Prius einde oefening?

Vragen en onderwerpen specifiek voor de Prius Classic (1997-2004)
gilly369
Lid
Lid

ma 10 mar, 2014 14:30

Ow, nog een vraag!

De onderdelen die erop moeten, beter de originele of maakt dat niet uit?
Prius Classic wit 2002

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

ma 10 mar, 2014 19:06

gilly369 schreef:... De onderdelen die erop moeten, beter de originele of maakt dat niet uit?
Veelal zijn originele onderdelen beter, maar ook duurder. Dat is niet altijd het geval en die vlieger gaat zeer zeker niet op in de oldtimerwereld waar heel wat 'niet meer leverbare' onderdelen in een veel betere kwaliteit worden nagemaakt. Het ligt er maar aan welke onderdelen je nodig hebt en of je de P1 serieus restaureert om 'm nog enkele decennia in te blijven rijden. Is dat laatste het geval en kun je een RVS-uitlaat ervoor krijgen, dan is dat ondanks de prijs toch vele malen goedkoper dan een aantal gewone Toyota-uitlaten.
Mijn P3 zou standaard afgeleverd worden met (ik dacht Bridgestone) banden, maar bij mij komt alleen Michelin op de auto's, ook al kost dat méér.

Vindt je het idee om over 20 jaar nog P1 te rijden eerder iets voor iemand anders, dan kan misschien het interessanter worden om te gaan voor goedkopere imitatie-onderdelen. Of een uitlaat er 6 jaar onder hangt of maar 3 jaar zal je dan bv. worst wezen.

Ook bij de dealer wordt gewerkt met imitatiespul; tenminste is dat duidelijk zo met de motorolie. Slecht hoeft dat lang niet altijd te zijn.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

ae82_gt
Lid
Lid

ma 10 mar, 2014 19:36

Voor de P1 zijn 2 belangrijke recalls geweest;
-In 2004 was er een recall met betrekking op het hybridepakket (corrosie op de bevestigingstrips tussen de accucellen) hiervoor moest het pakket uit elkaar gehaald worden en de strips worden voorzien van corrosie weerende pasta.
-In 2011 is er een recall geweest voor het stuurhuis er bestaat namelijk dat de stuurbekrachting na verloop van tijd niet meer goed functioneert bij bochten na links.
afhankelijk van het produktienr. moest de dubbele moer van het pignon vervangen worden.

Bij jouw zijn beide recalls uitgevoerd, weet alleen niet wat er met het stuurhuis is gebeurd (alleen controle of vervanging)
Vermoed wel dat je 'stuurprobleem' in het stuurhuis zit, maar dat blijft lastig omdat op afstand te beoordelen als ik er niet mee gereden heb.

Remschijven origineel voor de P1 kosten 292,36 euro (set), imitatie kun je ze voor zeker de helf minder krijgen als het al niet meer is.
Remblokken origineel 75 euro
Schokbreker origineel zit op 120,45 p/s. ze adviseren om er 2 te vervangen omdat er verschil in demping kan optreden.

Het normale onderhoud aan een Prius verschilt niet van het onderhoud aan een 'normale'auto.

gilly369
Lid
Lid

ma 10 mar, 2014 20:47

En wat is jullie reactie op het verhaal over de levensduur van de battery-pack? Klopt die redenatie van de dealer of is dit gewoon weer een gevalletje pech voor mij??
Sorry dat ik verder nog even niet inhoudelijk reageer, maar het is hier momenteel net een ziekenhuis. Zoon ziek, vriend ziek, ik begin ziek te worden en m'n moeder is vanmiddag net in het ziekenhuis opgenomen.
Dus ik lees wel af en toe maar reageren komt later.
Prius Classic wit 2002

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

ma 10 mar, 2014 20:49

Ok even sterkte tussendoor :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur

di 11 mar, 2014 9:25

Openstaande terugroepacties kan je zien op www.rdw.nl
Of daar ook veel oudere terugroepacties bijzitten weet ik niet.
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Al meer dan 261.000 vrijwel probleemloze kilometers op de teller!
Afbeelding

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

di 11 mar, 2014 11:07

Op mijn kenteken is bij de RDW nog niets te zien van de terugroepactie. Het zou toch alle P3's tot een zeer recente datum betreffen?

gilly369
Lid
Lid

do 13 mar, 2014 14:41

@ae82_gt: Hoe zie je dat bij mijn Prius beide recalls zijn uitgevoerd?
Als ik namelijk bij de RDW kijk staat er: geen terugroepacties geregistreerd.

En als het het stuurhuis is, is dat dan voor redelijke kosten te repareren?
Laatst gewijzigd door gilly369 op do 13 mar, 2014 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Prius Classic wit 2002

gilly369
Lid
Lid

do 13 mar, 2014 14:54

@Arjan: dank je wel! Ik ben weer hersteld en met mijn moeder lijkt er ook verbetering te zijn.

Dan herhaal ik nog even 2 eerder gestelde vragen.
Ik ben namelijk erg benieuwd naar de meningen van anderen hierover en/of dat ik gewoon te hoge/verkeerde verwachtingen had/heb.

Ik heb hem vanaf aanschaf bij de dealer in onderhoud gelaten met het idee dat dat beter was voor de waarde en algehele staat van de auto.
Is dat nu nog zo noodzakelijk? Want: voor inruil krijg ik er toch al niet meer zo heel veel voor, dus dat argument van kan van tafel.
Zijn er andere redenen waarom ik hem door een Toyota garage moet laten onderhouden??
Of is het nu gewoon verstandiger (vanwege de hoge kosten) om de dingen die we zelf kunnen doen ook maar gewoon zelf te doen.
En dan alleen nog maar voor andere dingen naar de garage terug te gaan?
De jaarlijkse onderhoudsbeurt bijvoorbeeld is die nog zinnig of beter zelf doen?

En wat is jullie reactie op het verhaal over de levensduur van de battery-pack?
Klopt die redenatie van de dealer of is dit gewoon weer een gevalletje pech voor mij??

Hartelijk dank!
Prius Classic wit 2002

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

do 13 mar, 2014 15:52

@gilly369 -> 'dealer-onderhouden' levert bij jongere auto's doorgaans wel wat meer op bij verkoop/inruil. Druk dat maar percentueel uit en je ziet dat met het vorderen van de jaren, het steeds minder uitmaakt. Na 15 jaar praten we in beide gevallen over wat 'opkopers' er nog voor geven en dat is bijna niks. Òf het moet een echte liefhebbers-auto zijn en daarmee bedoel ik liefhebbers die 'm als pre-klassieker in de verzameling willen hebben. Zoals gezegd: je kunt 'm ook zélf als klassieker in spe blijven houden en gebruiken.

Wat anderen raadzaam vinden kan ik niet zeggen. Ik heb mijn eigen ervaringen en gedragingen met mijn/onze auto's. Is ie een jaar of 10 of ouder, waarom dan nog aan termijn-gebonden onderhoud doen? Waarom dan nog bij de dealer? Ik ben met de hele vloot naar een 'goed monteurtje' gestapt en dat scheelde gigantisch veel geld.
Met zowel de oldtimers als de Prius rijden we maar weinig. Zonde om na 7.000 km voor zoveel geld nieuwe olie erin te doen; dus die jaarlijkse beurten zie ik niet meer zitten. Met zijn voorganger (Rover 620Si) heb ik na het 6e jaar maar 1 beurt gedaan en dat was toen het me te link werd met het aantal kilometers richting de distributieriem. 'Meneer, de olie was wel héél erg zwart' kreeg ik te horen ... ja, maar die smeerde nog voldoende, want de erop volgende 30.000 km is ie perfect blijven lopen: stil, geen ander verbruik o.i.d.

Onze MG's kregen in de eerste 10 jaren vóór ze op winterstalling gingen de olie (+filter) grondig ververst. Grondig ... een hele nacht laten uitdruppelen en dat na de auto ietsjes scheef te zetten zodat er ook echt alles uit druppelen kon.

Ergens daarna (maar toen was de racerij ook voorbij) ben ik daar steeds nonchalanter mee geworden. Ze verbruiken immers beide behoorlijk wat motorolie en als er om de 1.000 km een litertje bijgevuld wordt, zal de olie z'n smerende eigenschappen voldoende blijven behouden. Toch ververs ik nog om de zoveel jaren en dan krijgen ze ook een nieuw filtertje. Contactpunten, bougies, kleppen en ontsteking afstellen komt pas aan de orde als ie slechter loopt of start of meer verbruikt. Doorsmeren doe ik 1 keer per jaar voor een lange vakantietrip o.i.d. en in dat geval wordt ook het peil van koelvloeistof, remvloeistof, soms versnellingsbak e.d. gecheckt.

Dat zijn allemaal klusjes die je met een beetje goede wil zelf kunt doen. Ik zag dat je in dit draadje al hulp aangeboden hebt gekregen!

Ik ouwehoer er niet over als iets kapot gaat: dat wordt acuut vervangen. Met de APK krijg je wel te horen of er iets niet in orde is. Nou, vervang het dan en als het even kan door het allerbeste materiaal dat je kunt krijgen. Voor alle remonderdelen ga ik naar mijn vriend Wiel Claessen uit Baarlo (C&C-parts) want ik wéét dat die onderdelen beter zijn.

Van mijn TD was een 29 jaar geleden beetje van de remleiding aangetast ... de héle mikmak laten vernieuwen: nieuwe leidingen (van een heel speciale superkwaliteit, die ook bij Porsche wordt gebruikt), nieuwe remcilinders, nieuw rembeslag, nieuwe hoofdremcilinder, nieuwe flexibele leidingen, siliconen remvloeistof ... nooit meer gezeik over iets van de remmen gehad.

Vele jaren geleden (zeker 25) heb ik van de TD een RVS-uitlaat gemonteerd. Dubbel zo duur als een gewone, maar daarvoor gaat die nu al 3 keer zo lang mee en dus is die gewone duurder dan de RVS.

Een van mijn vrienden rijdt al zo'n 35 jaren een Triumph TR2 + een MG TC en ververst de olie nooit. Bijkiepen is volgens hem voldoende, ondanks dat hij nog steeds met beide keteltjes de oude erg sportieve rijstijl heeft. Of het nou met 100.000 km kapot gaat of met 150.000 km, wat maakt dat nou veel uit? Als ie zelf oud genoeg zou worden, heel misschien 1 motorrevisie extra?

Bij Wiel heb ik ook voor de MGB nieuwe remschijven en -klauwen (etc.) gekocht, wat minimaal 12 jaar geleden is gebeurd. Geen origineel spul, maar de extra goede kwaliteit ... Je zág gewoon dat het veel beter spul was.

Hetzelfde geldt voor motorolie en smeervetten. De dealer presenteert je 'bulk-olie' die zeker niet slecht zal zijn, maar er is ook wat beters op de markt. Wel duurder, maar beter. Kun je zelf olie + filtertje wisselen, dan doe dat want in de garages is dat vele malen duurder.

Maar de Prius is een wezenlijk ander autootje dan wat er 40 jaar of nog langer geleden normaal was. De aandrijflijn is wel heel erg anders èn er zit een hele grote massa aan elektronica in.
Ik heb gelezen dat iemand je hier al schreef dat de Prius geen ander onderhoud dan 'gewone' auto's zou vergen. Ik weet zoiets niet en kan er ook niks over zeggen.

ae82_gt
Lid
Lid

do 13 mar, 2014 19:16

Elke dealer kan zien welke recalls zijn uitgevoerd en welke nog openstaan, kwestie van chassisnumer of invoeren en je hebt als dealer alle info.

Het beoordelen van het hybridepakket is vrij lastig, de belangrijkste parameters zijn de soc (state of charge) en het onderlinge spanningsverschil tussen modules.
Bij een onderling verschil van meer dan 0.3 volg gaat het waarchuwingslampje branden en dient het pakket vervangen te worden of gerepareerd te worden als dit mogelijk is.

gilly369
Lid
Lid

vr 14 mar, 2014 13:18

@Camille Schyns:

Ja ik heb ondertussen besloten dat ik het stiekem wel heel erg leuk vind als ik deze auto als klassieker in spe kan blijven (onder-) houden en er ook in kan blijven rijden. :D
En door de reparaties ,die nu bij de dealer het meeste kosten, zelf te doen is het misschien wel haalbaar voor me.

@ae82_gt: heb je zelf ook een Prius van de eerste generatie? Je hebt er namelijk wel kennis van zo te horen!
Als hij straks gerepareerd en goedgekeurd is zou ik dan wellicht inderdaad een keer langs mogen komen om erachter te komen wat het probleem is met dat trillen van het stuur en de staat van de HV-batterypack?
Prius Classic wit 2002

ae82_gt
Lid
Lid

vr 14 mar, 2014 21:12

Heb inderdaad ook een prius 1, je bent altijd welkom.
Altijd leuk om te kijken hoe gezond je prius is.

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

za 15 mar, 2014 11:39

@gilly 369 -> Geweldig besluit!

Omstreeks 1980 dacht ik goedkoper uit te zijn als ik een nieuwe auto zou kopen. Eh, nee meneer, de pieken die je kwijt bent aan afschrijving zijn veel hoger dan je aan onderhouds- en reparatiekosten van de oude kwijt bent.

De meesten willen een speciale auto. Hoe ouder de P1 wordt hoe meer je er een heel speciale auto aan gaat krijgen. Mijn nu 41 jarige MGB ben ik een beetje oldtimer gaan vinden nadat mij was opgevallen dat er vrijwel geen automerken waren overgebleven die nog chroombumpers met bochten monteerden.

Een nette Citroen ID/DS was 25-30 jaar geleden nog wel beneden de 10 mille te krijgen, maar daarmee reed je al gauw een auto die heel wat representatiever was dan een 4 keer zo dure nieuwe BMW. Op die BMW moest je toen ook nog 'afschrijven' terwijl je op zo'n DS aardig op de waarde kon 'bijschrijven'.

Van mijn P3 kreeg ik tot mijn leedwezen te horen dat ie na precies 3 jaren nog maar een 15 mille waard zou zijn. Dat is een dan een afschrijving van 6 mille per jaar geweest en dat voor een auto die pas 27.000 km op de klok had, amper nat is geweest laat staan ergens schade heeft.
6 mille ... per jaar ... hoeveel nieuwe accu-pakketten heb je daarvoor?

Dan gaan we samen naar een Toyotameeting ... wiens auto krijgt de meeste aandacht? Die van jou natuurlijk.

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

za 15 mar, 2014 16:18

Camille Schyns schreef: Van mijn P3 kreeg ik tot mijn leedwezen te horen dat ie na precies 3 jaren nog maar een 15 mille waard zou zijn. Dat is een dan een afschrijving van 6 mille per jaar geweest en dat voor een auto die pas 27.000 km op de klok had, amper nat is geweest laat staan ergens schade heeft.
6 mille ... per jaar ... hoeveel nieuwe accu-pakketten heb je daarvoor?
Denk je over inruil, verkoop of was het gewoon algemene belangstelling dat je dat gevraagd hebt?
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

Gesloten

Terug naar “Prius 1 "Classic"”

• Informatie