Hoe rijd ik het zuinigste met de Prius?

Vragen en onderwerpen specifiek voor de Prius Classic (1997-2004)
TonVH
Actief Lid
Actief Lid

ma 14 jul, 2014 15:22

Camille Schyns schreef:Maar goed, Amerikanen hebben nu eenmaal een op veel gebieden aardig van de onze afwijkende cultuur.
En daarom is het een heel relaxed land om je vakantie door te brengen.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

chr
Actief Lid
Actief Lid

ma 14 jul, 2014 16:37

Hoe minder ik de motor hoor bij stilstaan, hoe beter. Dat vind ik aan de Prius een van de fijnste dingen, als is het in het begin wel even wennen.
Prius III, 2009 Afbeelding

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

ma 14 jul, 2014 17:10

chr schreef:Hoe minder ik de motor hoor bij stilstaan, hoe beter. Dat vind ik aan de Prius een van de fijnste dingen, als is het in het begin wel even wennen.
idem maar ook tijdens het rijden hoor ik't liefst geen motor. Helaas heb ik er geen 10 mille voor over. Volgende waar ik dan vanaf is is wind- en rijgeluid.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.

Juggie (Dual Power)
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: PIP

ma 14 jul, 2014 19:59

Per schreef:Dank voor alle reacties! Ik weet genoeg. :)

Overigens vermoed ik, dat er nationaal een enorme brandstofbesparing zou ontstaan, als ook gewone auto's verplicht zouden worden uitgerust met een start/stop-systeem en een verbruiksmeter zoals die in de Prius zitten.

Als je op het moment zelf ziet wat je verbruikt, dan ga je vanzelf zuiniger rijden.... Ook al rijd je in een simpele conventionele auto.
Waarom nu weer verplichten :cry: ? Mijn buurman heeft een GT-R en ik een Leaf dat geeft toch aan dat we allebei eigen wensen hebben...
Afbeelding Prius Plug In 2013
Afbeelding Prius EE 2011
Afbeelding Prius TE 2008
Afbeelding Prius SE 2005

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

di 15 jul, 2014 7:31

Hij zegt toch ook niet dat hij het wil verplichten? Hij zegt dat hij een een enorm potentieel vermoed als je verplicht in elke auto een verbruiksmeter en start-stop installeert.

Start-stop an sich heb ik zelf niet zo veel fiducie in trouwens. Mijn vorige auto (Fiat Punto) had dat en dat werkte en het begin wel redelijk, maar na een jaar of 2 ging die na 10 seconden weer aan. Waarschijnlijk kijkt hij naar de accuspanning en als die wat inzakt start hij automatisch en staat het zo kritisch dat een 2 jaar oude accu dan al wat veel spanningsval laat zien.
Nee, dan alle auto's uitrusten met de Toyota HSD, dat zal pas een besparing opleveren. :mrgreen:
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

di 15 jul, 2014 8:10

Maarten schreef:Nee, dan alle auto's uitrusten met de Toyota HSD, dat zal pas een besparing opleveren. :mrgreen:
Dat hangt er maar vanaf hoe je "besparing" definieert. In geld uitgedrukt is het maar de vraag of de meerkosten van HSD er ooit uit zullen komen. In termen van (theoretische!) CO2 besparing moet je toch ook de vraag beantwoorden wat dat wel weer kost en of het dat waard is.

op geen van de vragen zal een absoluut en objectief ja/nee te geven zijn.

Juggie (Dual Power)
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: PIP

di 15 jul, 2014 8:59

Ik ben toch heeeel benieuwd wat fabrikanten gaan maken / wat automobilisten kiezen als ze nergens toe verplicht worden...

Zelf verwacht ik veel extremen groot klein verspillend super zuinig mooi lelijk. En zeker geen "grijze middenklassers"...

Ik droom weer lekker verder :D
Afbeelding Prius Plug In 2013
Afbeelding Prius EE 2011
Afbeelding Prius TE 2008
Afbeelding Prius SE 2005

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

di 15 jul, 2014 9:05

Dat is natuurlijk een interessante vraag. Van de ene kan zou er geen drive naar kleinere en zuinigere motoren zijn, dus ik denk zeker dat motoren als de TSI's van Volkwagen of de kleine multijet diesels van Fiat er niet zouden zijn. Van de andere kant, met de huidige hoge benzineprijzen zou er wel een vraag naar zijn.
Maar ik denk niet dat autofabrikanten zo sterk naar die vraag kijken. De mensen kopen wel wat er beschikbaar is. Hoogstens zouden er minder nieuwe auto's verkocht worden.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

martijn1974
Actief Lid
Actief Lid

di 15 jul, 2014 9:20

Juggie (Dual Power) schreef:Ik ben toch heeeel benieuwd wat fabrikanten gaan maken / wat automobilisten kiezen als ze nergens toe verplicht worden...
Ik heb geheel vrijwillig gekozen voor een Prius. :D
Althans...
Maarten schreef:...Van de andere kant, met de huidige hoge benzineprijzen...
Was het dan toch niet geheel vrijwillig?! :?
Volvo V40, 2.0T, 2003, Titanium grey metallic.
Mijn Prius dagboek.
Afbeelding

Gesloten

Terug naar “Prius 1 "Classic"”

• Informatie