Foutcode p0016

De technische aspecten van het Prius 2 concept, de aandrijving, verbrandingsmotor, elektromotoren, computersysteem, etc.
Gebruikersavatar
jvisser
Lid
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 11:45

ma 02 nov, 2015 20:04

Goedendag,

Ik blijf lekker bezig op het forum, ik heb net me prius en nu al een tweede reparatie nodig.
Hij heeft al 2x in 1 week foutcode p0016 aangegeven op me obd reader.
Het motorlampje brand dan ook.
Ik heb de storing 2x gewist en komt dus wel blijkbaar elke keer terug.
Stekkers naar de sensor toe heb ik gecheckt.
Op priuschat lees ik allemaal horror verhalen over opgerekte distrubutieketing en vervuilde vvti aansturing.
Wie kan mij helpen?

Mvg

Gebruikersavatar
ToyBoy
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 740
Lid geworden op: zo 13 mar, 2011 5:41
Locatie: Herten

ma 02 nov, 2015 22:12

Ik heb geen technische kennis om je te helpen. Op de volgende link (Engels) staan mogelijke oorzaken en mogelijke oplossingen:

http://www.engine-codes.com/p0016_toyota.html

Beste is toch even naar de dealer te gaan en eventuele prijsopgaves te laten doen.
2011 - 2015 Auris I HSD Aspiration 2011, Silver
2015 - ? ? ? Lexus CT200h Luxury Line 2011, Dark Granite Metallic

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

ma 02 nov, 2015 22:24

Hopelijk is het alleen vuile olie. De rest van de foutmeldingen lijken me prijziger. Inderdaad lijkt me een goede garage of dealer de beste optie, tenzij je zelf de kennis in huis hebt. Suc6.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
jvisser
Lid
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 11:45

di 03 nov, 2015 11:24

Goed, het hele verhaal aan de dealer uitgelegt. En die zegt dat het voor 90% een opgerekte distributieriem is.
Naja, das niet zo best. Ik heb in het verleden veel distributieriemen vervangen maar een ketting is nieuw voor mij.
Ik ben een beetje ten einde raad, niet zo een leuke kennismaking met de prius zo.
Het zou ook een vervuilde vtti unit kunnen zijn? Dan klopt de timing ook niet meer. Ik weet nog niet wat ik ga doen.
Advies? Owja de riem kost 1500€ met arbeidsloon. Mmm

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

di 03 nov, 2015 12:00

Heb je geen garantie? Of heb je 'm bij particulier gekocht. Als de problemen zo dicht na aankoop zich voordoen, zou je kunnen proberen verhaal te halen bij de vorige eigenaar. Dit riekt wel naar verborgen gebreken.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 6972
Lid geworden op: do 28 aug, 2008 10:57
Locatie: Oude Leije..
Auto: Prius 2 BE 2008

di 03 nov, 2015 12:23

jvisser schreef: En die zegt dat het voor 90% een opgerekte distributieriem is.
Advies? Owja de riem kost 1500€ met arbeidsloon. Mmm
Het is toch geen riem maar een Ketting en die kan niet oprekken toch...? Trouwens nog nooit gehoord dat van een Prius de distributieketting vervangen moest worden... Ik mik eerder op een vervuilde vitte unit Is ook een stuk goedkoper te verhelpen. Zie ook uit een advertentie: En zeer betrouwbaar, dankzij het feit dat de motor van de Prius is voorzien van een ONDERHOUDSVRIJE DISTRIBUTIEKETTING !

@ JVisser, hoe oud is je Prius en wat is de Km stand ? Want er rijden (taxi) Prii met een miljoen Km's met gewoon onderhoud en nog nooit wat aan de distributieketting gedaan.
Vaak ligt het niet aan de ketting zelf. Uit de werkplaats. Maar na vele ketting reparaties kunnen we oordelen dat de ketting vaak niet de oorzaak is, maar de geleiders en de spanners.

Zie ook dit ter info. http://www.amtgarageforum.nl/toyota/yar ... 36485.html En dit http://www.driving-dutchman.nl/opgerekt ... r-er-hoop/
Alhoewel ik zelf niet zo geloof in oprekkende kettingen... Maar wel in de geleiders en/of de spanners.
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

Gebruikersavatar
danielle23
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: do 15 jan, 2009 20:05
Auto: Prius 2. Zwart. Tech. 2006

di 03 nov, 2015 15:16

Er is wel een multiriem als het goed is, is die het niet? De ketting geloof ik ook niet zo in.
Prius 2 Tech. Zwart. Bouwjaar 2006.

Gebruikersavatar
jvisser
Lid
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 11:45

di 03 nov, 2015 15:33

Nee, het is niet de multiriem. En met riem bedoelde ik de ketting. Een slordige typfout.
Even een kanttekening, de vorige eigenaar heeft het gespresteerd om ruim 60.000km op dezelfde olie te rijden. In 4 jaar tijd. Hierdoor zou de boel natuurlijk flink vervuilt of mischien wel versleten kunnen zijn. Denk idd aan kettinggeleiders enz. Het probleem is dat er eigenlijk geen probleem merkbaar of hoorbaar is enkel het lampje gaat eens in de 300km aan. Elke keer met dezelfde storing. En enkel bij koude motor, bij warme motor blijft hij gewoon uit. Ik denk zelf ook aan sterke vervuiling van de motor. Er zit ook flinke black sludge aan de oliedop en pijlstok. Waarschijnlijk zit dit door de hele motor. de enige optie lijkt mij blijven rijden met de huidige verse olie en kijken of het schoner word en de melding weggaat. Ik heb overgens de garage waar ik de auto gekocht heb al ingelicht en hun zijn aan het overleggen voor de mogelijkheden. Het lieft heb ik gewoon me geld terug en hun die auto. Ik hou jullie op de hoogte!!

Gebruikersavatar
gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 6972
Lid geworden op: do 28 aug, 2008 10:57
Locatie: Oude Leije..
Auto: Prius 2 BE 2008

di 03 nov, 2015 15:36

Klopt Danielle, maar de multipriem is meer voor aandrijving v.d. hulpsystemen zoals dynamo, koelwaterpomp, oliepomp, airco en stuurbekrachtiging etc zie: https://www.youtube.com/watch?v=WQszFS-nJ8s
En niet voor de aandrijving v.d. nokkenas zoals de distributieketting.
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

Gebruikersavatar
wimj
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2172
Lid geworden op: do 03 okt, 2013 21:05

di 03 nov, 2015 15:45

gelukgehad schreef:
jvisser schreef: En die zegt dat het voor 90% een opgerekte distributieriem is.
Advies? Owja de riem kost 1500€ met arbeidsloon. Mmm
Het is toch geen riem maar een Ketting en die kan niet oprekken toch...?
Ik weet niet hoe het in een Prius zit, maar een fiets heeft ook een ketting en die kan wel
degelijk oprekken.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

Gebruikersavatar
ns4
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 629
Lid geworden op: vr 09 mei, 2014 23:18
Locatie: West-Friesland
Auto: C-HR Bi-Tone+
Contact:

di 03 nov, 2015 16:29

Opgerekte ketting is ook een issue bij bepaalde TFSI's van, jawel, Volkswagen. En wordt alleen wat aan gedaan als de motor aan puin ligt... Das Auto :twisted:
Maar spanners/geleiders ligt meer voor de hand. Ik weet niet of die toegankelijk zijn, als de kap van de distributieketting eraf ligt. Mogelijk kunnen die er tussenuit gehaald worden zonder dat de timing opnieuw afgesteld hoeft te worden. Al zou ik die wel 'vastleggen' voordat ik 'r aan zou beginnen.
2017-06 C-HR Bi-Tone+ Hydro Blue TRD (not too) Extreme 1:21
2014-06 Auris TS Hybrid Dynamic 1:21
2010-08 Seat Ibiza ST Ecomotive 1:23,5
2002-06 Citroen Xantia Break HDi 1:17
Stad/Provinciaal/Snelweg - 13/49/38%

Gebruikersavatar
gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 6972
Lid geworden op: do 28 aug, 2008 10:57
Locatie: Oude Leije..
Auto: Prius 2 BE 2008

di 03 nov, 2015 16:59

wimj schreef: Ik weet niet hoe het in een Prius zit, maar een fiets heeft ook een ketting en die kan wel
degelijk oprekken.
Uit 1 van hierboven genoemde links. Het oprekken komt alleen voor bij de dubbel uitgevoerde ketting(vreemd genoeg). Dus eigenlijk 2 rijen aan elkaar. De enkele, zeg maar fiets ketting, heeft hier nooit last van.
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2250
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President
Contact:

di 03 nov, 2015 21:20

Als de enige consequentie is dat er een lampje in het dashboard gaat branden van tijd tot tijd,
dan zou ik het lekker zo laten.

Wel even de olie verversen. Misschien met Forté reinigen.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
ns4
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 629
Lid geworden op: vr 09 mei, 2014 23:18
Locatie: West-Friesland
Auto: C-HR Bi-Tone+
Contact:

di 03 nov, 2015 22:24

Mogelijke problemen met de distributie/nokken-as timing negeren lijkt me geen goed plan. Als 't tegen zit zijn je kleppen krom (of erger).
2017-06 C-HR Bi-Tone+ Hydro Blue TRD (not too) Extreme 1:21
2014-06 Auris TS Hybrid Dynamic 1:21
2010-08 Seat Ibiza ST Ecomotive 1:23,5
2002-06 Citroen Xantia Break HDi 1:17
Stad/Provinciaal/Snelweg - 13/49/38%

Gebruikersavatar
jvisser
Lid
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 11:45

wo 04 nov, 2015 9:34

Idd, het doorrijden met een verkeerde timing is niet goed. Echter weten we nog steeds niet precies waar het aan licht. Hier kom je ook niet achter totdat er daadwerkelijk oets kapot is. Een motor kan zeer lang doorlopen met een opgerekte ketting. Ik hoop er met de garage uit te komen. Als dit niet lukt zal ik de rechtsbijstand maar inschakelen. Aangezien ik de auto 2 weken heb, en er nu al ernstige gebreken zijn. En waarschijnlijk al waren. Als laatste optie zie ik een "nieuwe" (lees gebruikte) motor er in hangen. Ik heb in het verleden al vaker motoren gewisselt echter is de prius nieuw voor mij. Als het daarop uitdraait gaat het me wel een vrij weekend kosten denk ik.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Techniek”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast