lege accu verbrandingsmotor

Navigatie / Bluetooth / GSM / etc. - Uw vragen, antwoorden en tips m.b.t. al die electronische systemen die een C-HR Hybrid rijk is.
rolf
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

di 13 nov, 2018 18:33

Bij het opstarten van een hybride wordt de 12V accu niet gebruikt om de verbrandingsmotor te starten, dus hoge startstromen zal deze accu nooit zien.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

di 13 nov, 2018 19:09

Bij mijn nieuwe BMW was de accu ook binnen 1 jaar total loss.
20 km rijden hielp niet, aan de druppellader de gehele nacht. bleef slecht, meteen naar dealer en onder garantie vervangen. zie ook ander topic op het forum. je kunt het treffen.
PIP aug 2012 executive arctic blue

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

di 13 nov, 2018 19:44

De huidige autoaccu's hebben het moeilijker dan in het verleden.
In de huidige auto's zitten heel veel stroomverbruikers en al die energie die eruit gaat moet er ook weer in. Het aantal laad-/ontlaadcycli is daarom veel groter dan in het verleden, daardoor gaan accu's minder lang mee.

In hybrides is er weliswaar geen hoge startstroom, maar daar staat weer tegenover dat de laadstroom vanuit de HV accu een stuk lager ligt dan bij niet hybrides. De accu's in hybrides moeten geschikt zijn om langdurig een gemiddelde belasting aan te kunnen en dat lukt ook meestal. Echter bij een te lage gebruiksintensiteit zal de accu toch langzaamaan onderin zijn ontwerpcapaciteit blijven hangen.
Hij gaat niet leeg, maar komt ook nooit vol. Daar zit een gevaar in, want wanneer de auto eens een keer langer tijd niet gebruikt wordt, zal de accu snel leeg raken. Er is gewoon te weinig capaciteit aanwezig om een tijdje zonder geladen te worden te kunnen overbruggen.

Bij een lage gebruiksintensiteit van de auto is het daarom misschien wel verstandig om de aanwezige lading van de accu af en toe te controleren en indien nodig de accu een keer op te laden.

Bij dagelijks gebruik en zeker wanneer er langere ritten worden gemaakt zal de accu voldoende geladen worden. De accu zal daardoor voldoende capaciteit hebben om een aantal weken zonder dat hij geladen wordt kunnen overbruggen.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

ron54
Lid
Lid
Auto: prius 3 2015 aubergine

di 13 nov, 2018 20:19

In mijn Prius 3 uit 2011 die ik recentelijk met 205.000km op de teller heb weggedaan zat een 35 amp accu van 7,5 jaar oud en die heeft nooit dienst geweigerd , ik rij wel 140 km per dag op weekdagen maar de auto heeft deze zomer 3 weken stilgestaan , normaal ga ik er ook mee op vakantie dit keer niet ,en het was gewoon starten na 3 weken . In mijn Prius 3 uit 2015 die ik nu rij zit overigens een 45 amp accu dus de capaciteit is iets vergroot.
Ik denk dat in de C-HR een exemplarisch slecht exemplaar heeft gezeten.

rolf
Actief Lid
Actief Lid

di 13 nov, 2018 20:58

johnths2 schreef:
Bij een lage gebruiksintensiteit van de auto is het daarom misschien wel verstandig om de aanwezige lading van de accu af en toe te controleren en indien nodig de accu een keer op te laden.

Bij dagelijks gebruik en zeker wanneer er langere ritten worden gemaakt zal de accu voldoende geladen worden. De accu zal daardoor voldoende capaciteit hebben om een aantal weken zonder dat hij geladen wordt kunnen overbruggen.
Van daar dat ik een permanent aangesloten accu lader ga installeren die de accu laad en een onderhoudslading geeft al de auto in de garage langer stilstaat.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

di 13 nov, 2018 21:36

ron54 schreef:
di 13 nov, 2018 20:19
Ik denk dat in de C-HR een exemplarisch slecht exemplaar heeft gezeten.
Het komt ook bijna nooit voor bij eigenaren die hun hybride frequent gebruiken of de accu moet echt defect of versleten zijn.
m.vr.gr, John

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

wo 14 nov, 2018 7:02

johnths2 schreef:
De huidige autoaccu's hebben het moeilijker dan in het verleden.
In de huidige auto's zitten heel veel stroomverbruikers en al die energie die eruit gaat moet er ook weer in. Het aantal laad-/ontlaadcycli is daarom veel groter dan in het verleden, daardoor gaan accu's minder lang mee.
Er is normaliter maar één ontlaad en laadcyclus en dat is bij het starten. Daarna wordt de accu alleen maar geladen. Ja, er vloeit natuurlijk ook stroom uit de accu naar de verbruikers, maar dat wordt continu bijgeladen door de dynamo.
Vroeger hadden accu's het juist zwaarder. Zwakke dynamo's en heel vroeger zelfs gelijkstroomdynamo's die bij lage toeren vrijwel geen laadstroom leverden.

Enige nieuwigheid tegenwoordig is het start/stop systeem. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van de accu, maar daar worden dan ook zwaardere accu's gebruikt.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

wo 14 nov, 2018 16:49

Ik heb een Black&Decker accubooster (350AMP) ... destijds aangeschaft voor de Camper ... nooit nodig gehad overigens ... eens in de paar maanden in de oplader en je krijgt er zelfs een zware diesel mee aan de praat.

