Onderhoudsboekje

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
Gebruikersavatar
elpee
Lid
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: do 17 mar, 2016 21:35

di 21 mar, 2017 23:10

Bij aflevering van mijn RAV Hybrid in 2016 is er geen onderhoudsboekje meegeleverd om beurten en eventuele bijzonderheden in af te stempelen. Volgens de dealer (Spiering R'dam) gaat en staat alles tegenwoordig 'in de computer'.
Ik heb het toen geaccepteerd zonder er verder bij stil te staan. Inmiddels overweeg ik echter alsnog om een boekje te vragen en de afleverbeurt erin te laten zetten. Het is immers bewijs van onderhoud dat met de auto meegaat en ik wil me niet op voorhand afhankelijk maken van een enkele dealer. Bovendien kan ik nu niet controleren of beurten in het systeem worden bijgewerkt. Zijn er anderen met dezelfde ervaring dat er geen boekje is meegeleverd?

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1024
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

wo 22 mar, 2017 7:35

Bij mijn vorige auto (Fiat Punto) kreeg ik ook geen onderhoudsboekje. En eerlijk gezegd heb ik het nooit gemist en toen ik de auto inruilde voor mijn Prius werd er ook niet naar gevraagd.
Dus een autobedrijf ziet er blijkbaar ook geen toegevoegde waarde in.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 18837
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

wo 22 mar, 2017 7:53

Bij al mijn (gewone) auto's is er nog nooit naar gevraagd. Bij mijn oldtimers wel.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

wo 22 mar, 2017 14:22

Dit is weer een manier van de dealer om klanten aan je te binden....ik vind het als consument niet handig.

Ik wil van alle beurten, waar ik zo ook uit laat voeren, een registratie hebben. Een boekje is dan handig, maar ik bewaar ook de facturen.

Ik heb mijn Toyota destijds tweedehands gekocht bij een particulier. Bij de dealer heb ik een uitdraai van het onderhoud gevraagd, maar dat was niet mogelijk....ook niet met toestemming van de vorige eigenaar. Ik moest maar naar de facturen vragen bij de vorige eigenaar... lekker klantvriendelijk. Ook de importeur werkte niet mee. Zo veel klantonvriendelijkheid, daar was ik niet tegen opgewassen. Toen heb ik besloten om onderhoud niet meer bij Toyota uit te laten voeren maar bij Vetos. Tot volle tevredenheid.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1182
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 19:13
Locatie: Doetinchem
Auto: Prius 3 dynamic

wo 22 mar, 2017 15:48

Vetos zit niet altijd in de buurt, om nou 50 km of meer te gaan rijden voor onderhoud? Ik heb wel een onderhoudsboekje en bewaar ook alle facturen.
@Hein: over onderhoud gesproken: heb jij de transmissieolie al eens laten vervangen?
Laatst gewijzigd door ajm op wo 22 mar, 2017 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >140.000 km

Gebruikersavatar
mloes002
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 349
Lid geworden op: vr 28 mar, 2014 5:52

wo 22 mar, 2017 15:48

Ik heb ook geen boekje maar bewaar alle facturen...
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 691
Lid geworden op: ma 07 nov, 2016 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

wo 22 mar, 2017 17:05

Ik heb er wel een boekje bij gekregen. Netjes ingevuld qua beurten.
Ik vind dat wel belangrijk, zeker ook bij wederverkoop.
Facturen bewaar ik natuurlijk ook.

Ik heb tot nu toe van elke auto die ik heb gehad een Excel bijgehouden waar ik alles qua kosten bij hou. Zo krijg je door de jaren een mooi overzicht (nou ja, mooi. eigenlijk wil je de kosten over de jaren niet weten, dan schrik je wel :D )

Het standaard onderhoud laat ik 1x per jaar bij de dealer doen, vnl vanwege de mobiliteitsgarantie/pas.
Banden en kleine dingen doe ik bij m'n lokale garage (eenmansbedrijf, eigenaar rijdt zelf ook een P3).
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Gebruikersavatar
elpee
Lid
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: do 17 mar, 2016 21:35

wo 22 mar, 2017 18:12

Eens met Hein dat het een verkeerde manier van klantenbinding is. Tenminste, dat laatste vermoed ik, behalve dat de computer vaak als alwetend wordt beschouwd. Ook dat laatste valt nogal eens tegen, als de data niet worden bijgewerkt. Niets eenvoudiger en zichtbaarder dan een boekje.

Mijn vorige auto heb ik particulier verkocht. Zonder een volledig bijgehouden boekje kun je zo'n verkoop wel schudden.

Ik ga de importeur eens benaderen wat het beleid van Toyota is. Ben benieuwd.

Gebruikersavatar
tsh
Lid
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: di 29 nov, 2016 7:53

wo 22 mar, 2017 18:58

Tegenwoordig wordt inderdaad minder vaak gebruik gemaakt van onderhoudsboekjes bij nieuwe auto's. Bij Audi bijvoorbeeld gaat alles digitaal en kun je als gebruiker inloggen in hun systeem en de gegevens downloaden. Lijkt me ook veel gemakkelijker om alles digitaal te kunnen benaderen aangezien je het boekje kwijt kunt raken wat heel soms gebeurt of dat men vergeet af te stempelen omdat het boekje niet is meegegeven. Eerlijk gezegd vind ik het ook ouderwets, vergelijkbaar aan papieren afschriften.

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

wo 22 mar, 2017 20:25

@Ajm

Ik ga dat binnenkort zelf doen. Transmissieolie slijt ook en ik wil de transmissie goed houden!
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5054
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

do 23 mar, 2017 17:52

Bij BMW werkt dat ook zo : inloggen en je kunt alles zien, ook de garantie werkzaamheden. (werkt op chassisnummer)
PIP aug 2012 executive arctic blue

Gebruikersavatar
tsh
Lid
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: di 29 nov, 2016 7:53

do 23 mar, 2017 18:27

Precies, met de tijd mee.

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

do 23 mar, 2017 21:25

Straks heb je drie digitale onderhoudsboekjes bij je 10 jaar oude Prius...lekker handig

Prius P3 executive 2009

Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
tsh
Lid
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: di 29 nov, 2016 7:53

vr 24 mar, 2017 6:42

Ik denk dat het meer om de aantoonbaarheid gaat. Of je een verzameling stempels ziet in een boekje of een verzameling digitale documenten. De papieren volledige handleiding bijvoorbeeld bestaat ook niet meer. Mensen raken ook langzaam steeds meer gewend aan de digitale vormen. Als het eenmaal standaard is geworden, wil men geen papier meer. Zie ook je post en de dikke archiefladen. Die zijn er nog wel maar veel minder...

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

vr 24 mar, 2017 16:00

"Als het eenmaal standaard is geworden, wil men geen papier meer."

Ooit gehoord van digitale kerkhoven? één van de grootste problemen van organisaties, digitale puinhopen.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Plaats reactie

Terug naar “Rav4 Hybrid - Onderhoud”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast