Koreaanse concurrentie voor Prius 4. Serieuze bedrijging of 't overwegen waard?

Alles over de Prius 4 dat niet in de andere subfora past. (Berichten m.b.t. Pré-release informatie en discussies kunnen hier ook geplaatst worden)
jvromans
Actief Lid
Actief Lid

zo 28 feb, 2016 9:58

tonvanboven schreef:Totdat je FEV hebt gereden...
Dat is mogelijk. Ik heb het genoegen nog niet gehad.
2007 HSD Tech Ultra Silver 53-XD-SR met Forum sticker

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 29 feb, 2016 7:19

Op snappcar staan diverse mogelijkheden om een dagje een Tesla te huren. Niet goedkoop, maar wel leuk om te doen lijkt me.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

Juggie (Dual Power)
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: PIP

ma 29 feb, 2016 13:22

Er zal zeker markt zijn voor een goedkopere Hybride en EV De garantie zal wel belangrijk blijven zo hebben de Koreaanse merken zich in de markt gewerkt/gekocht

Ik had bijna een Samsung wasmachine gekocht maar hoor slechte ervaringen over de service... is toch maar weer een AEG geworden... Ik blijf de in Japan gebouwde Toyota's trouw gewoon omdat er is geen betere is :)
Afbeelding Prius Plug In 2013
Afbeelding Prius EE 2011
Afbeelding Prius TE 2008
Afbeelding Prius SE 2005

celina379379
Actief Lid
Actief Lid

di 01 mar, 2016 11:05

PS-auris schreef:op basis van de informatie die er nu is zou ik zeggen; doe mij maar een Kia Niro! Wel kijken of de hond er goed in past, was indertijd immers een van de redenen om een Auris TS te kopen.
Maar de belangrijkste overweging is de automaat, 6-bak met dubbele koppeling, want ik heb nooit kunnen wennen aan die CVT van Toyota, die al begint te gieren als ik op de cruise control de Brienenoordbrug beklim.....; mijn eega rijdt meestal in de Auris en zelf rij ik een Clio met zo'n automaat -heet bij Renault EDC- en dat bevalt uitstekend, schakelt onmerkbaar, snel, en is met de stuurflippers goed te corrigeren
Mijn reden om de Kia Niro als een mogelijk serieuze kandidaat te zien om mijn Prius van 2010 op te volgen zou kunnen zijn de hogere zit die ik prettig vind.
Behalve de RAV4 hybride heeft Toyota nog geen hybride met die hogere zit. De RAV4 vind ik echter te groot en te duur, vandaar.
De Kia Niro is dus een kleinere hybride crossover en dat spreekt mij aan.
Ook ben ik erg benieuwd naar het gedrag van die 6 traps-automaat en ook naar de werking van het Kia hybride systeem.
Zodra de auto in Nederland beschikbaar komt zal ik zeker gaan proefrijden, enz., enz.

Mar.
PII SE Jade Green - 2005 tot april 2010.
PIII Comfort Abyss Grey vanaf april 2010.

zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius III executivesolar

di 01 mar, 2016 13:20

Nou Celina dan is de Toyota CHr er voor jou dus :D
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

celina379379
Actief Lid
Actief Lid

di 01 mar, 2016 21:02

Die is er helaas voorlopig niet :(
PII SE Jade Green - 2005 tot april 2010.
PIII Comfort Abyss Grey vanaf april 2010.

Radar

wo 09 mar, 2016 11:38

Mijn kandidatenlijstje bestaat uit de
-P4
-C-HR
-Niro

P4 heb ik inmiddels mee proefgereden en ook gevraagd naar C-HR, maar daar is nog erg weinig over bekend.
Bij Kia dealer ook naar de Niro gevraagd....maar ook nog niet veel bekend....wel dat de Niro in Juli beschikbaar zou kunnen zijn (ik reken meer op 3e kwartaal).
Zal wel later worden, maar ik verwacht toch meer info over prijzen en uitvoeringen op korte termijn.
In ieder geval eerder dan info over de C-HR.

