Trekhaak

Onderdelen behorende bij de uitrusting van de C-HR Hybrid, zoals audio, airco, cruise-control, instrumentarium, keyless-entry, en alles wat je erbij kunt kopen.
ReneTox
Lid
Lid

di 07 feb, 2017 8:30

Vanwege veelvuldig gebruik van een fietsendrager is een trekhaak voor mij onontbeerlijk.
Is er iemand die een trekhaak op z'n CHR heeft?
Zou heel fijn zijn als iemand daar een foto van zou kunnen plaatsen.

Volgens de garage zijn er voor de CHR alleen ontkoppelbare trekhaken, geen vaste.
Er bestaan horizontaal plaatsbare en verticaal plaatsbare haken.
Wat zijn de voor- en nadelen?
(Bij de garage was de kennis over dit onderwerp nogal beperkt.)

AcMats
Lid
Lid

za 11 feb, 2017 15:19

Doordat de trekhaak voor het in de bumper geplaatst mistachterlicht staat mag deze er niet pertinent opzitten.
Toyota levert een prima afneembare trekhaak, staat in de acc. op de site. Deze haak steek je in de houder klikt hem naar boven en zie de groene indicator dat hij ver genoeg omhoog zit sluit met sleutel geheel diefstal beveiligd af. Werkt prima te krijg in 7 en 13 polig.
Succes

cascul
Lid
Lid

zo 23 jul, 2017 11:06

René ben je er inmiddels uit met de trekhaak. Zo ja wat is het geworden. Wij hebben ook een C HR gekocht met verticaal afneembare trekhaak. Krijgen de auto 3e week augustus. Misschien even een fotootje plaatsen?

ToMa
Lid
Lid
Auto: Toyota

vr 04 aug, 2017 17:51

trekhaak CHR-1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ToMa
Lid
Lid

vr 04 aug, 2017 17:56

trekhaak CHR-2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ToMa
Lid
Lid

vr 04 aug, 2017 17:59

Wij hebben op onze C-HR een horizontale afneembare trekhaak.
Zie de 2 foto's in vorige berichten.
De trekhaak is afsluitbaar.

ReneTox
Lid
Lid

zo 13 aug, 2017 14:21

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de horizontale uitvoering.
Alhoewel ik de informatie op de Toyota-site, zeker voor zo'n prijzig artikel, volledig ontoereikend vind, heb ik geen spijt van mijn keuze.
Vooraf zou ik liever een vaste trekhaak hebben gekozen, maar dat was niet mogelijk.
Het plaatsen en verwijderen van de trekhaak is iedere keer weer een extra handeling, die in de praktijk echter nogal meevalt, past allemaal maar op 1 manier, dus in 1x goed.
En het grootste voordeel had ik vooraf onderschat: Als ik het fietsenrek niet gebruik en de trekhaak dus niet is gemonteerd, stoot ik nooit meer m'n scheenbeen, zoals vroeger bij m'n Prius met vaste "haak" nog wel eens gebeurde.
Bij de auto (ander merk) van m'n collega vond ik het vertikaal monteren van de trekhaak iets lastiger, dan de horizontale die ik nu heb.
Volgens de Toyota-garage zou de vertikale ook iets zwaarder zijn. (?)
Maar veel verschil maakt het volgens mij niet.
Inmiddels hebben we de fietsen al meegenomen naar Zuid Frankrijk en naar Duitsland en de combinatie van trekhaak en fietsendrager bevalt prima.
CHR BiTone Plus

We Le
Lid
Lid
Auto: Toyota CHR HYBRIDE

za 19 aug, 2017 17:58

Heb er één van het merk "BOSAL" onder laten plaatsen..
Werd me aanbevolen door de dealer...
En is niet zichtbaar wanneer niet gemonteerd...

Remko
Lid
Lid
Auto: Toyota C-HR hybrid premium

do 21 sep, 2017 16:20

AcMats schreef:
za 11 feb, 2017 15:19
Doordat de trekhaak voor het in de bumper geplaatst mistachterlicht staat mag deze er niet pertinent opzitten.
Toyota levert een prima afneembare trekhaak, staat in de acc. op de site. Deze haak steek je in de houder klikt hem naar boven en zie de groene indicator dat hij ver genoeg omhoog zit sluit met sleutel geheel diefstal beveiligd af. Werkt prima te krijg in 7 en 13 polig.
Succes
Ik laat mijn trekhaak er gewoon op/onder zitten. Voor mede weggebruikers die minder goed kunnen parkeren. :D
Huidig: CH-R hybrid premium. Daarvoor: Corolla HB, Corolla GTSI, Corolla sedan, Carina, Avensis sedan, Avensis station, Corolla verso (3x), Verso-s, Auris HB hybrid en Auris TS hybrid.

Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Skoda Kodiaq + Yaris TS

do 21 sep, 2017 19:28

Permanent lijkt mij verboden als ik het lees:

Voertuig reglement 5.2.55 lid 5:
De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten en reflectoren, voorzover het het lichtdoorlatend gedeelte betreft, mogen ten hoogste een vierde deel zijn afgeschermd onverminderd het bepaalde in artikel 5.18.7, eerste lid.

De trekhaak schermt het lichtdoorlatend gedeelte af en daarmee voldoe je niet aan 5.2.55 lid 5, en voldoet je voertuig dus niet aan het voertuigreglement.

De kans dat je gepakt wordt zal minimaal zijn, maar het is wel een APK afkeur als hij er op zit.

En de gevolgschade van een auto die achterop je trekhaak rijd kan je weleens tegenvallen door de kracht die door de trekhaak wordt doorgezet tijdens een aanrijding.
Afbeelding

Skoda Kodiaq Business Ambition | Toyota Yaris TSport

Remko
Lid
Lid
Auto: Toyota C-HR hybrid premium

vr 22 sep, 2017 10:13

! Bericht van: Moderator
Quote verwijderd.

Ik ben het juridisch helemaal met je eens! APK is pas over 3 of 4 jaar, dus ik heb nog even :D en geloof niet dat dat een afkeur item is. Maar dan is deze er zo af te halen. Bij mij in de straat kan niet iedereen even goed parkeren, het is krap en smal, dus geeft wel een gerust gevoel. Bij mijn Auris HB zat de trekhaak zelfs gedeeltelijk voor de kentekenplaat. Nooit last gehad van de politie. Maar had natuurlijk wel gekund.
Probleem bij de C-HR zal vooral zijn als je je mistachterlicht moet gebruiken. Zo vaak komt dat niet voor. Overigens dacht mijn dealer dat het slechts een reflector was :o.

Overigens wat ik een veel groter probleem vind is dat de gemiddelde weggebruiker geen verstand of kennis heeft van de kogeldruk van een trekhaak. Zie Yarissen, maar ook veel andere kleine(er) auto's, rijden met twee (soms elektrische) fietsen achterop met een kogeldruk van 35 kg. Terwijl ze, inclusief fietsendrager, soms wel met 50 tot 60 kg op de trekhaak rijden. Zal in de praktijk ook geen probleem opleveren, maar je bent wel aansprakelijk als er iets mee gebeurt.
Huidig: CH-R hybrid premium. Daarvoor: Corolla HB, Corolla GTSI, Corolla sedan, Carina, Avensis sedan, Avensis station, Corolla verso (3x), Verso-s, Auris HB hybrid en Auris TS hybrid.

TWMW
Actief Lid
Actief Lid

vr 22 sep, 2017 22:17

Mag een Yaris zo weinig kogeldruk hebben?
Ik heb er eentje met afneembare trekhaak, die desnoods aan de fietsendrager vast kan blijven zitten als je hem van de auto afkoppelt, maar heb hem als regel gewoon op de auto zitten.
Alleen als ik zeker weet dat ik niet binnen een week de kar weer gebruik, gaat ie de kofferbak weer in.
Daarnaast is mijn tandemasser met 2 ton laadvermogen tijdens het laden en lossen zeker zwaarder dan 35 kilo op de kogel.
Zeker vandaag toen ik met een heftruck een pallet met 1350 kilo gewicht op de lepels er in liet rijden ;)
Afneembaar zie ik ook als voordeel, het bekende scheenbeen probleem.
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'51 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

do 28 sep, 2017 17:06

zo, 1350 kg + de aanhanger? Mag dat achter een yaris, kijk eens op je kentekenbewijs?
PIP aug 2012 executive arctic blue

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

do 28 sep, 2017 18:16

Volgens mij hing die achter de Morris.... :mrgreen:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

do 28 sep, 2017 22:56

Ah, de Morris en de Yaris stonden er voor (dan mag het natuurlijk wel) :D
PIP aug 2012 executive arctic blue

Plaats reactie

Terug naar “C-HR Hybrid - Uitrusting & Acc.”

• Informatie