Kwaliteit en levensduur van de Toyota 12 V accu

De technische aspecten van het Prius 2 concept, de aandrijving, verbrandingsmotor, elektromotoren, computersysteem, etc.

Een capaciteit van krap 30% van nominaal na 3 jaar is slecht en de accu zou vervangen moeten worden.

Eens
26
81%
Oneens
2
6%
Geen mening
4
13%
 
Totaal aantal stemmen: 32
Gebruikersavatar
cdgmol
Lid
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 18 nov, 2015 0:45
Locatie: Molenhoek (6584)

zo 02 apr, 2017 22:15

Bij 'Accu Unie' levert zoeken naar een Prius (NHW20) accu meer keus op en is de B33 voordeliger.

Dat een Prius op de Varta website geen zoekresultaat geeft, heb (ook) ik nogal vreemd gevonden. Maar de reactie van 'Varta Automotive' (Johnson Controls Power Solutions) op mijn klacht vind ik eveneens zeer vreemd (zie post van 23mrt17 0:06). Want "op een Prius is de levensduur van de batterij zeer beperkt want de aantal cycli veroorzaakt de vroegtijdige slijtage" is iets wat voor mij (nog steeds) niet duidelijk is. Misschien heeft dat 'aantal cycli' te maken met de 'start-stop technology', maar gelukkig heeft een Prius een veel beter systeem waarbij de benzinemotor niet elke keer door de 12V accu gestart hoeft te worden. Want in dat geval zal de 12V accu het inderdaad zwaar te verduren hebben.

N.B. In de brochure 'Optima Prius_Flyer_NL.pdf' wordt o.a. het beter bestand zijn tegen diepontlading vermeld. Maar dat pluspunt heeft pas waarde als zoiets zo af en toe (of vaker) voorkomt.
Chris

Gebruikersavatar
cdgmol
Lid
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 18 nov, 2015 0:45
Locatie: Molenhoek (6584)

ma 27 nov, 2017 14:18

Ik heb het afgelopen weekend mijn "traditionele" accutest uitgevoerd en het resultaat was deze keer dat de ontlading tot 10,5 volt na 5,7 uur werd bereikt. Krap de helft van de tijdsduur van dezelfde test 8 maanden geleden vind ik bepaald niet goed, maar het testresultaat van het vorige exemplaar van de Varta B33 was na 13 maanden slechts ruim 2 uur.

Vervelend en frustrerend is dat ik nog steeds niet goed kan begrijpen waarom de levensduur van een Varta B33 in mijn Prius zo kort is. Voor de eerstvolgende vervanging van de accu zal ik dus vrijwel zeker geen Varta B33 meer nemen. Vermoedelijk ga ik dan de nogal dure (of eigenlijk peperdure) Optima Yellow Top uitproberen.
Chris

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1072
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

ma 27 nov, 2017 20:07

Heb je de ontlading bij dezelfde temperatuur gemeten? Dat kan het verschil verklaren.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
cdgmol
Lid
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 18 nov, 2015 0:45
Locatie: Molenhoek (6584)

di 28 nov, 2017 16:27

Hein, zie mijn post van 23mrt17 om 17:03 (laatste regel).
Chris

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1072
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

di 28 nov, 2017 18:48

Sorry!
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
cdgmol
Lid
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 18 nov, 2015 0:45
Locatie: Molenhoek (6584)

za 06 okt, 2018 18:43

Vanwege het slechte resultaat van vorig jaar, heb ik de jaarlijkse accutest wat eerder uitgevoerd. De manier waarop ik de accutest uitvoer, heb ik al eerder beschreven.
De ontlaadtijd was deze keer ca. 5,4 uur en het geringe verschil t.o.v. een jaar geleden verbaast mij net zozeer als het grote verschil tussen nieuw en 8 maanden later.
Vorig jaar was ik namelijk zeer teleurgesteld over het slechte testresultaat (na 8 maanden een ontlaadtijd van krap de helft t.o.v. nieuw), maar nu ben ik opgelucht dat ik nog niet tot vervanging hoef over te gaan. Maar ik heb helaas tot dusverre nog geen verklaring voor dit verschil kunnen bedenken.

P.S. Dit keer was de temperatuur in mijn garage ca. 17 graden. Maar ik kan mij niet voorstellen dat een 5 à hoogstens 10 graden lagere temperatuur een erg grote invloed zou kunnen hebben op de ontlaadtijd.
Chris

Gebruikersavatar
weekenderraf
Lid
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 01 feb, 2019 16:50
Locatie: Olen
Auto: Prius 2

di 05 feb, 2019 15:45

DE originele door Toyota ingebouwde 12V accu is een AGM accu. Deze heeft een laadspanning nodig van 14,4 -14,8 volt. De converter die de accu oplaadt in Ready-mode levert echter maar 14 - 14,1 volt (controleren met: http://www.john2211.nl/laadniveau.htm*). Gevolg is dat de AGM accu nooit vol geladen wordt, dat is nadelig voor de levensduur van de accu. De laadspanning is eigenlijk zelfs te laag om een 'gewone' Ca-Ca accu volledig op te laden zeker als het wat kouder is, dan is er een laadspanning nodig van 14,1 -14,4 volt.
Conclusie: als je de12V accu moet vervangen neem een goedkopere Ca-Ca accu, bv Varta B33 en koppel deze af en toe eens aan een kleine lader (bv CTEK MXS 3,8) om deze eens goed op te laden. Met een Optima Yellow Top heb je ook weer een dure AGM accu die misschien niet volledig opgeladen wordt, of je moest deze tussendoor met een geschikte lader bijladen. De aangeraden laadspanning voor een Optima Yellow Top is 13,8 -15V, druppellladen: 13,8V 1A. (https://nl.optimabatteries.com/nl-nl/support/faqs/). 14 volt zou dus moeten volstaan om een Optima opgeladen te houden.

(*): in mijn Prius (Prius 2 van 2008, met Multi-informatiedisplay type 1) is de procedure om de accuspanning af te lezen iets anders: 1. power-knop één maal indrukken (met hybride-systeem uit) zonder het rempedaal ingedrukt te houden om in ACC-mode te komen. De led in de powerknop licht nu groen op. 2. Diplayknop ((en niet Infoknop) naast MFD (Display-scherm) ingedrukt houden en de lichtschakelaar 3 keer na elkaar aan-uit schakelen (standlicht), laat de info-knop nu los. Nu is het scherm in 'Diagnosis Check 1' mode. 3. In het scherm dat nu verschijnt op 'menu' (rechts boven) drukken. 4. nu kom je in het volgende scherm 'Diagnosis Menu', druk op 'Display Check'. 5. In het scherm 'Display Check': Druk nu op 'Vehicle Signal Check'. De batterijspanning wordt nu getoond. Deze zou minstens 12V moeten zijn.
Druk nu het rempedaal in en druk op de Power knop om in Ready mode te komen. De 12V batterij wordt nu geladen en de spanning loopt op tot ca 14V. Ju kunt nu ook een ritje maken en daarbij de laadspanning over een langere tijd observeren. (bron: https://priuschat.com/threads/there-is- ... sm.116005/)

Gebruikersavatar
cdgmol
Lid
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 18 nov, 2015 0:45
Locatie: Molenhoek (6584)

wo 06 feb, 2019 23:25

Bedankt 'weekenderraf' voor deze uitgebreide informatie.

Vooral als het volgende testresultaat ook weer (redelijk) gunstig zal zijn, ben ik niet meer van plan om zo'n dure Optima Yellow Top uit te gaan proberen.
Chris

Gebruikersavatar
weekenderraf
Lid
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 01 feb, 2019 16:50
Locatie: Olen
Auto: Prius 2

do 07 feb, 2019 11:10

In mijn Prius 2, gekocht in juli 2008, heb ik de originele 12V accu na amper 4 jaar vervangen in mei 2012. Ik heb dan een Dynac Calcium (nr.: 545051030) 45 Ah geïnstalleerd. Deze heb ik onlangs weer vervangen na 5 1/2 jaar door een Varta B33, niet omdat de Dynac het niet meer deed maar gewoon om zeker te zijn dat ik in de winter geen problemen zou hebben. Als ik de dynac nu oplaad met een CTEK lader (Multi XS 7000) wordt de hydrometer groen en de spanning (zonder belasting) is 12,7V: deze accu is dus nog niet echt kapot.
Raf

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Techniek”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast