Kwaliteit en levensduur van de Toyota 12 V accu

De technische aspecten van het Prius 2 concept, de aandrijving, verbrandingsmotor, elektromotoren, computersysteem, etc.

Een capaciteit van krap 30% van nominaal na 3 jaar is slecht en de accu zou vervangen moeten worden.

Eens
23
79%
Oneens
2
7%
Geen mening
4
14%

Totaal aantal stemmen: 29
cdgmol
Lid
Lid

di 15 dec, 2015 23:57

Omdat zowel de dealer als de importeur slechts hun officiële test erkennen om de toestand van een accu te bepalen, ben ik nieuwsgierig naar wat anderen vinden van mijn beoordeling van de kwaliteit. De oorspronkelijke accu was na 4 jaar blijkbaar al (officieel) slecht en is toen vervangen. Dat is nu 3 jaar geleden en het was een flinke ingreep in financieel opzicht.
Een jaar geleden heb ik de capaciteit van deze accu al eens getest en die was toen 23 Ah. Uit mijn recentelijk uitgevoerde test komt een berekende waarde van ongeveer 12 Ah. De nominale waarde is 45 Ah en als de capaciteit van een accu zo sterk gedaald is, noem ik dat slecht. Dat dit al na 3 jaar het geval is bij een accu die geen grote startstromen hoeft te leveren, vind ik ronduit een slechte kwaliteit.
Het kwalijke en voor mij vervelende van de situatie is dat de huidige accu volgens de officiële Toyota test goed wordt bevonden.

Nu zal ik maar niet alle correspondentie en technische gegevens gaan vermelden, maar wel (beknopt) een aantal belangrijke en/of interessante zaken beschrijven.

Een klein jaar geleden heb ik op internet gevonden dat de nominale capaciteit van accu's (meestal) wordt gebaseerd op een 20-urige ontlading tot 10,5 V. Na opladen van de accu ga ik deze daarom zodanig belasten dat er 2 à 2,5 A wordt onttrokken en stop ik het ontladen als de spanning gedaald is tot 10,5 V (tussentijds controleer en noteer ik natuurlijk regelmatig het verloop). Uit de tijdsduur en de gemiddelde stroomsterkte bereken ik dan de actuele capaciteit.
Bij de recente test(en) heb ik echter gemakshalve het ontladen uitgevoerd door de parkeerverlichting in te schakelen. Bij mijn recente werkzaamheden heb ik namelijk bij diverse situaties de stroom gemeten tussen een accupool en de aansluitkabel. De parkeerverlichting blijkt tamelijk stabiel 3,1 A te onttrekken en dat vind ik een prettige, maar ook een verantwoorde waarde.

In rusttoestand blijkt er bij mijn Prius 2 een stroom van ca. 18 mA te lopen. Tijdens een vakantie van 2 weken waarbij de auto hoogstwaarschijnlijk niet gebruikt zal worden, zal er in die periode dus ongeveer 6 Ah verbruikt worden. Afhankelijk van de ladingstoestand na de heenreis kan dat dus een riskante situatie opleveren als ik aan de terugreis moet beginnen.
In de laatste reactie van Toyota NL stond o.a.: Aangezien de Midtronics tester van uw dealer (goedgekeurd door Toyota) de accu getest en goed bevonden, ben ik van mening dat u met een gerust hart op wintersport kunt gaan. Ik heb uw berekeningen voorgelegd bij onze engineers, maar ook zij zien geen reden voor twijfel.[Einde citaat].
Nou, ik wel omdat in 2 weken de helft van de huidige capaciteit verbruikt wordt als de accu optimaal geladen is. Als ik de auto op de vakantiebestemming parkeer, is die ladingstoestand onbekend resp. onzeker. Bovendien moet dan de bagage nog uitgeladen worden en bij een geopend portier of achterklep loopt er een forse stroom.

Ook werd nog het volgende gemeld: Uw gevoel is natuurlijk wel heel belangrijk. Mocht u blijven twijfelen aan de staat van de accu, dan kunt u natuurlijk kiezen voor een Gel Accu of een druppellader tijdens de vakantie. Aangezien wij deze onderdelen zelf niet hebben, kan ik u daar niet verder in adviseren. Het plaatsen van een Gel accu of druppellader is wel voor uw eigen kosten [Einde citaat].
Daarop heb ik gereageerd met: Hoe dacht u een druppellader aan te sluiten op de accu en van netspanning te voorzien als de auto tijdens de vakantie buiten geparkeerd staat?

N.B. Op de 12 V accu zit 3 jaar garantie en ik vraag mij dus af wat het resultaat van de accutest zal zijn bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt (over een jaar). Of wat het advies zou zijn als ik over enkele maanden bij een andere dealer de accu zou laten testen.
Chris

ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 3 dynamic

wo 16 dec, 2015 12:13

@ Chris: Er schijnt een truuk te zijn bij de P2 om leeglopen bij stilstand te vertragen: viewtopic.php?f=63&t=9107&p=119457&hili ... ol#p119457
Er zijn diverse topics over het vervangen van de startaccu van de P2, onder andere deze: viewtopic.php?f=28&t=9191
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >130.000 km

cdgmol
Lid
Lid

wo 16 dec, 2015 15:35

Bedankt ajm voor jouw reactie. Ik had (natuurlijk) vooraf al tamelijk veel topics bekeken en van de belangrijkste een link opgeslagen, maar deze 2 stonden daar nog niet bij. De "zelfdoeners" wil ik ook verwijzen naar
http://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?f=12&t=6729&hilit=varta&start=15#p68585
http://www.toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=6768
N.B. Je moet echter niet gefrustreerd raken als het vervangen veel langer heeft geduurd. :)
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar weet wel dat naar de garage gaan, wachten en terug rijden ook veel langer duurt.

De belangrijkste reden om over de hulpaccu een nieuw topic te starten, is het aan de kaak stellen van de m.i. slechte (levensduur) kwaliteit. Maar vooral ook waarschuwen dat de officiële Toyota accutest dus geen garantie is dat de accutoestand nog redelijk is.
Tevens wilde ik (zoals in de aanhef vermeld) graag een indruk hebben hoe anderen over de huidige accu en mijn mening daarover denken. Die 'poll' mogelijkheid is daarvoor een geweldige optie, want een lange lijst reacties is zowel onoverzichtelijk als verstorend.

Aanvulling (om 18:20)
Gezien de huidige capaciteit van de accu en die van een jaar geleden, acht ik het vrijwel zeker dat vervanging vóór de volgende onderhoudsbeurt wenselijk resp. noodzakelijk is. Nu is een belangrijk argument voor de jaarlijkse onderhoudsbeurten het zo klein mogelijk maken van de kans op problemen in de komende periode. Ik kom dus tot de conclusie dat dit niet geldt voor de hulpaccu. Nog kwalijker vind ik echter dat ik gegevens aanlever waaruit naar mijn mening dat risico te voorspellen is en dat dealer en importeur dat volstrekt negeren en zich verschuilen achter het oordeel van hun "heilige" accutester.

P.S. Behalve de topics die ik al zelf had gevonden, heb ik via de 'post' van ajm ook 'Mijn Prius Dagboek' van hanulveen gevonden. Niet in één maar in veel woorden en beelden geweldig. Doet mij denken aan een liedje van Willeke Alberti waarin voorkomt "Dat staat in mijn dagboek te lezen". :)
Chris

cdgmol
Lid
Lid

wo 16 dec, 2015 21:34

Na het bekijken van topic 'Accu vervangen' zou ik Johan van den Hoven tekort doen als ik ook geen compliment zou geven voor de fotogenieke bijdrage op 13 Feb, 2013. Er schiet mij alleen niet zo gauw een bijpassende songtekst te binnen. :wink:
N.B. Ik had dit als aanvulling op het P.S. in mijn vorige bericht willen plaatsen, maar wijzigen kon niet meer.
Chris

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 16 dec, 2015 23:13

Met slechts drie berichten tot nu toe ben je aardig los cdgmol. Welkom op dit mooie forum. Nog even voorstellen in het voorstel hoekje?
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

cdgmol
Lid
Lid

do 17 dec, 2015 0:37

Hallo Ton (en alle andere leden/lezers).
Bedankt voor het welkom heten, maar dat is eigenlijk onnodig en onterecht. Ik heb mij namelijk al ruim 8 jaar geleden aangemeld en ben sindsdien in sterk wisselende mate actief op dit forum. Vanwege de accu situatie werd ik een maand geleden weer actief, maar inloggen lukte niet meer omdat ik waarschijnlijk te lang had geslapen. Ik lijk dus een heel jong lid, maar in werkelijkheid ben ik letterlijk en figuurlijk een oud lid. :razz:
Chris

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

do 17 dec, 2015 7:32

Ah inderdaad is er een schoonmaakactie geweest, welkom terug ;-)
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

do 17 dec, 2015 14:28

De TS suggereert - naar mijn mening - dat de test zoals deze door de dealer werd uitgevoerd, niet adequaat zou zijn en dat zijn testmethode wel de juiste methode is waardoor de conclusies tegenstrijdig zijn. Er wordt zelfs een poll gehouden waarbij uitgegaan lijkt te worden dat de TS de wijsheid in pacht heeft in deze.
Is het erg als ik daar een klein vraagtekentje bij zet ?
Op dit forum denk ik ook niet veel meldingen te lezen van hulpbatterijen die binnen pakweg vier jaren aan het einde van hun levensduur zouden zijn.
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

cdgmol
Lid
Lid

do 17 dec, 2015 17:51

Ik wil slechts beknopt op de voorgaande reactie van willemke reageren.

Ik denk dat mijn testmethode meer met de praktijk overeenstemt dan de officiële Toyota test (die waarschijnlijk gebaseerd is op een stroomstoot en dan de spanningsval meten).
Verder mag iemand uiteraard een andere mening hebben en kan er ook op 'Oneens' gestemd worden.
Chris

ajm
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 18 dec, 2015 15:55

De testmethode en hoe een accu presteert is sterk afhankelijk van de specificatie. Zoals bekend is de start accu van de Prius primair bedoeld om de computers te booten, een relatief lage belasting. Anders wordt het als je bijvoorbeeld met de verlichting aan en muziek op 10 de auto gaat poetsen. Dan is die accu snel leeg, want daar is ie niet voor bedoeld.
De specificatie die het gebruik aangeeft wordt aangegeven door de letters C volgend op de aanduiding Ah. Bijvoorbeeld C20, C10.
Zie onderstaand artikel.
Het is de bedoeling dat de capaciteitsbepaling overeenkomt met de specificatie. Ik neem aan dat de Toyota dealer een juiste test uitvoert, die bij de startaccu past.
Hierbij een lezenswaardig artikel: https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... cutest.pdf
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >130.000 km

cdgmol
Lid
Lid

vr 18 dec, 2015 17:21

Document '20070525-TEST-NL-Waterkampioen-accutest.pdf' is inderdaad een lezenswaardig artikel, hoewel het voor mij geen spectaculair nieuws bevat.
Mijn huidige accu is een AGM type van 45 Ah volgens de C20 specificatie. Van de "veel langere levensduur" heb ik echter weinig kunnen merken.

Dan het onderwerp testmethode. Uit praktische overwegingen kan er in een garage slechts een snelle accutest uitgevoerd worden, hetgeen betekent: zie mijn vorige post.
N.B. Voor een startaccu van een gewone auto is de snelle test best een relevante methode te noemen, maar voor een hybride auto vind ik dat niet. En als ik dan uitvoerige informatie lever over de toestand van de accu, dan had ik een andere houding van dealer en importeur verwacht. Vandaar de stelling aan het begin.
Chris

ajm
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 18 dec, 2015 18:55

Het zou kunnen dat de ontlaad- en laadcyclus in een Prius de capaciteit van de accu nadelig beinvloedt. Normaliter wordt de accu nauwelijks ontladen bij het starten. Ik denk dat Toyota een compromis heeft gevonden bij het toepassen van dit type accu. Het is wel zo dat er in de praktijk weinig klachten zijn wat betreft het vroegtijdig moeten vervangen van de startaccu bij normaal gebruik. En dat is wat telt.

cdgmol
Lid
Lid

vr 18 dec, 2015 19:24

Om te beginnen eerst maar even ter informatie dat na bijna 7 jaar mijn km-stand slechts 29500 is. De nogal korte levensduur van de accu's komt dus i.i.g. niet door intensief gebruik.

