12volt accu

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, Service-updates en tips bij doe het zelf onderhoudswerkzaamheden, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
donjack1995
Lid
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: do 04 jan, 2018 11:30
Locatie: Flevoland
Auto: Toyota Prius III 2010

za 13 jan, 2018 16:48

Beste mensen.
Gisterenmiddag de accu ontvangen en geplaatst. Alles leek goed. Accu laadt op tijdens rijden. Dynamo geeft stroom door naar accu. Maar helaas zie ik op de meter dat het voltage snel daalt. En na de nacht tot +- 12V. Dat is niet goed dus.
Het lijkt erop dat ik ergens stroom verlies of zo. Maar waar?
De oude accu heb ik aan de lader gehad gisteren en die verliest geen stroom na 24 uur zonder lader! Het moet dus in de auto ergens fout zitten.
Hebben jullie een idee?
Groetjes donjack.

Gebruikersavatar
imperial73
Lid
Lid
Berichten: 121
Lid geworden op: za 08 jan, 2011 12:05

za 13 jan, 2018 17:01

Meten is weten is niet voor niets de uitspraak. Accu is eerst testen, lekstroom meten en dan normaal pas vervangen. Maar +/-12v is dat 12 of 12,5 of 12,8? Het is namelijk normaal dat de accu in rust rond de 12,8v en dus niet op 14volt blijft staan. Het voltage zegt overigens niet alles bij een accu, de ampère is daarbij net zo belangrijk. Een slechte accu kan namelijk ook gewoon 12v zijn maar te weinig ampère hebben.
Prius comfort 2005, Prius business 2004, Prius executive 2010, Prius tech edition 2007 , Prius dynamic 2010 《《ex-en, Prius Dynamic 2009.

Gebruikersavatar
donjack1995
Lid
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: do 04 jan, 2018 11:30
Locatie: Flevoland
Auto: Toyota Prius III 2010

za 13 jan, 2018 17:19

Beste imperial.
De dealer heeft 2 weken geleden na gestaan te hebben met een lege accu de accu doorgemeten. Was niet top maar ook niet heel slecht. Nog niet vervangen was het advies. 2 weken later stond ik weer met een helemaal lege accu na een beetje vorst. Weer de Toyota hulpdienst gebeld, welke de auto weer gestart heeft. Volgens hem lag het aan de accu. Vandaar de vervanging. Na een uur rijden en uitzetten motor staat de accu niet verder dan 12.6V. Zou volgens de leverancier minimaal 13.?V moeten zijn.
Meten met benzinemotor aan gaat goed. Ongeveer 14.5 V.
Na uitzetten en een uur wachten geeft de meter 12.0 aan. Is niet goed volgens leverancier. Maar ja die zit hier 150 km vandaan. .

Gebruikersavatar
imperial73
Lid
Lid
Berichten: 121
Lid geworden op: za 08 jan, 2011 12:05

za 13 jan, 2018 18:17

Als je een multimeter hebt zou je deze tussen de accupool en min van de auto kunnen zetten. Dus accupool los en de multimeter tussen de accupool en de losgenomen min pool misschien het makkelijkst als je even in de auto gaat zitten met alles dicht beste zelfs met de auto ook op slot. Na enkele minuten zou de stroom moeten terug lopen naar ongeveer maximaal 0,06 amp of minder. Als dit zo is het goed als het hoger is heb je waarschijnlijk een lek stroom.
Prius comfort 2005, Prius business 2004, Prius executive 2010, Prius tech edition 2007 , Prius dynamic 2010 《《ex-en, Prius Dynamic 2009.

Gebruikersavatar
donjack1995
Lid
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: do 04 jan, 2018 11:30
Locatie: Flevoland
Auto: Toyota Prius III 2010

za 13 jan, 2018 19:09



Bedankt Imperial. Ik heb er wel een maar ben er niet zo goed in thuis.
Bedoel je één aansluiting van de multimeter op de minpool op de accu en de andere aansluiting op de van de minpool losgemaakte kabel?
En op welke stand zet ik de multimeter? 10A?

Gebruikersavatar
ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1202
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 19:13
Locatie: Doetinchem
Auto: Prius 3 dynamic

za 13 jan, 2018 19:16

donjack1995 schreef:
za 13 jan, 2018 16:48
Gisterenmiddag de accu ontvangen en geplaatst. Alles leek goed. Accu laadt op tijdens rijden. Dynamo geeft stroom door naar accu. Maar helaas zie ik op de meter dat het voltage snel daalt.
Hebben jullie een idee?
Groetjes donjack.
Heb je die nieuwe accu wel helemaal vol geladen voordat je hem geplaatst hebt?
Volgens de fabrikant 12-15 uur laden met 10 A. , maar dat kan per type verschillen denk ik.
Zie http://nl.optimabatteries.com/nl-nl/sup ... d-storage/
Wat ik wil zeggen is dat je dat in een uurtje met de Prius rijden niet redt.
Laatst gewijzigd door ajm op za 13 jan, 2018 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >140.000 km

Gebruikersavatar
donjack1995
Lid
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: do 04 jan, 2018 11:30
Locatie: Flevoland
Auto: Toyota Prius III 2010

za 13 jan, 2018 19:23



Hij stond bij ontvangst op 12.6V en ik ben er gelijk zeker een half uur mee gaan rijden.

Gebruikersavatar
ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1202
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 19:13
Locatie: Doetinchem
Auto: Prius 3 dynamic

za 13 jan, 2018 19:26

ik begrijp dat je een acculader hebt? Ik zou de nieuwe accu even vol laden en dan nog eens kijken wat er gebeurt.
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >140.000 km

Gebruikersavatar
donjack1995
Lid
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: do 04 jan, 2018 11:30
Locatie: Flevoland
Auto: Toyota Prius III 2010

za 13 jan, 2018 19:34

Kan ik inderdaad proberen maar ik het het ontladen ook bij de oude accu. Die ontlaadt na tot max 12.6V opgeladen te zijn niet. Terwijl hij dat in de auto wel deed. Lijkt mij dat er ergens een lekstroom is.

Gebruikersavatar
ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1202
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 19:13
Locatie: Doetinchem
Auto: Prius 3 dynamic

za 13 jan, 2018 19:41

De Prius gebruikt in rust wat stroom voor de keyless entry en nog wat systemen. Maar dat wordt automatisch beperkt in tijd. Ik neem aan dat je gecontroleerd hebt of alle lampjes, zoals de kofferbak, spiegels op de zonneklep enz. uit zijn?
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >140.000 km

Gebruikersavatar
donjack1995
Lid
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: do 04 jan, 2018 11:30
Locatie: Flevoland
Auto: Toyota Prius III 2010

za 13 jan, 2018 19:45

 ! Bericht van: Moderator
Quote verwijderd.


Ja allemaal gecheckt

Gebruikersavatar
imperial73
Lid
Lid
Berichten: 121
Lid geworden op: za 08 jan, 2011 12:05

za 13 jan, 2018 19:48

donjack1995 schreef:
za 13 jan, 2018 19:09
Bedankt Imperial. Ik heb er wel een maar ben er niet zo goed in thuis.
Bedoel je één aansluiting van de multimeter op de minpool op de accu en de andere aansluiting op de van de minpool losgemaakte kabel?
En op welke stand zet ik de multimeter? 10A?
Klopt.
Prius comfort 2005, Prius business 2004, Prius executive 2010, Prius tech edition 2007 , Prius dynamic 2010 《《ex-en, Prius Dynamic 2009.

Gebruikersavatar
donjack1995
Lid
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: do 04 jan, 2018 11:30
Locatie: Flevoland
Auto: Toyota Prius III 2010

za 13 jan, 2018 19:53



Oké thanks

Gebruikersavatar
donjack1995
Lid
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: do 04 jan, 2018 11:30
Locatie: Flevoland
Auto: Toyota Prius III 2010

zo 14 jan, 2018 16:11



Beste AJM
Ik heb het volgende gedaan.
Om 12:30 de accu gemeten: 12.0V
Om 12:35 de kabels losgemaakt van de accu en de acculader aangesloten gedurende 3 uur
15:30 acculader losgemaakt en gemeten:
Even 13.2 volt. Moest kabels even aansluiten omdat ik de achterklep niet meer open kreeg
Direct daarna weer gemeten: 12.6V
Kabels nog niet aangesloten om te kunnen zien wat er zonder aangesloten kabels gebeurt.
Wat vinden jullie van deze resultaten?

Aanvulling:
Na een uur om 16:45 weer gemeten.
Waarde ongewijzigd op 12.6 V

Gebruikersavatar
ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1202
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 19:13
Locatie: Doetinchem
Auto: Prius 3 dynamic

ma 15 jan, 2018 10:56

Waarom maar 3 uur geladen?
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >140.000 km

Plaats reactie
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers