Auris vs CH-R

Alles over het rijden met de C-HR Hybrid. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
manitou
Lid
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: do 17 aug, 2017 11:42
Locatie: Vlaanderen
Auto: Toyota CH-R hybride

di 06 feb, 2018 9:42

Ik heb deze week de nieuwe Auris hybride als vervangwagen in gebruik. Ik ervaar met deze auto een prettiger rijgevoel. Veel minder lawaai bij accelereren, het zogenaamde koffiemolen geluid. De Auris is ook veel vinniger in optrekken en met minder toeren. Als dit vergelijk lijkt mijn CH-R precies kracht te kort te komen.

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1174
Lid geworden op: zo 08 jun, 2008 23:16
Locatie: Stein (Zuid-Limburg)
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

di 06 feb, 2018 10:05

Is ook zwaarder en heeft een groter frontaaloppervlak, en dat bij dezelfde krachtbron.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Gebruikersavatar
holyhead
Lid
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: do 03 nov, 2016 11:19
Auto: Toyota CHR

di 06 feb, 2018 11:06

Vermogen van de Auris en CHR is nagenoeg gelijk
Echter het maxium koppel wordt bij de Auris eerder bereikt en over variabel toerental (2800/4400)
Maxium vermogen en koppel van de elektromotor Auris is beduidend hoger
waardoor het gecombineerde vermogen ook hoger is. Hierdoor heb je bij de Auris minder
lawaai omdat je minder gas hoeft te geven om maxium koppel te bereiken.

Kan niet zeggen dat de motor van de CHR te weinig vermogen heeft.
De Auris en CHR hebben verschillende karakters'
CW waarde Auris is beter en geluidsisolatie vermoedelijk ook.

Auris
*****
1. Max. vermogen (pk/tpm) 99 / 5200
2. Max. koppel (Nm/tpm) 142 / 2800-4400

3. Maximaal vermogen elektromotor (pk)81
4. Maximaal koppel 207

5. Gecombineerd vermogen 136 pk

6. Topsnelheid (km/h)180 km/h
7. Acceleratie 0-100 km/h (sec)10.9 sec
=====
CHR
***
1. Max. vermogen (pk/tpm) 98/5200
2. Max. koppel (Nm/tpm)142/4000

3. Maximaal vermogen elektromotor (pk)72
4. Maximaal koppel 163

5. Gecombineerd vermogen 122 pk

6. Topsnelheid (km/h)170 km/h
7. Acceleratie 0-100 km/h (sec)11.0 sec

Gebruikersavatar
manitou
Lid
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: do 17 aug, 2017 11:42
Locatie: Vlaanderen
Auto: Toyota CH-R hybride

di 06 feb, 2018 11:23

 ! Bericht van: Moderator
Quote verwijderd.


bedankt voor de mooie vergelijking. Wel bizar dat de zwaarste auto uiteindelijk minder PK heeft.

Gebruikersavatar
holyhead
Lid
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: do 03 nov, 2016 11:19
Auto: Toyota CHR

di 06 feb, 2018 11:38

Verwacht wel dat er in de toekomst een CHR met zwaardere motor komt echter niet in de hybride versie.

Gebruikersavatar
manitou
Lid
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: do 17 aug, 2017 11:42
Locatie: Vlaanderen
Auto: Toyota CH-R hybride

di 06 feb, 2018 11:55

dat zou weleens waarheid kunnen worden. De sportieve chauffeur zou er gebaat mee kunnen zijn, tenslotte leent het model zich ertoe.
De andere kant van mijn verhaal is dat ik merkte op de boordcomputer dat de Auris een half liter meer heeft verbruikt fan mijn CH-R op het dagelijkse traject.

Gebruikersavatar
Axial63
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

di 06 feb, 2018 12:47

iets met: "elk nadeel heb z'n voordeel" (door H.J. Cruyff) :ugeek:
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
ns4
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 635
Lid geworden op: vr 09 mei, 2014 23:18
Locatie: West-Friesland
Auto: C-HR Bi-Tone+
Contact:

za 17 feb, 2018 22:09

manitou schreef:
di 06 feb, 2018 11:23
Wel bizar dat de zwaarste auto uiteindelijk minder PK heeft.
De overbrenging van de gen4 HSD (C-HR en P4) is anders dan die van de gen3 (Auris en P3). Waarschijnlijk heeft Toyota er daarom ook voor gekozen MG2 minder vermogen te geven. Waardoor ie ook weer zuiniger wordt.

Edit: M2 := MG2
Laatst gewijzigd door ns4 op za 17 feb, 2018 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
2017-06 C-HR Bi-Tone+ Hydro Blue TRD (not too) Extreme 1:20
2014-06 Auris TS Hybrid Dynamic 1:21
2010-08 Seat Ibiza ST Ecomotive 1:23,5
2002-06 Citroen Xantia Break HDi 1:17
Stad/Provinciaal/Snelweg - 1/99/0%

Gebruikersavatar
guido66
Lid
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: di 12 jan, 2016 0:02

za 17 feb, 2018 22:20

De CH-R heeft dezelfde aandrijflijn als de P4, het vermogen is echt niet lager als in oudere hybrides. In Japan is een paar jaar geleden een nieuwe meetmethode voor hybrides van kracht geworden en de P4 is de eerste waarbij volgens die methode het vermogen opgegeven wordt.

Als je de prestaties van een P3 en P4 naast elkaar zet kun je niet anders dan concluderen dat de verschillen erg klein zijn, en het is dus zeker niet zo dat de aandrijflijn zwakker is geworden.

Het is inderdaad vooral de grotere luchtweerstand die in het nadeel van de CH-R werkt, als je daar van overtuigd wil worden: maak een proefrit in een P4, dan merk je duidelijk het verschil.
auto 1: Prius 4 executive
auto 2: Fiat 500e eSport
hobbyauto: GTM Libra V6
fiets: R&M Nevo NuVinci / Cobi.bike

Plaats reactie

Terug naar “C-HR Hybrid - Rijden & Verbruik”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast