hulpaccu stuk

Vragen en onderwerpen specifiek voor de Prius Classic (1997-2004)
Gesloten
Gebruikersavatar
gilly369
Lid
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 26 feb, 2012 21:07

ma 19 nov, 2012 21:50

Hallo,

Afgelopen week deed mijn trouwe Prius helemaal niks meer...centrale vergrendeling niet, geen geluid, niks.
Ik kon de deur met de sleutel openen, maar starten deed ie niet,
ANWB was gekomen en de accu die linksachter in de bagageruimte zit is helemaal op.
Nu heb ik hem bij de dealer gebracht en die vertelde me dat een nieuwe accu rond de 300 euro gaat kosten.
Is iemand bekend met de prijzen van een accu voor de Prius? Het is een Prius 1 uit 2002.
Prius Classic wit 2002

Gebruikersavatar
mv8tekst
Lid
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: vr 07 apr, 2006 15:12
Locatie: Eindhoven
Auto: Prius Classic 2002

di 20 nov, 2012 9:05

Dat heb ik er een paar jaar geleden beslist niet voor betaald. Even opgezocht: 164 euro inclusief arbeid, bij Toyotadealer, januari 2010. Geen idee wat voor accu erin gegaan is, want daar let ik niet op.
Groet Marian

Gebruikersavatar
Pri-Prius
Lid
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: di 07 apr, 2009 13:50

di 20 nov, 2012 9:52

In oktober 2011 is die van mij vervangen voor 144,06 euro bij een Toyota dealer.
Eigenlijk vond ik dat al best duur, in mijn vorige auto ergens in 2005 was het minder dan 75 euro voor veel grotere accu.
Die 300 euro is volgens mij veel te duur.

Gebruikersavatar
gilly369
Lid
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 26 feb, 2012 21:07

di 20 nov, 2012 16:55

Ik heb de prijs gecheckt bij Toyota Nederland en helaas klopte die prijs.
Wat mij betreft is dit topic klaar. Kan er nu toch niks meer mee doen. Ik heb betaald want ik heb de auto nodig voor mijn werk.
Bedankt voor de reakties,
Gilly
Prius Classic wit 2002

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 18997
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

di 20 nov, 2012 17:11

Weer een les voor de volgende keer, en stel je vraag de volgende keer wat eerder :wink:
Laatst gewijzigd door Arjan op di 20 nov, 2012 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4267
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

di 20 nov, 2012 17:37

Tussen accu's zijn nogal behoorlijk wat prijs- en kwaliteitsverschillen. De levensduur heeft bij mij altijd gevarieerd tussen 5-6 en 11 jaren. Wat onze MG's betreft is in een 30 jaar tijd één ding duidelijk geworden: liever een duurdere van Bosch dan een goedkopere.

Het voorgeschreven amperage is ons géén absolute ´must´ gebleken. Onze TD zu volgens de fabrieksgegevens liefst 86 Ah nodig hebben, maar hij bleek het uitstekend te doen om een Bosch van 34 Ah die volgens de opgave van Bosch bedoeld was voor autootjes als een R4. Die 34 Ah is niet meer te krijgen en in de lente vervangen door eentje van 42 Ah.

Ik moet er wel bij vertellen dat we er géén zware boem-boembox of andere grote stroomvreters (als ruit-verwarming) in hebben.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
TWMW
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: di 26 okt, 2010 21:42

za 24 nov, 2012 14:14

Toen ik de mijne kocht, was ook de hulpaccu stuk, alleen had Breman er een nette prijs voor, lager dan 150 euro zelfs....
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'51 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

Gebruikersavatar
pudding4brains

di 22 jan, 2013 4:14

De prijs van de 12V accu voor de Prius heeft niet zozeer wat met de capaciteit of de levensduur te maken, maar met de bouwwijze. Omdat de accu in principe in het "passagierscompartiment" geplaatst is (als je de bank neerklapt staat het ding immers in de binnenruimte) en niet "buiten" onder de motorkap is er origineel een speciaal type veiligheidsaccu gespecificeerd die niet "ventileert" en daarom glasvezelversterkt is om inwendige druk op te vangen (ofzo).

Qua capaciteit is het een accu van niks en dat is ook niet nodig, want het ding moet alleen de diverse ECU's (computers) starten. Zodra de ECU van de HV-accu is opgestart kan deze via de omvormer weer alle benodigde 12V leveren voor whatever er gevoed moet worden. Voor eigen gebruik volstaat dus ook een "startkabel" van doodgewoon elektriciteitssnoer (1,5mm2 ofzo) want er is helemaal geen vermogen nodig om de ECU te voeden. Iemand anders helpen met een jumpstart wordt geloof ik in de manual afgeraden(?), misschien dat je daarmee teveel risico loopt om de omvormer en/of kleine eigen 12V accu te overbelasten.

Gesloten

Terug naar “Prius 1 "Classic"”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast