vervangen van klepsteelrubbers

De technische aspecten van het Prius 2 concept, de aandrijving, verbrandingsmotor, elektromotoren, computersysteem, etc.
Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 848
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

vr 03 mar, 2017 21:14

Ik ben wel benieuwd hoe het olieverbruik opgelost is :wink:
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
TWMW
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: di 26 okt, 2010 21:42

za 04 mar, 2017 9:42

Wat vroeger soms ook een oorzaak was, het gebruik van imitatie olie filters.
de weerstand van het originele filter zorgt ervoor dat de oliedruk, en flow aan de specs voldoet, bij een filter met slechtere doorlaat begint de overstort (te) vaak te werken, en komt de olie niet op de plekken waar het hoort te komen.
in een aantal gevallen was het monteren van het originele filter voldoende om het probleem op te lossen.
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'51 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

Gebruikersavatar
willemke
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2024
Lid geworden op: za 13 jun, 2009 23:29
Locatie: Haren

za 04 mar, 2017 10:51

TWMW schreef:
za 04 mar, 2017 9:42
de weerstand van het originele filter zorgt ervoor dat de oliedruk, en flow aan de specs voldoet, bij een filter met slechtere doorlaat begint de overstort (te) vaak te werken, en komt de olie niet op de plekken waar het hoort te komen.
Is dat zo ? Bij mijn weten heeft een flter de eigenschap, dat gedurende zijn standtijd per definitie de doorlaat afneemt. Dit vanwege het gegeven dat het ongerechtigheden tegen houdt. Elk vuiltje zal zodoende het resterende filteroppervlak verkleinen. Ik meen dat het uiteindelijke resultaat volledige verstopping zal zijn als het niet tijdig vervangen wordt. Ik verwacht dat dit ook voor een origineel filter op zal gaan.
Het voorgaande neemt in mijn ogen niet weg dat een inferieur filter kwalijke gevolgen kan hebben voor een motor.
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 848
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

za 04 mar, 2017 15:30

Beide waar denk ik. Met name bij diesels met veel zwarte troep in de olie is op tijd vervangen geen overbodige luxe. De olie in mijn Prius blijft lang helder gelukkig.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
johnhaenen
Lid
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: za 19 sep, 2015 14:50

do 11 jan, 2018 20:22

Het olieverbruik is nog steeds ongeveer 1 liter per 3000 km.
Ik heb intussen op Youtube een paar filmpjes gevonden van Toyota motoren die olie gingen gebruiken. Bij alle motoren bleek, na demontage, dat de olieschraapveren vervuild waren en dat de gaatjes die de olie moeten afvoeren verstopt zaten.
Ik sluit me aan bij de meest gehoorde/gelezen oorzaak welke zeer waarschijnlijk gelegen is in vervuiling van de olieschraapveren.
Flushen heeft helaas niet geholpen. Ik blijf dus maar regelmatig wat olie bijvullen. Olie verversen ben ik mee gestopt. Alleen het oliefilter vervang ik nog.

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 848
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

za 13 jan, 2018 0:08

1 liter op 3000km is gelukkig nog te overzien!
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2136
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President
Contact:

za 13 jan, 2018 10:00

1 ltr/3000 km is inderdaad te overzien.

Mijn P2 gebruikte ongeveer 1 ltr/10k km. Dat verbruik begon na ongeveer 250k km. Ik heb ook de motor laten flushen, op aanraden van de dealer, maar dat had ook bij mijn P2 geen meetbaar effect. Althans, ik had de wagen wat langer moetn houden nog om een duidelijke meting te kunnen doen.... :mrgreen:

Ach, nieuwigheid zullen we maar zeggen. Het is in elk geval geen onmiddellijk catastrofaal defect zoals bij sommige andere merken... 8)

Hier kun je het één en ander lezen over deze motor: http://mywikimotors.com/toyota-1nz/ Olieverbruik is een bekend issue, probleem ligt idd bij olieschraapveren en klepsteelrubbers. Die moeten vervangen worden bij excessief olieverbruik wordt gesteld. Volgens hetzelfde artikel is een olieverbruik tot 1l/1000km normaal... :shock:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 848
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

za 13 jan, 2018 10:14

Die P2 had je echt nooooooit weg moeten doen!
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 17992
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

za 13 jan, 2018 10:25

Dat zeg ik van de mijne ook weleens :)
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2136
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President
Contact:

za 13 jan, 2018 11:36

Dat is waar. De kosten per kilometer van de P2 waren bijna hilarisch inmiddels... :D
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
TWMW
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: di 26 okt, 2010 21:42

za 13 jan, 2018 13:46

De mijne begint nu ook olie te nemen, ik ben ook bijna bij de 250.000 km.
Op zich mag hij nog wel even, dat litertje olie zo af en toe geloof ik wel.
Misschien eens lekker warm draaien op de autobahn in de zomer, ik heb bij een oude Benz 240 D ook wel eens de carterdruk naar beneden gekregen door er 100 km met een zware kar nee te rijden, na 5 jaar stadsverkeer.

Afgezien van het feit dat we inmiddels ruwweg 6 tientjes per maand aan houderschapsbelasting betalen, in plaats van 0 euro bij aanschaf, is de kostprijs verhoging van deze 700 euro per jaar nog niet erg spannend te noemen.
Al is het wel zo dat er minder overblijft van de 19 cent / km van de baas, zeg maar vrijwel niets meer.
Als men nu had gezegd dat de oude regeling in stand blijft bij degene die hem op naam gezet heeft toen deze van toepassing was, dan was het nog te overzien.

Nu komt het punt van het afscheid nemen ten koste van een auto van de zaak wel steeds dichterbij.
Een eventueel bijtellingsverhaal gaat voor mij niet op, de Yaris is nu al de auto die we in het weekend gebruiken, omdat deze wat minder parkeerruimte in neemt.
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'51 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Techniek”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast