P2 12-volt accu wordt 80 graden celcius

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
blauweaaf
Lid
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: do 24 sep, 2015 22:10

zo 14 jul, 2019 23:05

Net thuisgekomen te zijn wilde ik onze p2 opnieuw starten om hem iets te verzetten en was de accu volkomen dood, niet het kleinste lichtje gaat branden. Na jump-starten een paar dagen later doet alles het weer normaal en rij ik 150 kilometer waar bij aankomst een rotte eierlucht door de auto gaat en opnieuw auto compleet dood is na het uitzetten. Opnieuw jumpstarten brengt mij thuis met opnieuw alleen aan het einde van de rit een sterke rotte eieren lucht. Na afzetten blijkt de accu genoeg fut te hebben om de auto af te sluiten en meet ik op de accu-polen het voltage, 12,7 volt. De stank in de achterbak is onbeschrijvelijk en accu voelt warm aan, opmeten met laserthermometer levert 80 graden celcius op. Niet gezond lijkt me.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
Prius 2 van 2007 met ongeveer 160.000 km

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

ma 15 jul, 2019 7:16

Ik denk dattie stuk is :wink:
Rotte eierenlucht (H2S) is inderdaad een indicatie van een kokende accu.

Meet de accuspanning eens als de auto aan staat. Is die (veel) hoger dan 14,8 volt? Dan is de omvormer voor de 12V stuk. De accu zou ik hoe dan ook vervangen, dit kan niet gezond zijn.
Hoe oud is de accu?
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
blauweaaf
Lid
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: do 24 sep, 2015 22:10

ma 15 jul, 2019 16:51

Als hij aan staat is accuspanning 14,7. Zou goed moeten zijn. Ik heb maar een nieuwe accu besteld. De kapotte, een Optima Yellowtop, was nog maar 3 jaar oud en is een dure accu (180 euro) die bij uitstek voor Prius geschikt zou zijn. Nu dus maar een gewone Bosch (50 euro) besteld.
Prius 2 van 2007 met ongeveer 160.000 km

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5327
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

ma 15 jul, 2019 17:54

dat verschijnsel ken ik. Die Optima Yellowtop heb ik ook in onze boot gehad. Zouden de allerbeste accu's zijn. Bij ons gingen er 2 van de drie al binnen 1 jaar stuk. Zijn toen alle 3 onder garantie vervangen door gewone gel accu's.
PIP aug 2012 executive arctic blue, BMW2 AT jan 2015, Auris dynamic 2017
Kona premium 64 KWH in bestelling

Gebruikersavatar
blauweaaf
Lid
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: do 24 sep, 2015 22:10

di 16 jul, 2019 20:39

Dank! Inmiddels m'n Bosch geïnstalleerd en het probleem lijkt verholpen te zijn. Weliswaar nog niet veel gereden. Zo'n Optima koop ik echt niet meer!!
Prius 2 van 2007 met ongeveer 160.000 km

Gebruikersavatar
Mafs
Lid
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 04 jun, 2018 12:19
Locatie: Alteveer
Auto: Toyota Auris Hybrid 2010

ma 29 jul, 2019 19:38

Beetje laat misschien, maar heb van de Scotty Kilmer kanaal op YouTube gehoord dat een aantal jaar geleden Optima overgenomen is door een Chinees bedrijf, met ditto kwaliteit.
Dit verklaart misschien waarom de huidige Optima accu's niet zo best zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Techniek, rijden en verbruik”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast