advies nieuwe prius rijder P2

Navigatie / Bluetooth / GSM / etc. - Uw vragen, antwoorden en tips m.b.t. al die electronische systemen die een Prius 2 rijk is.
Plaats reactie
Ecoman
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius 2 2008

zo 01 okt, 2017 11:03

Hallo allemaal,

Sinds een aantal maanden zijn we trotse eigenaar van een P2 van 2008. Hebben er veel plezier van, veel ruimte en, door aanpassing rijstijl, zuiniger dan een (stinkende) diesel. :)
Ter info, we hebben de P2 gekocht bij de dealer met 6 maanden Bovag garantie.

Echter viel het bij oplevering meteen op dat de benzine motor (alleen in koude toestand) een beetje onregelmatig loopt. Lijkt of ie op 3 cilinders loopt.
Je voelt dan ook een lichte trilling in de auto. Zodra de motor opgewarmd is binnen enkele honderd meter is het dan weg.

Ik zou graag willen weten of het ook 'normaal' is dat tijdens rijden in de stad, soms (niet altijd) een harde schok voelbaar is bij het starten en afslaan van de benzine motor ? Soms schrik je daar van.

Er is ook sprake van een trilling in het stuur bij ongeveer 105 km/h op de teller. Ik rijd dan met de cruise control aan. Ter info, de motor draait dan op een laag toerental, en bromt heel licht gezien verbruiksbalkje rechts. Rijdt je 100 dan voel je het niet. Vanaf 110 km/h is het minder, motor lijkt iets harder te lopen.

Ander punt, de voorwiel ophanging maakt een hard krakend geluid als ik een zijstraat inrijd met een hoge stoeprand of met de linkerwielen over een aantal hoge drempels in een woonwijk. Zouden droge rubbers wielophanging kunnen zijn ?

Mijn laatste vraag, is het normaal dat je de voorremmen hoort schuren/kraken vanaf zeg maar 10 km/h tot stilstand ? Vooral bij inparkeren is dat luidruchtig.

Ik vraag dit aan de P2 rijders omdat ik ongeveer een maand geleden de auto had laten nakijken betreft,
- kraken wielophanging voor
- schuren/kraken remmen voor
- trilling stuur bij 105 km/h

Bij het afhalen nam de medewerker het lijstje door :
- Kraken van de wielophanging voor, niet geconstateerd ?
- Schuren/kraken remmen voor, schijnt normaal te zijn omdat hybride auto's stil zijn en dan ga je meer op bijgeluiden letten dan bij gewone benzine/diesel auto ?
Ze hebben 'preventief' de remblokken voor en achter schoongemaakt en opnieuw ingevet. Geen verschil, de remmen kraken nog steeds. :evil:
- Trilling stuur, ze hadden voor de nieuwe APK de voorbanden vervangen. De banden zijn opnieuw gebalanceerd. Heeft niet geholpen.

Heb de indruk dat ze de klachten niet serieus nemen. Kreeg de opmerking dat deze werkzaamheden onder coulance vielen.
Ik dacht echt van, hoezo ? Ik heb toch 6 maanden garantie ?

Betreft het kraken van de remmen, zat te denken om deze in het komende voorjaar maar zelf een keer te vervangen. Kun je er weer vele kilometers mee maken. Ben zelf technisch, maar heb helaas geen garage. :D

De trilling moet iets zijn met de benzinemotor of de hybride aandrijving.
update: Sinds een weekje hoor ik nu bij stationair draaien benzine motor een rammeltje, alsof de uitlaat of iets los is getrild ?

Wil niet dat ze mij weer weg sturen dat het normaal is, enz.

Ik hoop dat de punten duidelijk zijn omschreven. Ik hoor het graag !
Gemiddeld verbruik : 4,5L/100km

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

zo 01 okt, 2017 13:14

Ha Ecoman!

Ik heb een jaartje of 12 in een P2 rondgetoert. Altijd met veel plezier! Ik wens jou/jullie evenveel plezier van je nieuwe aanwinst.

Onregelmatig lopen van de motor in koude toestand is niet vreemd. Ook de motor van mij P2 liep in koude toestand alsof hij een arbeidsslag oversloeg soms. Heeft-ie altijd gedaan, vanaf dat-ie nieuw was. Volgens mij een eigenschap van het hybride systeem. Hij doet dat vooral vlak voordat-ie afsloeg en in hybrid mode ging werken. Volgens mij heeft dit effect zelfs een naam: de "calibratie-dans".

Een harde schok bij afslaan en starten is wat opmerkelijk. Maar wat bedoel je met 'hard'? Het is wel merkbaar dat de motor gestopt en gestart wordt, zeker als de auto stilstaat kun je dat goed voelen. Bij stilstaan in alleen P (zonder rem) wordt de wagen bij starten wel even geschud inderdaad.

Een trilling in het stuur heb ik één keer gehad agv een band die niet perfect rond was. Dat kan niet met balanceren opgelost worden. Ik heb de band achter gemonteerd en met iets lagere druk (2,2 bar) achter gebruikt. Problem solved.

Mijn ophanging kraakte ook wel iets op een gegeven moment. Is nieuwigheid. Geen idee of het de rubbers zijn.

