Prius P2 op LPG (titel aangepast).

De technische aspecten van het Prius 2 concept, de aandrijving, verbrandingsmotor, elektromotoren, computersysteem, etc.
Doekie
Lid
Lid

di 15 mei, 2018 23:21

Zo, even een update.
In december is de injectorrail vervangen wegens het doorlaten van lpg, bij stilstaande motor, na 80000km op lpg. Dit resulteerde in een brandend mil lampje bij rijden in de bebouwdekom en een keer niet willen starten na een korte pauze bij de bouwmarkt. Dit is toch wel een wat minder kwalitatief onderdeel bij deze installatie. Na vervanging is de Prius zelfs wat zuiniger gaan lopen, 1:16 tot 1:17, afhankelijk van het weer en de wind.
Inmiddels is ook de 12v accu vervangen wegens de welbekende vage storingen en de daarbij horende toeters en bellen en de remmerij moest worden vervangen wegens te veel roest op de schijven.
Vandaag heb ik de klepspeling gecontroleerd na 100.000km op lpg en deze waren niet of nauwelijks ingeslagen.
Drie uitlaatkleppen staan nog ruim 0.3 mm en drie stuks staan op krap 0.3mm. Ik kreeg de voelermaat van 0.3 bij deze kleppen er met enig aandringen tussen en de 0.25mm ging er vlot doorheen. Deze kleppen stonden de vorige keer ook al wat strakker maar toen ging de voelermaat van 0,3 er wat makkelijker tussen. Dus de uitlaatkleppen zijn wat ingeslagen maar dit is met mijn gereedschap niet precies te meten. Volgens mijn inschatting zijn de kleppen niet meer dan 0,02mm gezakt. Niet verkeerd voor een auto die "niet geschikt is voor lpg" dacht ik zo. (En zonder klepsmeer middelen.)
De inlaatkleppen zijn iets ruimer gaan staan en zijn nu allemaal tussen de 0,2mm en 0,25 mm, bij de vorige meting waren deze iets onder of gelijk aan 0.2mm.
Het olie verbruik is iets toegenomen van 0,25 ltr tot 0,5 ltr per 20.000km, ook niet erg verontrustend.
Een beetje saai verhaal vrees ik. :D
Als alles blijft gaan zoals het tot nu toe is gegaan, dan is de Prius over 37.500km toe aan weer een investering: Dan blijft de teller steken op 299.999km vrees ik.
Op naar de volgende klepspeling meting bij tellerstand (3)65.000km.

Klikoo
Lid
Lid

wo 16 mei, 2018 11:18

Leuk om te lezen dat een Prius goed op LPG loopt. Ik heb er lang over nagedacht om ook LPG te laten inbouwen. Heb toch besloten om het niet te doen, puur om financiële reden. Ik rij daarvoor te weinig: inbouwkosten + verhoging MRB + op dit moment dure LPG. Mijn Prius loopt nu ongeveer rond de 1:21, varieert meer en minder. Vind het wel jammer, LPG is toch een ideale schone brandstof.
Wat je schrijft over niet willen starten na korte pauze heb ik ook gehad met mijn vorige LPG auto. Bij mij was het doorlekken van de afsluiter in de verdamper. Wat je dan krijgt is dat de motor teveel LPG met warme motor krijgt en dus verzuipt. Zolang de motor nog koud was had ik hier geen last van. Ik heb toen ooit de verdamper gereviseerd. Overigs heb ik de kleppen na bij 3 ton op de teller nooit gesteld gehad.
Prius 2 BE Antraciet / mei 2008.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Techniek”

• Informatie