E10 vs E5 RON98

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 832
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone
Contact:

di 02 jul, 2019 17:36

Ik heb in het verleden wel eens aangegeven dat mijn toenmalige C-HR behoorlijk meer verbruikte op E10 t.o.v. E5 (Euro95). Ik heb dit totaal drie keer getest in de zomer van 2018, met alledrie keren dezelfde uitkomst.
Volgens Toyota zou dit nauwelijks merkbaar moeten zijn, en de dealer ging met ze mee. Ondanks dat ik kon aantonen (door berekening) dat het een feit was, onder gelijke omstandigheden en zelfs dezelfde route op en neer. Het scheelde bij de C-HR 15-20%, dus geen kattenpis.

Nu heb ik noodgedwongen twee weken geleden een keer E10 moeten tanken met de RAV4. Ik was erg benieuwd, en jawel, de boordcomputer stond al flink te zeuren (van 5,5 naar 6,5 L/100km).
Vandaag volgegooid met Super+ (RON98) in Duitsland, en de berekening liet helaas zien dat ik weer hetzelfde beeld heb als toen bij de C-HR.

Het verbruik van de tank RON98 voor de E10 was 5,48L/100km. De laatste tank met E10 deed 6,43L/100km. Beide keren ruim 45 liter getankt, dus met de meter bijna op E en nog resp. 70 en 50 km te gaan volgens de BC. Het meerverbruik is 17%!!!

Ik ga toch weer een paar keer testen, en dan het bewijs wederom bij Toyota neerleggen. Tenzij ze kunnen garanderen dat het een adaptiezaak is, en dat de auto na een x-keer tanken wel weer op normale waarden gaat rijden hebben ze echt wel iets uit te leggen.
Want we gaan allemaal naar E10, en als dat wederom tussen de 15%-20% verbruik kost heeft het Hybride systeem geen enkele waarde meer. En dat zou erg jammer zijn.

Ik houd het allemaal in de gaten, en ben zeer benieuwd of anderen met een nieuwere hybride ook deze verschillen detecteren.

Oh ja, voor de statistieken: de verhouding snelweg / buitenwegen+stad is 27% / 73%. Gemiddelde snelheid 50km/u, en maximale snelheid 138km/u. Totale afstand sinds 03-05-19: 3956km. Alles uit de MyT-app.

Groet Rob.
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding


Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5327
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

di 02 jul, 2019 17:42

Met PIP in Frankrijk meerdere keren E10 getankt en het verbruik was duidelijk meer. Mijn dochter heeft ook 2x de PIP voor vakantie geleend en bij die zag ik met E10 (ik krijg de bonnen) ook een hoger verbruik. Percentage is moeilijk daar er meestal getankt wordt op halve tank of iets minder, maar nooit bijna leeg.
PIP aug 2012 executive arctic blue, BMW2 AT jan 2015, Auris dynamic 2017
Kona premium 64 KWH in bestelling

Gebruikersavatar
guido66
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: di 12 jan, 2016 0:02

di 02 jul, 2019 17:50

Dat het hybride systeem dan geen meerwaarde meer zouden hebben, kan ik niet volgen. Alle benzinemotoren verbruiken op E10 meer omdat er veel minder energie in een liter E10 zit.
auto 1: Prius 4 executive
auto 2: Fiat 500e eSport
hobbyauto: GTM Libra V6
fiets: R&M Nevo NuVinci / Cobi.bike

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 832
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone
Contact:

di 02 jul, 2019 18:01

Omdat dan de 2.5 litermotor wel heel duur gaat rijden... Ik heb het niet over de milieuzaken, daarvoor is een hybride altijd goed. Het gaat om het aangegeven verbruik, dat veel te veel gaat afwijken. En dat kan door de hybridemotor niet meer worden gecompenseerd.
Je eindigt dan met een middenklasser qua verbruik in plaats van de topklasser waar ik hem voor gekocht heb.
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding


Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
CeHaEr
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 391
Lid geworden op: za 08 apr, 2017 14:25
Locatie: Randstad
Auto: C-HR Hybrid

di 02 jul, 2019 19:13

Dat heb ik dus ook met 95 vs 98. Het vreemde is dat de 95 van de BP wél elke keer redelijk zuinig is tov de 95 van de Shell of Tango.

Heb je al eens uitgerekend of je de meerprijs van 98 in kilometers goedmaakt ten opzichte van 95?
C-HR Hybrid Bitone Plus --- Genuine JDM styled and a lot of sh*t from China

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 832
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone
Contact:

di 02 jul, 2019 19:49

Zolang ik in DE kan tanken zeker wel (vanmiddag € 1,512). Hier loont het niet.
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding


Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1467
Lid geworden op: zo 08 jun, 2008 23:16
Locatie: Stein (Zuid-Limburg)
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

di 02 jul, 2019 23:50

De prijs per liter E10 in België en Luxemburg is opmerkelijk lager dan in NL maar het méérverbruik van E10 ten opzichte van E95 heb ik ook wel degelijk gemerkt.
Ik heb echter nooit het exacte meerverbruik gemeten ... maar ook zonder de exacte meetcijfers was het duidelijk merkbaar.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Gebruikersavatar
guido66
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: di 12 jan, 2016 0:02

wo 03 jul, 2019 18:07

VonJot schreef:
di 02 jul, 2019 18:01
Omdat dan de 2.5 litermotor wel heel duur gaat rijden... Ik heb het niet over de milieuzaken, daarvoor is een hybride altijd goed. Het gaat om het aangegeven verbruik, dat veel te veel gaat afwijken. En dat kan door de hybridemotor niet meer worden gecompenseerd.
Je eindigt dan met een middenklasser qua verbruik in plaats van de topklasser waar ik hem voor gekocht heb.
Jazeker, maar als je een andere auto had gekocht, dan was die ook meer gaan verbruiken op E10. De schuld ligt niet bij Toyota, maar bij diegenen (Brussel) die E10 veel te rooskleurig voorstellen.
auto 1: Prius 4 executive
auto 2: Fiat 500e eSport
hobbyauto: GTM Libra V6
fiets: R&M Nevo NuVinci / Cobi.bike

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 832
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone
Contact:

wo 03 jul, 2019 19:18

Dat is dus niet zo, helaas. De nieuwe Toyota motor draait geheel op lucht/brandstofmengsel, kiest dus een bepaalde mengverhouding om een bepaalde prestatie te leveren. Dit is het unieke van deze motor/hybride combinatie. En laat nou net die verhouding zoek zijn...

Voorbeeld: de schakelflippers (of M-mode) beïnvloeden het mengsel, er is geen sprake van een ander schakelverzet (die zijn er niet). Als dat mengsel dan incorrect wordt gemixt kan je zomaar heel andere gebruikscijfers krijgen...

Natuurlijk verbruiken andere auto's ook iets meer, maar dat zal zich, zoals John al heel terecht opmerkte in de range 3-4% bevinden. En niet het 5-voudige!
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding


Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Plaats reactie

Terug naar “Rav4 (5) Hybrid - Techniek, rijden en verbruik”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast