Zelf ijken kilometerteller?

Navigatie / Bluetooth / GSM / etc. - Uw vragen, antwoorden en tips m.b.t. al die electronische systemen die een Prius 2 rijk is.
TWMW
Actief Lid
Actief Lid

ma 05 jun, 2017 9:40

En omdat de eigenaren ook met verschillende soorten banden mogen rijden, is exact aangeven dus veel te riskant.
tussen een nieuwe band en een band met minimaal profiel zit al snel 3 centimeter omtrek verschil.
Daarnaast is er de regelgeving voor banden wat deze in omtrek af mogen wijken met maatvoering, de hele optelsom zorgt ervoor dat bij een kleinere band die bijna kaal is, al snel een flink stuk van de 10% wordt opgesnoept.

Overigens is er al een heel topic gewijd aan afwijkende kilometer tellers in de EU...
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'51 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

Taildragger
Lid
Lid

vr 20 okt, 2017 14:03

Die 10% afwijking heeft voor de fabrikant voordelen:
Je bent eerder aan een servicebeurt toe, bij 10000 km is dat toch 1000 km eerder
en misschien ruilen mensen eerder in, in de veronderstelling een aantal kilometers te hebben gereden.

Ik heb een maat grotere banden gemonteerd, zodat de afwijking nog maar 5% bedraagt, heeft nog een voordeel: de motor draait iets minder toeren bij 130 km/u

Maarten
Actief Lid
Actief Lid

vr 20 okt, 2017 14:29

De 10% afwijking zit alleen in de snelheidsmeter, niet in de afstandsmeter. Dus dat je er eerder door naar een beurt gaat is niet zo.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

TWMW
Actief Lid
Actief Lid

vr 20 okt, 2017 22:41

Klopt,
Ik heb een VS meter liggen, en als ik die in mijn auto zet klopt de aangegeven snelheid ineens exact, maar veranderd de woon-werk afstand niet.
Het irritante is dat ik in Noord Amerika altijd in auto's rijd waar de tellers exact aangeven, en ben al eens aan de kant gezet voor achteloos een paar mijl te snel gereden..
Het bleef bij een waarschuwing gelukkig.

En tegenwoordig wijken de waarschuwingsborden met je snelheid ook al flink af, reed ik vandaag exact 80 op de teller, kreeg ik 3 verschillende snelheden op het bord te staan.
Tussen de 74 en de 80 km.
74 was correct.
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'51 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

Theo
Lid
Lid

ma 23 okt, 2017 9:36

In de tachtiger jaren heb ik 2 keer een Ford Taunus gereden. Daarvan heb ik gewoon het dashboard gesloopt, de naald van de snelheidsmeter eraf gelicht en in een iets andere stand erop gezet. 12 jaar rondgereden met 0 km/u afwijking.
Zal nu wel niet meer lukken ben ik bang... :D

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 23 okt, 2017 13:08

Het verwijderen van de naald van de snelheidsmeter bij de Prius zal me toch een klus zijn ... :mrgreen:
Niet aan beginnen dacht ik :silent:
Toyota Prius II HSD Business Edition 2008, Pure White, parkeersensoren vóór en achter en Philips DRL (afgeleverd 19-11-2008).

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Helpdesk”

• Informatie