Hybrideaccu revisie

De technische aspecten van het Prius 2 concept, de aandrijving, verbrandingsmotor, elektromotoren, computersysteem, etc.
Ronasdijk
Lid
Lid

zo 04 nov, 2018 20:44

Weer interessant leesvoer, dank voor jullie bijdragen!

Of nieuwe cellen het verschil zouden maken tov herstel door gebruikte cellen te plaatsen vraag ik me af, de overige cellen in de accu zijn ook verouderd en kunnen dus ook gewoon kapot gaan.
Reden dat ik toch kies voor een revisieaccu is de afweging tussen kosten, budget op dit moment en het feit dat ik de Prius tussen nu en 1 a 2 jr toch wilde inruilen voor óf een nieuwere Auris/Prius óf een volledig elektrische auto. Als ik er langer mee zou willen doen had ik zeker voor een nieuwe hybrideaccu gekozen.

Verder liet ik ieder jaar een hybridecheck doen bij Toyota tijdens de beurt en accu heeft niet eerder signalen afgegeven. Mij blijft het beetje verbazen waardoor die ene cel nu kapot is gegaan. Heeft de warme zomer zijn tol geeist wellicht? Of was die cel al langer slecht maar wel binnen de specs? Ik weet het niet.

Woensdag komt het geselecteerde bedrijf de accu wisselen. Heb geen zin om met samen geknepen billen dik 100km te moeten rijden. Het kost me wel meer maar heb er ook gemak van en hoef er ook geen vrij voor te nemen.

To be continued!
Prius II 2006 - Tech uitvoering

Ronasdijk
Lid
Lid

wo 07 nov, 2018 22:24

Vandaag is de revisieaccu geplaatst. Al met al ging het vrij vlot. Uit en inbouwen duurde ca een uurtje. Incl testrit en alles weer netjes monteren (rugleuning, alle binnenbekleding van achterbak moet er uit) heeft het ca 1.5 nr geduurd.

Net ook nog zelf een stuk gereden, voelt weer prima. Valt op dat de accu minder snel van leeg naar vol en vice versa lijkt te gaan. Verder zal de tijd leren hoe hij zich houdt. Het bedrijf Bna-battery kan ik van harte aanbevelen. Werken keurig, hebben er echt verstand van. En het feit dat ze niet alleen de defecte cel vervangen maar heel de accu op kritieke punten nakijken plus de accu volledig callibreren om deze tot een zo goed mogelijke staat terug te brengen vond ik wel een plus. Bij Toyota zou ik 3 maanden garantie krijgen op een revisie-accu, zij bieden 6 maanden. En dat voor de prijs van €400,,- vind ik wel netjes.

Mij was nog steeds onduidelijk wat nu de oorzaak kan zijn van het kapot gaan van een cel. De veelbesproken connectieproblemen door de corrosie van verbindingsplaatjes en slechte kabelaansluitingen zoals die op het forum al eerder genoemd, zijn bekende oorzaken. Via een collega die zelf 2 priussen (model 2) heeft waarvan 1tje met meer dan 3 ton op de teller zonder problemen met de accu begreep ik dat er een verband lijkt te zijn met regelmatig gebruik van de EV-knop en defecte cellen. De reden is volgens die theorie dat je door regelmatig gebruik van de evknop te accu te veel belast, doordat je de accu vaker tot in de roze indicatie rijdt. Is er iemand die dit vaker gehoord heeft? Het voordeel van de EVknop lijkt overigens vwb brandstof-verbruik marginaal te zijn.

Ik gebruikte hem vaak, binnen 10 sec na starten auto drukte ik hem in om lekker geruisloos de wijk uit te rijden. Ik drukte hem nooit uit dus liet de accu teruglopen totdat de ICE vanzelf weer startte. Verder gebruikte ik hem regelmatig in het dorp. Dus wie weet heb ik daar mee de accu versnelt naar de eeuwige jachtvelden geholpen.

Hoor graag jullie visie hier op.

Groet,
Ron

levensnevel
Lid/donateur
Lid/donateur

do 08 nov, 2018 3:59

Kan alleen voor mezelf spreken:
Zo te lezen is mijn 'EV gebruik' gelijkaardig.
Kocht m'n P2 in november 2016 met een 203K km op de klokken incl. de ''Hybride Zekerheids Controle''.
Gisteren is m'n P2 voor een beurt bij m''n garage geweest waarbij er, op verzoek, specifiek naar de conditie van beide accu's gekeken is.
Na twee jaar en net geen 50K km zijn beide accu's met vlag en wimpel door de test heen gekomen.
昔の恋は死ぬことはありません
Niets of niemand zegt dat het echt moet.
En toch, of juist daarom, wil je het beleven....

Prius II my 2009 editione Tech in Driftwood Pearl - 203K+49K km
http://www.autoweek.nl/autoreview/43301 ... -thsd-tech

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

do 08 nov, 2018 13:42

Ik gebruik de knoppen EV, Power en ECO nooit.
Gewoon de Toyota computer zijn werk laten doen. Nooit een probleem gehad.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

do 08 nov, 2018 14:04

De EV knop in een standaard hybride is een marketing item en draagt absoluut niets bij aan zuiniger rijden. Het enige waar hij waarschijnlijk zinvol voor gebruikt kan worden, is wanneer je zachtjes de wijk waar je woont in en uit wilt rijden. Veel handmatig EV rijden belast de HV accu meer dan wanneer de software het gebruik regelt. EV rijden is voor Plug-in hybrides (PHEV's) functioneel noodzakelijk, maar voor standaard hybrides niet.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Ronasdijk
Lid
Lid

do 08 nov, 2018 15:05

Ik ga de knop afplakken denk ik, haha! Heb ondertussen via verschillende bronnen gelezen dat het bij veelvuldig gebruik schade kán toebrengen. Af en toe gebruiken om de auto een klein stukje te verplaatsen kan geen kwaad, maar 'lange' (lees totdat de ICE aanslaat) stukken erop rijden lijkt me niet zo verstandig meer.

Bedankt allemaal! Wat een mooi forum hebben we toch :wink:

rolf
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

do 08 nov, 2018 18:59

Gebruik die knop alleen maar om de auto de garage uit te rollen als ik hem wil wassen en weer terug naar binnen als ik klaar ben.
Verder zoekt de auto het maar lekker zelf uit. :mrgreen:
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Toyo
Lid
Lid
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

do 08 nov, 2018 20:00

Zelf gebruik ik de EV mode twee keer per dag: 's ochtends bij het wegrijden, van de oprit af en 's avonds op het parkeerterrein bij mijn werk tot aan het hek. Zodra ik de straat op ben kan ik langere tijd rijden, dus dan gaat hij weer van de EV stand af. Ik vind het in beide gevallen prettiger om de auto dan nog op EV mode te hebben staan ipv met draaiende motor (zeer) langzaam te rijden of te wachten tot het hek open is.
42
56.400 hybride kilometers afgelegd @ 4.49 l/100km .

zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius III executivesolar

do 08 nov, 2018 22:20

Nu raak ik toch wat in de war. Het komt regelmatig voor als ik een grote afstand heb gereden en ik ga de Westeres naar Appelscha op dan rijd de Prius heel vaak elektrisch zonder dat ik me er mee bemoei. Ga daar en mag daar niet sneller dan ruim zestig km/h. Je zou denken dat de computer weet wat ze moet doen? :geek:
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

do 08 nov, 2018 23:07

Laat hem/haar maar lekker zijn/haar gang gaan. :wink:
m.vr.gr, John

Toyo
Lid
Lid
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

vr 09 nov, 2018 7:33

Wat mij overigens opvalt is dat de accu na het wegrijden 's ochtends ook wordt leeg getrokken met draaiende ICE. Het hybride systeem geeft bij koude motor blijkbaar flinke ondersteuning van de elektromotoren.
42
56.400 hybride kilometers afgelegd @ 4.49 l/100km .

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

vr 09 nov, 2018 10:41

Dat klopt!
De prioriteit van het computersysteem is het opwarmen van de koude ICE bij een zo gunstig mogelijke belasting en toerental. Overigens leegtrekken is relatief, want er blijft altijd minimaal 40% capaciteit over in de HV accu.
m.vr.gr, John

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

vr 09 nov, 2018 10:46

Ik val in herhaling, ik weet het. Laat de auto zijn werk doen en grijp alleen handmatig in als je je bewust bent wat je wilt en wat de gevolgen zijn ... die Jappen zijn zo gek nog niet (en hun computers ook niet) :silent:
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: C-HR Hybride Bi-tone Prem.

vr 09 nov, 2018 12:00

Eens! Ik heb de 1e 10K met ECO gereden; op zich niets mis mee, maar nu ik alweer 2,5K op NORMAL rijd merk ik dat de auto zelfs zuiniger is in verbruik, ondanks het schijnbaar minder snel overschakelen naar EV.
Valt vooral op de snelweg op; bij 130 op ECO ongeveer tussen 4,8 en 5,6 l/100, en op NORMAL tussen 2,2 en 6,0 l/100 op hetzelfde traject onder gelijke omstandigheden. Je ziet dan in het display dat de EV veel vaker meeloopt.
Ik houd het dus lekker op (vol)automatisch, en laat het inderdaad aan de computers over.
C-HR Hybrid Bi-Tone Premium Hydro Blue / Night Sky Black, full Exclusive Nappa leather.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Techniek”

• Informatie