piepend geluid

De technische aspecten van het Prius 2 concept, de aandrijving, verbrandingsmotor, elektromotoren, computersysteem, etc.
Plaats reactie
priuston
Lid
Lid

zo 24 sep, 2017 16:29

Mijn prius begint geeft een metaal op metaal piepend en gonzend geluid.
De ene keer is het weg en komt dan weer terug. Dit is ongeveer 60.000 kilometer terug gekomen met verwisseling van de remschijven en blokken.
Tijdens de beurten heb ik dit tegen de garagist gezegd maar de schijven en remblokken zijn goed geplaatst.
Ik weet echt niet hoe dit is op te lossen! Geluid komt wanneer ik 20 minuten heb gereden en gaat ook af en toe weg. Zelfs inspuiten met siliconen spray is niet afdoende.
Geluid gaat weg als er wordt afgeremd.
Iemand een idee??? :o

Klikoo
Lid
Lid

zo 24 sep, 2017 23:33

Laat dan eens door de (Toyota) garage kijken of er niet een remblok (te strak) tegen een schijf blijft slepen. Remblokken blijven de schijf altijd wat heel licht raken. Maar dit mag niet zo strak gebeuren dat een schijf warm of heet zou kunnen draaien. Remschijf moet verder soepel tussen de blokken door kunnen draaien. Misschien dat er een remcilinder wat blijft hangen? Ik zou ook gewoon eens voelen na een tijdje rijden zonder veel te remmen hoe warm de schijven zijn. Als je de auto na een eindje rijden op een stille weg gewoon kunt laten uitdrijven tot stilstand, zou je de schijven eens kunnen voelen en vergelijken. Deze mogen dan niet echt warm zijn en zullen allemaal zo'n beetje dezelfde temperatuur hebben. Ga in ieder geval nooit met olieachtige vloeistoffen zoals siliconen spray tussen de schijven en blokken komen, dit is echt vragen om moeilijkheden. Ik vind het wel vreemd dat je er al 60000 Km mee rond rijdt, ik zou zoiets al meteen verholpen willen hebben.
Prius 2 BE Antraciet / mei 2008.

Buvi
Lid
Lid
Auto: Toyota Auris TS

ma 25 sep, 2017 7:06

Jaren geleden, toen ik nog zelf wat aan auto's sleutelde, kwam dit regelmatig voor na het vervangen van remblokken. Het probleem lag toen aan de kwaliteit van de remblokken. De imitatiesetjes van de goedkopere merken ( ook de A merken) wilden nog wel eens wat piepen. Met blokken van de merkdealer had je dit probleem nooit. Ik weet niet of dit tegenwoordig nog zo is maar misschien kun je er iets mee.

priuston
Lid
Lid

di 26 sep, 2017 18:43

Sorry voor de wat late reactie :oops:

Inderdaad 60.000 kilometer met dat geluid is niet prettig
Ergens in dit forum staat ook dat dit euvel vaker voorkomt bij verwisseling van remblokken en schijven en dat dit vanzelf weggaat na een tijd. Maar meer dan een een jaar vind ik ook best wel veel. Ik heb Bremso schijven laten plaatsen bij garage Nomen een Toyota-werkplaats.
De monteur heeft misschien de plaatjes van de originele remblokken weggegooid die ook geplaatst moesten worden bij de Bremso schijven en blokken.
De Prius moet over een 2000 kilometer een beurt krijgen bij de toyota en vraag of ze eens goed na de schijven en blokken kunnen kijken.
Ik weet ook dat ik iets te impulsief naar de siliconenspray heb gegrepen wat niet echt goed is voor het geheel.

Klikoo
Lid
Lid

wo 27 sep, 2017 23:57

Die dunne plaatjes zijn anti piep plaatjes en moeten er altijd tussen. Zitten op de rugzijde van de blok geklikt. Soms worden ze meegeleverd met nieuwe blokken, meestal niet. Dan de plaatjes goed reinigen, ook de klauw waar de blokken inzitten goed zuiver maken. Plaatjes erop klikken en de blokken moeten soepel in de klauw gaan. Vaak wordt er ook nog speciaal remmenvet op het plaatje gedaan wat tegen de remcilnder komt. Absoluut niks op het frictiegedeelte van de blok of schijf doen, moet schoon en droog zijn.
Prius 2 BE Antraciet / mei 2008.

priuston
Lid
Lid

do 28 sep, 2017 11:04

Dank je Klikoo voor het advies!
Ik ga binnenkort een afspraak maken met de Toyota en zorgen dat dit met een beurt kan worden gedaan.
Eindelijk zonder gepiep weer rijden :D

Payne
Lid
Lid
Auto: Prius 2006

za 30 sep, 2017 14:38

ik had een piepend metaal geluid bij het sturen naar rechts.
Dit bleek veroorzaakt te worden door de stofplaat die achter de remplaat zit te worden veroorzaakt.
Deze zit vrij dicht tegen de remschijf aan en kan redelijk makkelijk tegen de schijf aan komen.
kwestie van het betreffende voorwiel eraf halen en de plaat met beleid een stukje terug duwen.

priuston
Lid
Lid

zo 01 okt, 2017 20:33

Dit kan het eventueel ook zijn maar het is nu nagenoeg verdwenen nadat ik de schijven met de hogedrukspuit met water heb af gespoten nadat ik e had bespoten met silicnensprqij.
Natuur niet met warme schijven !

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

zo 01 okt, 2017 23:12

Remschijven niet met siliconenspray behandelen! :shock: Je wilt namelijk nog wel tot stilstand komen!
Piepend geluid wordt mogelijk veroorzaakt door hangende remmetjes, of misschien versleten remblokken. Ik zou daarmee naar de dealer gaan.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Techniek”

• Informatie