PS-auris
Lid
Lid
Auto: Auris Hybr TS 2014

vr 19 aug, 2016 13:06

gisteren een kort proefritje gemaakt met de Kia Niro en dat viel zeker niet tegen; als ik het vergelijk met onze Auris TS dan vallen een paar dingen positief op: de zit is beduidend hoger en de automaat is een verademing t.o.v. de CVT; voorin is de auto lekker ruim, de ruimte in de achterbak is wat minder maar dat moet ik tzt nog eens beter vergelijken; om het verbruik goed te bekijken was de rit te kort, maar dit gemiddelde ritje van 20 km liet een verbruik van 5,4 ltr/100 zien op de bc; auto is stil en laat zich prima door de bochten sturen zonder over te hellen; zeker een auto om mee te nemen in een vergelijk als de Auris vervangen gaat worden

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

vr 19 aug, 2016 13:28

Wat bevalt jou niet aan de cvt van je Auris TS?
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

PS-auris
Lid
Lid
Auto: Auris Hybr TS 2014

vr 19 aug, 2016 14:29

zo'n cvt is technisch best in orde met een uitgebalanceerde acceleratie en verbruik maar ik vind het domweg gevoelsmatig niet prettig rijden; toen ik de Auris kocht dacht ik er wel aan te gaan wennen maar dat is na twee jaar nog steeds niet gelukt, mijn eega die meestal in de Auris rijdt heeft er gelukkig minder last van ; ik mis het 1 op 1 gevoel met de motor en vind het irritant dat als je op de cc over de Brienenoordbrug rijdt je de hele handel begint te loeien; ik wil liever zelf een beetje kunnen spelen met de toerentallen en op de motor remmen en zo; zelf rij ik meestal in een Clio met een DSG bak met schakelflippers aan het stuur en dat vind ik ideaal; een seconde meer of minder acceleratie en wat meer of minder verbruik vind ik persoonlijk niet het belangrijkste; het hybride principe spreekt me zeker aan en zoals de Niro dat dus mbt overbrenging invult: prima

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

vr 19 aug, 2016 18:34

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Ik wist niet dat je er al een proefrit in kon maken. Wel leuk om de eerste ervaring hier op het forum te horen. Ik denk zeker dat hier een markt voor is. Als je een wat hoger zit wilt, of niet kan wennen aan het fenomeen e-CVT, dan kan je met de (naar ik verwacht) lagere prijsstelling en uitgebreidere garantie hier een leuk alternatief aan hebben.

Je zou deze denk ik moeten vergelijken met de C-HR HSD. Dit vanwege de hogere koets in vergelijking met de Prius, het feit dat de C-HR ook het nieuwe HSD-systeem en het nieuwe TNGA-onderstel krijgt. De C-HR HSD is qua uiterlijk natuurlijk net zo uitgesproken als de P4. Dus dat moet je wel liggen. Alleen als je nu gaat kijken naar een Auris-HSD, dan krijg je nog de derde generatie HSD.

Ik ben net een uurtje terug van een vakantie in het Sauerland, maar ik kan je garanderen dat de P4 niet gaat loeien als je de Van Brienenoordbrug op gaat. Op de heenweg hebben we wat omgereden en was het verbruik (met 3 volwassenen en een tiener van 17, kofferbak van 505 liter en dakkoffer van 310 liter) 5,2 liter per 100 km over een afstand van 342,1 km. Hierin zaten nog een aantal files.
Vandaag zijn we terug gereden, airco aan want temperaturen tot 30 graden Celsius. Zelfde bepakking en bemanning. Afstand nu 332,9 km met een verbruik van 4,7 liter per 100 km.
In beide gevallen is de gereden snelheid de ter plaatse geldende maximum snelheid, waarbij als deze hoger was dan 125 km p/u, wij dat laatste hebben aangehouden. Als dat bij het inhalen zinnig was werd de snelheid verhoogd tot 135 a 140 km p/uur. Ook nu weer een tweetal files van ongeveer een half uur gehad.
Met de P2 en de P3 zat ik tot nu toe op vakantieritten rond de 6,0 liter per 100 km. We hadden dan wel een iets grotere dakkoffer (390 liter), maar een kleinere kofferbak.

Kortom, Toyota krijgt er zeker concurrentie bij op het gebied van hybride wagens. Maar ik denk dat als je de nieuwe KIA Niro en de Hyundai Ioniq gaat vergelijken met de HSD's van Toyota, dan moet je daar ook een vergelijking maken met de nieuwe techniek van Toyota. Daarbij komen dan natuurlijk ook zaken als styling, prijs en garantie om de hoek kijken. Daar kan Korea natuurlijk een extra gevoelig snaar raken bij velen.
Ik ben oprecht nieuwsgierig naar de Koreaanse producten omdat ik ze op basis van mijn maatstaven wil vergelijken met wat ik nu ken. De berichtgeving in de media zover ik die nu heb gezien spreekt elkaar nog tegen. Daar wordt je eigenlijk niet veel wijzer van.

Ed
Prius HSD II Comfort 16 nov 2007 - 23 sep 2011Ocean Blue
Prius HSD III Dynamic 23 sep 2011 Barcelona Red
Prius HSD IV Executive 8 juni 2016 Emotional Red

Plaats reactie

Terug naar “Prius 4 - Overige zaken”

• Informatie