Slechte ontvangst DAB+

Onderdelen behorende bij de uitrusting van de C-HR Hybrid, zoals audio, airco, cruise-control, instrumentarium, keyless-entry, en alles wat je erbij kunt kopen.
Africatwin
Lid
Lid
Auto: Toyota C-HR Style

do 17 mei, 2018 13:19

CeHaEr schreef:
do 17 mei, 2018 12:02
Welke zenders vallen dan weg bij jullie? Ik heb daar soms even last van bij Sublime maar bij NPO Radio2 of Radio10 vrijwel nooit. NPO Radio2 blijft vaak zelfs keurig doorspelen in de Koningstunnel in Den Haag bij mij.
NPO 3, slam, 538 en sky zijn allemaal ronduit slecht in mijn C-HR.

CeHaEr
Lid
Lid
Auto: C-HR Hybrid

do 17 mei, 2018 14:29

Zal die zenders een keer luisteren onderweg, kijken of ze bij mij ook wegvallen enzo.. :wink:
C-HR Hybrid Bitone Plus --- JDM Style

Rokil
Actief Lid
Actief Lid
Auto: C-HR Style hybrid

do 17 mei, 2018 14:38

Npo2, npo3, 538 en sky zijn eigenlijk de enige zenders die aanstaan en bij alle 4 heb ik hetzelfde.
AfbeeldingC-HR Hybrid
28.000 km. met 1:16,1 in een Rav4
45.000 km. met 1:20,3 in een Auris TS
50.000 km. met 1:20,5 in een Prius III
30.000 km. met 1:18,6 in een Prius II

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: C-HR Hybride Bi-tone Prem.

do 17 mei, 2018 20:03

538, Slam! en Sky heb ik eigenlijk altijd aanstaan (nee, niet tegelijk). Nog nooit een drop-out gehad...
C-HR Hybrid Bi-Tone Premium Hydro Blue / Night Sky Black, full Exclusive Nappa leather.
Afbeelding

Keessie
Lid
Lid
Auto: C-HR Exec. Hybrid

za 01 sep, 2018 22:16

Verleden week viel mij op dat DAB ontvangst in Limburg erg slecht was, of het systeem koos voor de FM alternatief, of er was helemaal geen ontvangst. Heb er weinig aandacht aan geschonken, daar ik vermoedde dat eea iets regionaals was.

Echter terug in Drenthe lijkt het of mijn DAB ontvangst net zo slecht is. Had ik vroeger prima ontvangst van de hele NPO, Deutschland en regionaal ensembles, nu is met name alles binnen NPO gewoon weg?!?!?!??.

Hebben meer mensen recentelijk hier opeens problemen me gekregen of is er iets met mijn ontvanger??

Dank

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

zo 02 sep, 2018 9:01

Ik woon in Friesland en de ontvangst is hier uitstekend !
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

CeHaEr
Lid
Lid
Auto: C-HR Hybrid

zo 02 sep, 2018 10:08

Na een lange rit lijkt het DAB+ systeem inderdaad even tijd nodig te hebben om te schakelen naar een andere regionale zendmast. Heb dat ook al een paar keer gemerkt.

DAB+ is heel gevoelig voor signaalsterkte, zelfs losse (bouw)radio´s met DAB+ doen het inpandig vaak maar matig.
Even een dipje in ontvangst bij FM is niet of nauwelijks merkbaar. Bij DAB+ al snel een seconde of wat stilte. De NPO zenders hebben het sterkste signaal. Het hangt ook weer helemaal af hoe ver je bij een zendmast vandaan bent.

En als je DIT stukje leest dan zijn voor auto´s raamantennes de slechtste keuze, beter zijn sharkfins met DAB+ en beste een sprietantenne. De ontvangstbeperking zit hem blijkbaar in de gebruikte antenne.. en niet in de radio zelf. Maar om nou een oldskool 16v spriet op een C-HR te zetten.. :|
C-HR Hybrid Bitone Plus --- JDM Style

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: C-HR Hybride Bi-tone Prem.

ma 03 sep, 2018 11:44

Ik moet mijn mening herzien dat ik er geen last van heb.Nu zit ik veel op de weg, in allerlei uithoeken van het land. In mijn regio (zuid oost) is DAB+ ronduit slecht, maar dat geldt ook voor de normale FM zenders.
Inderdaad richting Limburg is het niet geweldig, maar ook over de Veluwe houdt het niet over.
Ik heb zelfs de DAB+ bijna niet meer aan; ruist als een ouderwetse radio zonder antenne (valt dus niet echt stil, gewoon slecht signaal). Totaal niet wat ik van DAB+ zou verwachten.
Ik zal de garage eens laten kijken of er wellicht na inbouw van de dascam iets verkeerd is gedaan, maar ik vermoed van niet.
C-HR Hybrid Bi-Tone Premium Hydro Blue / Night Sky Black, full Exclusive Nappa leather.
Afbeelding

Keessie
Lid
Lid
Auto: C-HR Exec. Hybrid

ma 03 sep, 2018 13:44

Naar aanleiding van mijn recente DAB+ ontvangst problemen ben ik eens wat dieper in DAB(+) gedoken. Mijn conclusie is dat DAB (+) als technology eigenlijk niet echt ideaal is voor het gebruik in autoradios.

Alle Nederlandse DAB stations zijn gegroepeerd (ensemble) in 4 frequentie banden (met nog wat testbandjes), deze worden onafhankelijk van elkaar beheerd door verschillende licentiehouders, maar wel via dezelfde zendmasten uitgezonden met verschillende vermogens per zendergroep (ensemble). Op deze site wordt alles in detail uitgelegd en zijn ook de groeperingen van de DAB stations en vermogens van de huidige zendmasten te lezen. http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html

DAB technology staat toe dat er door verschillende masten op dezelfde zendfrequentie kan worden uitgezonden, de ontvanger selecteert dan de "sterkste" zender. Als je de lijst van zenders bekijkt dan valt het op dat de zendvermogens voor een zelfde station per zendmast erg verschillen. Ik kan me dus voorstellen dat als je vanuit een gebied komt waar het gekozen station binnen zijn ensemble met hoog vermogen wordt uitgezonden en je nadert een gebied waar dat zelfde station op een (veel) lager vermogen wordt uitgezonden, de ontvanger laat zal overschakelen naar de nieuwe zendmast. Maar in dat overgangsgebied is de ontvangst natuurlijk niet stabiel en met name in steden (tussen bebouwing) en in beboste gebieden, zal de ontvanger regelmatig die keuze moeten maken. Dat betekent onherroepelijk dat de ontvangst dan vaak zal wegvallen. Heb je "alternatieve frequenties" aanstaan dan zal de ontvanger waarschijnlijk eerder naar een FM alternatief schakelen.

Daar de zendvermogens per ensemble verschillen, zal dit verschijnsel anders worden ervaren per gekozen DAB station, zo kan dus bv NPO1 wel blijven werken (netjes worden overgenomen door de volgende zendmast), terwijl een commercieel DAB station in dat gebied veel problemen oplevert. Als voorbeeld in mijn regio worden de NPO ensemble uitgezonden met 8KW (kilowatt), terwijl het commerciele ensemble maar 0,4KW heeft. In een nabij gelegen zendgebied is dit precies omgekeerd, met 10KW voor de commerciele en maar 1KW voor het NPO ensemble.

Voor een DAB ontvanger in huis maakt dit allemaal niet uit natuurlijk want die stemt gewoon af op het "sterkste" zendstation per ensemble, maar in de auto ga je op de snelweg waarschijnlijk binnen een half uur wel door veel verschillende zendgebieden en moet de DAB ontvanger constant schakelen tussen de "sterkste" zendmasten. In het westen (verstedelijkt gebied), Limburg (heuvels) en de Veluwe/Hondsrug/etc., zal de ontvangst in de auto ook nog worden bepaald door de omgeving.

Kortom DAB(+) is waarschijnlijk niet die fijne oplossing waar we allemaal op hoopten.

Plaats reactie

Terug naar “C-HR Hybrid - Uitrusting & Acc.”

• Informatie