Blijft het een vreemde en slechte zaak als een accu zo snel de geest geeft.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

rolf
Actief Lid
Actief Lid

wo 14 nov, 2018 19:00

Als ik er aan toe kom zal ik er eens een ampere meter tussen hangen en eens meten wat de rust stroom bedraagt.

ton
Lid
Lid

do 15 nov, 2018 19:13

Gezien alle reakties misschien even een aanvulling.

Alle hybride,
In 2015 een gebruikte Auris gekocht met bouwjaar 2012, km stand 35000 km, en geen problemen.
In 2016 een gebruikte auris gekocht met bouwjaar 2015 km stand 18000 km, en geen problemen.
In augustus 2017 spic splinter nieuwe CHR gekocht en t/m oktober geen problemen.

Probleem CHR is dus begonnen vanaf 5-11-2018 .

Ik heb bij alle 3 de wagens hetzelfde rij patroon en zelfde km/jaar.
Gemiddeld verbruik per jaar haalde ik, volgens de boordcomputer 4.8/100 bij alle drie.

Dus nu accu verwisseld en hoop dat het probleem verholpen is.
Ik ga dus niet rijden met de CHR dit weekend en hoop dat ie na die 2 dagen gewoon wil starten, zo niet dan is Louwman weer aan zet.

Hou jullie op de hoogte.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

do 15 nov, 2018 20:08

Kan dan alleen een slechte accu, slechte bedrading (lekstroom) of het onvoldoende bijladen zijn.
m.vr.gr, John

ton
Lid
Lid

ma 19 nov, 2018 17:45

Weer een update.

Bedankt John voor je diagnose.

Ik heb de auto dus 2 dagen niet aangeraakt het afgelopen weekend.
En hij deed het van morgen; wat een opluchting.
Zou het dan toch een slechte accu zijn?

Dit werpt weer een andere vraag op.
Stel dat het probleem in de accu lag en zo lijkt het.
Ik heb gezien dat het opladen 14.5 is.

Maar in de koude afgelopen dagen draait de verbrandingsmotor meer en dus wordt er meer opgeladen dan in de warmere dagen wanneer ik dus veel elektrisch rijd; 3.3/ 100 is geen uitzondering en soms 2,9/100 haal ik ook wel eens.

Zou ik het kunnen testen door alles aan te zetten op vrijdag.
Dus stuurverwarming , stoelverwarming, achterruit verwarming en spiegelverwarming, navigatie, muziek, verwarming op fast zetten ipv eco en verwarming op de voorruit.
Zou de accu dit moeten aankunnen na 10 ritjes van 5 km?
Mijn vorige auto's redden dit wel.

Durf het eigenlijk niet te proberen maar wat geef jij me als advies.

bvd
Ton.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

ma 19 nov, 2018 18:46

ton schreef:
ma 19 nov, 2018 17:45
Zou ik het kunnen testen door alles aan te zetten op vrijdag.
Dus stuurverwarming , stoelverwarming, achterruit verwarming en spiegelverwarming, navigatie, muziek, verwarming op fast zetten ipv eco en verwarming op de voorruit.
Zou de accu dit moeten aankunnen na 10 ritjes van 5 km?
Mijn vorige auto's redden dit wel.

Durf het eigenlijk niet te proberen maar wat geef jij me als advies.

bvd
Ton.
In principe wordt de energie die nodig is voor de verbruikers via de DC to DC converter uit HV-accu getrokken en deze wordt tijdens het rijden weer geladen via MG1 + regeneratie MG2.

De 12 V accu wordt geladen met de hoeveelheid energie (stroom) die ook geleverd wordt door de zelfde DC converter. Er zit echter een maximum aan de stroomsterkte die vanaf de DC to DC converter geleverd kan worden. Op het moment dat alle beschikbare gebruikers maximaal stroom geleverd krijgen, dan zal de laadstroom naar de 12 V accu laag zijn. Maar ook al is de stroomsterkte laag dan nog wordt de 12 V accu opgeladen. Het verlies van capaciteit van de 12 V accu ontstaat over het algemeen alleen tijdens stilstand of bij een probleem in het 12 V systeem zoals eerder genoemd.

Het laden van de 12 V accu kan gecontroleerd worden via het service menu.
Is de laadspanning met draaiende motor 14,4 V, dan wordt er maximaal geladen.
Is de spanning lager, dan is de laadstroom ook lager.
Is de spanning van de accu bij stilstand rond de 12 V, dan is alles oké.
m.vr.gr, John

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

ma 19 nov, 2018 19:12

Slechte accu kun je treffen, Neem aan dat ie onder garantie is vervangen, dan zou ik me geen zorgen maken. 2x een slechte kan bijna niet.
PIP aug 2012 executive arctic blue

ton
Lid
Lid

wo 21 nov, 2018 15:13

Accu dus vervangen en verder gaat tot nu toe alles goed.

Heb nog wel een beetje twijfel wanneer ik de auto wil starten maar dat gaat wel over hoop ik.

Iedereen bedankt voor het meedenken; dus een accu van 1 jaar oud kan dus gewoon kapot gaat.
Is inderdaad onder garantie vervangen.

Gr.
Ton.

Plaats reactie

Terug naar “C-HR Hybrid - Helpdesk”

• Informatie