Kwaliteit en levensduur van de Toyota 12 V accu

De technische aspecten van het Prius 2 concept, de aandrijving, verbrandingsmotor, elektromotoren, computersysteem, etc.

Een capaciteit van krap 30% van nominaal na 3 jaar is slecht en de accu zou vervangen moeten worden.

Eens
23
79%
Oneens
2
7%
Geen mening
4
14%

Totaal aantal stemmen: 29
cdgmol
Lid
Lid

zo 02 apr, 2017 22:15

Bij 'Accu Unie' levert zoeken naar een Prius (NHW20) accu meer keus op en is de B33 voordeliger.

Dat een Prius op de Varta website geen zoekresultaat geeft, heb (ook) ik nogal vreemd gevonden. Maar de reactie van 'Varta Automotive' (Johnson Controls Power Solutions) op mijn klacht vind ik eveneens zeer vreemd (zie post van 23mrt17 0:06). Want "op een Prius is de levensduur van de batterij zeer beperkt want de aantal cycli veroorzaakt de vroegtijdige slijtage" is iets wat voor mij (nog steeds) niet duidelijk is. Misschien heeft dat 'aantal cycli' te maken met de 'start-stop technology', maar gelukkig heeft een Prius een veel beter systeem waarbij de benzinemotor niet elke keer door de 12V accu gestart hoeft te worden. Want in dat geval zal de 12V accu het inderdaad zwaar te verduren hebben.

N.B. In de brochure 'Optima Prius_Flyer_NL.pdf' wordt o.a. het beter bestand zijn tegen diepontlading vermeld. Maar dat pluspunt heeft pas waarde als zoiets zo af en toe (of vaker) voorkomt.
Chris

cdgmol
Lid
Lid

ma 27 nov, 2017 14:18

Ik heb het afgelopen weekend mijn "traditionele" accutest uitgevoerd en het resultaat was deze keer dat de ontlading tot 10,5 volt na 5,7 uur werd bereikt. Krap de helft van de tijdsduur van dezelfde test 8 maanden geleden vind ik bepaald niet goed, maar het testresultaat van het vorige exemplaar van de Varta B33 was na 13 maanden slechts ruim 2 uur.

Vervelend en frustrerend is dat ik nog steeds niet goed kan begrijpen waarom de levensduur van een Varta B33 in mijn Prius zo kort is. Voor de eerstvolgende vervanging van de accu zal ik dus vrijwel zeker geen Varta B33 meer nemen. Vermoedelijk ga ik dan de nogal dure (of eigenlijk peperdure) Optima Yellow Top uitproberen.
Chris

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 27 nov, 2017 20:07

Heb je de ontlading bij dezelfde temperatuur gemeten? Dat kan het verschil verklaren.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

cdgmol
Lid
Lid

di 28 nov, 2017 16:27

Hein, zie mijn post van 23mrt17 om 17:03 (laatste regel).
Chris

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

di 28 nov, 2017 18:48

Sorry!
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

cdgmol
Lid
Lid

za 06 okt, 2018 18:43

Vanwege het slechte resultaat van vorig jaar, heb ik de jaarlijkse accutest wat eerder uitgevoerd. De manier waarop ik de accutest uitvoer, heb ik al eerder beschreven.
De ontlaadtijd was deze keer ca. 5,4 uur en het geringe verschil t.o.v. een jaar geleden verbaast mij net zozeer als het grote verschil tussen nieuw en 8 maanden later.
Vorig jaar was ik namelijk zeer teleurgesteld over het slechte testresultaat (na 8 maanden een ontlaadtijd van krap de helft t.o.v. nieuw), maar nu ben ik opgelucht dat ik nog niet tot vervanging hoef over te gaan. Maar ik heb helaas tot dusverre nog geen verklaring voor dit verschil kunnen bedenken.

P.S. Dit keer was de temperatuur in mijn garage ca. 17 graden. Maar ik kan mij niet voorstellen dat een 5 à hoogstens 10 graden lagere temperatuur een erg grote invloed zou kunnen hebben op de ontlaadtijd.
Chris

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Techniek”

• Informatie