Airco service

Vragen en onderwerpen specifiek voor de Prius Classic (1997-2004)
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

di 07 okt, 2014 3:40

dirkhendrik schreef:...Wil ik de auto echt tiptop houden dan moet er een bak geld tegenaan. :!:
Ja, maar dan heb je ook wat. Voor oldtimers die dagelijks gebruikt worden en niet in een droge garage staan zijn de kosten van instandhouding helaas nogal fors. Tiptop blijven betekent dat alles (ook de onderkant en binnenkant van bv kokerbalken) geconserveerd / in de gaten gehouden moet worden.Gebeurt dat niet, dan wil het gebeuren dat een auto van a tot z uit elkaar gehaald moet worden om alles weer (beter) als nieuw te krijgen. Dat zijn soms investeringen die meer kosten dan de auto zelfs daarna waard is. Die waarde is echter iets tijdelijks en kan mettertijd flink de hoogte in schieten. Of en hoeveel valt niet te voorspellen.

Mijn oldies staan binnen en komen er alleen met droog weer uit. Daardoor blijven ze netjes zonder dat ik me sappel hoef te maken over roest. Ook het poetsen blijft daardoor beperkt tot gemiddeld 1 keer per jaar of minder. Toch zie ik aan de MGB dat de lak (van de felle zon) begint te 'krijten' en op termijn zal ie wel eens opnieuw moeten worden gespoten.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

chrispy

di 07 okt, 2014 7:16

dirkhendrik schreef:Inmiddels werkt de airco niet meer na de Toyota aircobeurt. (€99.-)
De garage constateerde dat de O ring van de condensor vervangen moet worden.
Om nu nog is € 130,- extra te betalen gaat mij toch wat te ver voor een auto van ruim 13 jaar...
Hoe hebben ze dat geconstateerd dan?
Als de o-ring van de condensor lek is ben je het gas niet in 2 minuten kwijt. Dus als ze m af zouden vullen kan je wellicht nog de regendagen van de herfst van de airco genieten. Er is bijna geen airconditioning systeem dat 100% dicht is. Op een of andere manier raken ze allemaal lek. Ik zou met de herfst in zicht m lekker af laten vullen, bij een reguliere garage. Meestal kost dat rond de 70 euro, maar voor dat geld rij je met ongeslagen ramen.

chr
Actief Lid
Actief Lid

di 07 okt, 2014 10:23

Het hoeft niet veel te lekken om detecteerbaar te zijn met allerlei methodes.

De meeste reguliere garages hebben maar 1 vulapparaat en hebben geen zin om dat ding om te spoelen vanwege de andere olie die elektrische airco's gebruiken. Of ze hebben daar geen boodschap aan en gooien de verkeerde olie in je airco (namelijk de standaard olie, waar de elektrische airco uiteindelijk stuk van gaat).
Prius III, 2009 Afbeelding

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

di 07 okt, 2014 11:15

Hier bij Toyota wordt de speciale olie vanuit een losse "spuit" toegevoegd, zodat het systeem voor alle airco's gebruikt kan worden.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

di 07 okt, 2014 17:24

Ook ik heb de climate control (airco) altijd aanstaan, zomer en winter.
Nooit een probleem gehad.
Als ik het systeem uitschakel heb ik vrijwel direct een "benauwde" sfeer om me heen.

Alleen weet dat de airco bij een buitentemperatuur van ongeveer 3 graden celcius of lager niet meer werkt.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

wo 08 okt, 2014 13:13

Het is juist dat als je een aantal minuten met airco aan hebt gereden en zet die vervolgens uit er een benauwende lucht in de auto komt te hangen.

Dat komt omdat de airco niet alleen koelt, maar ook de lucht droogt. Zet je de airco uit dan wasemt ie gecondenseerde lucht vanuit het systeem naar binnen. Dat zal het water zijn dat je op warme dagen onder de auto ziet liggen.
Daarvan heb je geen last als de airco niet was ingeschakeld. Het effect van heel veel vocht in de auto is het sterkst als de luchtvochtigheid hoog is; je ziet dan ook al gauw de ramen beslaan.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

wo 08 okt, 2014 16:08

Weer wat geleerd!

De benauwde atmosfeer is dus tijdelijk.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Gesloten

Terug naar “Prius 1 "Classic"”

• Informatie