Op mijn huidige accu staat o.a. 45Ah-370A, BCI-370A en 'AGM Technology'. In de topics op dit forum en op PRIUSfreunde.de zie ik echter dat voor vervanging van de (originele) accu steeds "gewone" modellen worden gebruikt. Dat was voor mij voldoende aanleiding om niet meteen maar dezelfde keuze te maken. Dus eerst maar eens op internet gaan zoeken naar informatie. De hogere prijs van AGM accu's is snel duidelijk en de technische voordelen veel minder snel. Tijdens de leerzame zoektocht kwam ik o.a. ook terecht bij onze Duitse Prius Vrienden. In het thema 'Wo sollte man 12V-Batterie kaufen?' is zeer interessante en misschien zelfs belangrijke informatie te vinden. Vooral in de 'post' van 14.11.2013 15:43 en van 25.11.2013 17:51 wordt namelijk uitvoerig ingegaan op de laadspanning die vereist is voor een AGM en een gewone accu.
Nu heb ik over deze materie niet voldoende kennis en deskundigheid om die informatie kritisch te beoordelen. Maar als de beweringen kloppen, dan zou je in een Prius 3 een AGM accu moeten nemen en in een Prius 2 misschien juist niet (laatste regels bij 14.11.2013 15:43).
De ScanGauge in mijn Prius geeft namelijk 13.7 volt aan en dat zou dus te laag zijn voor een AGM accu. Ik moet daarbij wel aantekenen dat ik (vroeger) gemeten heb dat een nauwkeurige DMM op de Jump Start aansluiting een 0,2 à 0,3 volt hogere spanning aangaf.

Een voorzichtige conclusie: het is niet geheel uit te sluiten dat een AGM accu in een Prius 2 geen optimale combinatie is.
En verder is mijn schroom om de huidige slechte AGM accu te vervangen door een gewone, wel verdwenen. Het zal hoogstwaarschijnlijk een VARTA Blue Dynamic 545 157 033 (B33, 45 Ah) worden.

P.S. Ik ga wel proberen om de adapter met het 'BMW-Teilenummer 6 121 137 78 35' te bemachtigen.
Zie http://www.priuswiki.de/index.php?title=12V-Batterie
Chris

zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius III executivesolar

vr 18 dec, 2015 19:29

Bovenstaande heeft mij even aan denken gezet: Vorige week, ( Moest natuurlijk juist op dat moment ergens op tijd zijn) startte de 4 jarige priusIII niet. Oorzaak: deur niet goed dicht. De Prius staat bij mij in de garage. Dag ervoor nog gebruikt. Boekje er maar eens bij. Daar staat: schakelt na 20 minuten de binnen verlichting uit.
Dan zie ik dat dus de accu ook niet meer doet wat er van kan worden verwacht. Het gekke is dat in de Prius II ook na 4 jaar de accu niet meer 100% bleek te zijn. Vind dit wel wat kort inderdaad. :x
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

cdgmol
Lid
Lid

vr 18 dec, 2015 22:48

Ook toevallig zoekertje dat jij het ook pas merkte toen je de auto nodig had. :)

Leuk is ook als de accu vrijwel leeg is, want opladen via de Jump Start lukte bij mij niet. Althans bij gebruik van een (regelbaar) voedingsapparaat dat maximaal 2,5 A kan leveren. Bij 6 à 7 V beginnen er namelijk diverse zaken tot leven te komen en is 2,5 A blijkbaar te weinig om door te laden. Het gebruiken van een sterkere voeding c.q. laadapparaat durfde ik toen niet te riskeren en dus leek loskoppelen van de accu de verstandigste methode. Maar als de achterklep dicht resp. op een kier zit en geblokkeerd is, dan is dat geen eenvoudig klusje. Dat is namelijk iets dat je eigenlijk een keer zou moeten oefenen als het nog niet noodzakelijk is. Net zoiets als b.v. sneeuwkettingen omleggen. Bovendien moet je nog enige lenigheid en conditie hebben want je moet van binnenuit de achterbanken neerklappen en de verborgen "bagageruimte" toegankelijk maken. En dan maar (letterlijk) op je gevoel afgaan tot je weet waar "de kneep" (een soort hendeltje) zit. Daarbij moet een ander dan de achterklep omhoog duwen. Maar als je flink geoefend hebt, moet je het toch echt binnen 5 minuten voor elkaar hebben.
N.B. Bij voldoende animo kan er misschien een workshop georganiseerd worden. :D

Nog een tip voor toekomstige pechvogels. Als de accu weer opgeladen is en de achterklep toch niet te openen is, dan moet je de auto vergrendelen en weer ontgrendelen. Bij mijn Prius TE doe ik dat (bijna) altijd door een "druk op de knop" resp. de handgreep vastpakken.
Chris

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Techniek”

• Informatie