Bij normaal remmen schakelen bij 5-10 km/u de mechanische remmen voor in. Tot die snelheid rem je vooral op de generator. Je kunt de remmen soms zachtjes horen schuren. Dat hoort niet luidruchtig te zijn, en kraken is al helemaal vreemd. Of is het de ophanging die kraakt misschien? Dat had ik ook wel bij inparkeren soms.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

mloes002
Actief Lid
Actief Lid

zo 01 okt, 2017 13:22

Ik herken al je punten behalve het trillen. Bedenk goed dat je doordat de auto zo stil is bij langzaam rijden meer geluiden hoort dan bij een gewone auto, dan wordt alles overstemd door het motorgeluid

Je zou voor dat trillen nog even kunnen kijken of deze wel sn terugroep actie iets met het stuur heeft gehad?
Using Tapatalk

Ecoman
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius 2 2008

zo 01 okt, 2017 14:04

Hallo Frank2b,

De schok is er niet altijd, ik denk dat de timing van starten en de aandrijving dan even niet goed ging ? Nu een paar keer gehad dat het met een harde schok ging. Vergelijkbaar of je met een handgeschakelde bak de koppeling iets te snel op laat komen en de motor dan bijna afslaat.

De trilling zou aan de banden kunnen liggen. Wel vreemd aangezien het nieuwe zijn van Yokohama (Bluearth AE) . Een optie is inderdaad te proberen de nieuwe voorbanden naar achteren te verplaatsen. De achterbanden hebben een DOT code van 2012, dus kan die beter naar voren halen en op rijden.

De remblokken kraken alsof het oppervlak te hard/ruw is. Opmerkelijk dat ze niet uit service de remblokken voor preventief hebben vervangen. Wat kost nou een remblok setje ?

Heb ook sinds de oplevering twee kleine sterretjes in de voorruit in het zicht geconstateerd en die wilden ze ook niet onder garantie herstellen. Ook zo'n vreemd verhaal.

Ik houd jullie op de hoogte.
Gemiddeld verbruik : 4,5L/100km

Prof. Prlwytzkofsky
Actief Lid
Actief Lid

zo 01 okt, 2017 16:19

Het is al weer even gelden dat ik mijn Prius 2 heb verkocht, maar sommige punten herken ik, andere niet.

Doordat bij de Prius de remschijven maar zeer beperkt gebruikt worden, meestal rem je af op het hybridesysteem, heb je wat meer last van roestvorming op de schijven. Dat is goed hoorbaar. Je zou eens een paar keer flink moeten remmen (waar het veilig kan) zodat de remschijven even goed worden gebruikt en meteen daarna kijken of het kraken/schuren minder is.

De trillingen in het stuur kunnen ook komen door een beschadigd of krom wiel. Omwisselen met achter is een goed advies.

Het harde schokken bij het starten of afslaan herken ik niet. Je hoort wel wat, te voelen, vergelijkbaar met het starten of afzetten van een traditionele motor, maar zeker niet harder dan dat.

Wat het kraken van de ophanging betreft, meestal is dat op te lossen met het smeren van de rubbers van de wielophanging.

Advies: probeer eens een andere P2, van een medeforumlid bijvoorbeeld. Dan heb je een referentie. Wellicht ook naar de garage van aanschaf.
Professor Prlwytzkofsky

-Peugeot 309 GL Profil 1992
-Mercedes Benz 280S 1977
-Saab 9-3 Cabrio 1999
-Fiat 500C Savali aut. 2012

prinsreinier
Lid
Lid

di 03 okt, 2017 17:31

Ik herken de twijfel wel of alles goed is met je net gekochte auto. Piepjes en kraakjes zijn inderdaad niet vreemd en als je geen ervaring hebt met een Prius kan je over alles inzitten. Dat had ik ook in het begin.

Is het niet een idee dat je kenbaar maakt waar je in de omgeving woont? Wellicht is er een forumlid die wel even een stukje in je Prius wil rijden. Als je er eenmaal ervaring mee hebt, weet je precies wat wel en niet normaal is...

alwinbraam
Lid
Lid

wo 04 okt, 2017 16:38

Dat kraken bij de Prius was bij mijn P2 ook net zo (met een bocht mijn verhoogde oprit oprijden).
Ook bij mijn huidige P3 is dit merkbaar.

Voor de rest - behalve trillen - herkenbare dingen die gewoon even wennen zijn. Denk ik.

muurman
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris Hybrid bwjr 2012

za 07 okt, 2017 10:06

harde schok

hard kraken

tja wat is hard?
Persoonlijk ( als auris rijder ) herken ik jouw klachten ook een beetje.
Maar het is een "beetje" als het bij jouw extremer is dan is het toch het beste controleren laten of het ok is.
bv door een andere prius/auris hybrid rijder te laten rijden. Of naar bv een vetos garage te gaan.

Oebe
Lid
Lid
Auto: Prius 2B 2009

vr 17 nov, 2017 9:22

Het meeste is al gezegd, maar ik herken het van de remmen wel een beetje, maar dat is normaal gedrag volgens mij. Ik denk alleen dat we het niet over hetzelfde hebben. Een geluidsfragment zou helpen :D
Over de motor, dat klopt. In het begin als hij koud is wat meer herrie. Ook het aanslaan heb ik beide Priussen (beide P2b) gehad, vooral als je stil staat valt dat erg op. Bijv in de file.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Helpdesk”

• Informatie