiverig zijn zich daarop vast te leggen.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

ma 07 mar, 2016 19:03

Hoe werkt dat Carplay eigenlijk. Kun je dan bijv. een Nav.programma op je iPhone gebruiken en zie dan het iPhonescherm op het ingebouwde scherm van de auto? E werkt dit met elk Nac.programma?
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Radar

ma 07 mar, 2016 19:48

Bij Kia heb je beide opties: Android Auto (of zoiets...) én Car Play.....
Bij Toyota geen keuze.
Misschien komt het later zei de verkoper....maar don't hold your breath denk ik....
Waarom zou je huiverig moeten zijn om software van  op je multimediasysteem te zetten?

Je kan een aantal dingen doen met CP, zoals navigeren met  Maps.....maar weer niet met bijv. Waze omdat het geen  product is. Je kan wel gebruik maken van Siri.
Het is gewoon een stukje software wat er op gezet kan worden.....maar daar zal waarschijnlijk een licentie voor gekocht moeten worden....en dat doet pijn.

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

di 08 mar, 2016 0:24

Hoe krijg je die mooie appeltjes in jouw tekst?
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

breinonline
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Prius 3 HSD Comfort

di 08 mar, 2016 6:21

Dat is gewoon een van de symbolen beschikbaar op apple computers. Let wel: op niet-Apple spul zie je leeg vierkantje.
Toyota Prius 3 HSD Comfort・Abyss Grey・Cruise control・Andriod head unit en achteruitrijcamera

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

di 08 mar, 2016 7:06

Radar schreef:Bij Kia heb je beide opties: Android Auto (of zoiets...) én Car Play.....
Maak je die keuze bij de aanschaf? Of kan je die als je hem (de auto) hebt instellen en veranderen?
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

Radar

di 08 mar, 2016 10:10

Ik begreep dat het beiden geïnstalleerd en beschikbaar is....
Afhankelijk van het OS van je telefoon kan je dan koppelen met een van de modules.

Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid

di 08 mar, 2016 11:13

Aha, dat is mooi. Dan zit je dus niet vast aan de Iphone.

ns4
Actief Lid
Actief Lid
Auto: C-HR Bi-Tone+

wo 09 mar, 2016 12:52

Vorige week vrijdag door de dealer uitgenodigd om een proefrit te maken met de P4. Hij was nieuwsgierig hoe de huidige hybride rijders de P4 ervaren. Ondanks dat we voorlopig nog even in de Auris rijden, toch aardig! Omdat het zaterdag mooi weer was langs gegaan om te horen of er een auto beschikbaar was, wat zo bleek te zijn.
't Instrumenten paneel is wezenlijk anders als die van de Auris, dat was even wennen (waar is de HSI, staat de ACC aan, ...). 't Werd dus puur een ritje om een beetje een gevoel te krijgen met de auto. Geen uitgebreide test m.b.t. verbruik o.i.d. En ik moet zeggen, de P4 rijd zeker niet verkeerd. Stuurt strakker als de Auris, de HSD lijkt nog soepeler/is minder aanwezig. Geen moeite met spoorwegovergangen, maar liet verkeersdrempels wel nadrukkelijker 'doorklinken'. De Auris is daarin m.i. comfortabeler. Stukje snelweg met ACC gereden, daar kan ik wel aan wennen. Auto remt rustig af als de voorganger wat langzamer rijdt en versnelt ook weer rustig als het weer kan. Helaas niet op gelet of de P4 op hogere snelheid elektrisch reed. De HUD was ook slecht leesbaar met m'n zonnebril op.
De zit achter het stuur, waar we tijdens de 'Hybrid Event' nog vraagtekens over hadden (stuur te laag) was goed. De met leer bekleedde stoelen vonden we wel wat stugger zitten dan die van de Auris (stof) maar mogelijk moet 't leer nog wat soepeler worden.
Moeders de vrouw heeft de tweede helft van de rit gereden, zij had het idee dat de P4 wat zwaarder stuurt. Maar dat kan ook aan de hogere bandenspanning van de Auris liggen (2.6 bar).

Alles bij elkaar zeker geen straf om in te rijden. Maar ook geen reden om de Auris nu versneld af te schrijven. 't Veercomfort van de Auris geeft daarbij wat ons betreft de doorslag.
2017-06 C-HR Bi-Tone+ Hydro Blue TRD (not too) Extreme 1:20
2014-06 Auris TS Hybrid Dynamic 1:21
2010-08 Seat Ibiza ST Ecomotive 1:23,5
2002-06 Citroen Xantia Break HDi 1:17
Stad/Provinciaal/Snelweg - 1/99/0%

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

do 10 mar, 2016 17:27

Geinige verbruikstest: https://www.youtube.com/watch?v=MagFE3GCilc

Komt uit op pakbeet 2,66 l/100 km ........ :shock:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

guido66
Lid
Lid

do 10 mar, 2016 18:12

Autovisie heeft ook een artikel in het blad geplaatst en de nieuwe Prius vergeleken met de 1e generatie.

Het verbruik tijdens hun vaste testrondje was 1 op 26,3. Je zou verwachten dat men daar van onder de indruk is, maar ze noemen het slechts "netjes"!

Hun gezeur over het uiterlijk vind ik misplaatst, dat mag iedereen toch fijn voor zich zelf uitmaken, niet?

Waar ik het wel mee eens ben: ze plaatsen de auto wel in het D-segment.

Verder nog opvallend: de schrijver vindt "dynamisch" het meest misbruikte woord in de auto-industrie. Ik zou toch denken dat de woorden "premium" en "sportief" veel vaker onterecht gebezigd worden.
auto 1: Prius 4 executive
auto 2: Fiat 500e eSport
hobbyauto: GTM Libra V6
fiets: R&M Nevo NuVinci / Cobi.bike

Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid

do 10 mar, 2016 18:31

Ik heb deze serie tests al eerder gezien met de P2 en P3. Dit was de zuinigste tot nog toe, 2.66:100 is natuurlijk bizar. Zeker in de winter. Hij rijdt natuurlijk constant tussen de pak 'm beet 30 en de 45 mph, dus ca 50-70 kmh. Dat is wel de optimale snelheid. Op de snelweg is het een heel ander verhaal. Geeft wel het potentieel aan van de nieuwe Prius.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 4 - Overige zaken”

• Informatie