P2: Effect van airco en verwarming op verbruik

De technische aspecten van het Prius 2 concept, de aandrijving, verbrandingsmotor, elektromotoren, computersysteem, etc.
Plaats reactie
blauweaaf
Lid
Lid

do 17 mar, 2016 10:17

Hier is al veel over geschreven, maar het is mij toch niet helemaal duidelijk.

- ik begrijp dat de verwarming maakt dat in de opwarmfase van de motor deze opwarming langer duurt en dat de ICE af en toe zal moeten aanslaan als er warmte wordt gevraagd, ook wanneer dat voor de voortbeweging niet nodig is. Na de warmloopfase en boven de 50kmh speelt dit geen rol en maakt heef dus de verwarming geen invloed op het verbruik, klopt dat?

- de Prius heeft schijnbaar een hele slimme airco die bovendien traploos geregeld wordt. De airco gebruikt dus alleen energie als de binnentemperatuur hoger is dan de gevraagde waarde, of wanneer het binnen te vochtig is. Dit in tegenstelling tot domme airco's die gewoon volle bak draaien en de te koude lucht met motorwarmte geschikt maken voor de buitenruimte. Arico gebruikt dus wel energie, maar alleen als je daar ook daadwerkelijk om vraagt, klopt dat?

- Wat zijn jullie ervaringswaarden op dagelijkse ritten? Maken airco e/o verwarming het verbruik hoger?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

beste groet, blauweaaf
Prius 2 van 2007 met ongeveer 160.000 km

jvisser
Lid
Lid

do 17 mar, 2016 18:37

Verwarming in de winter maakt het verbruik aanzienlijk hoger onder de 70km
De airco merk je zo goed als niets van, is zoals je zelf zei een slimme airco.
Verder is het altijd afwegen tussen verbruik en comfortabel rijden.
Het beste is de climate op de gewenste tempratuur instellen en dan op AUTO zetten.

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

vr 18 mar, 2016 0:29

Het meerverbruik agv airco is nihil. Niet alleen als gevolg van de slimme regeling van het ding, maar ook omdat-ie op restenergie werkt.

Het ding wordt gevoed uit de HV-accu, en die wordt weer gevoed door overtollige energie uit de aandrijving.

Dus met airco aan is de Prius eigenlijk net weer een stukje efficiënter... :mrgreen:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

vr 18 mar, 2016 7:15

Frank2b schreef: Dus met airco aan is de Prius eigenlijk net weer een stukje efficiënter... :mrgreen:
Nou..... Elke Wh die vanuit de HV-accu in de airco gaat kan niet in de MG gaan, dus efficiënter kan het nooit zijn.
Als ik de airco aanzet als hij niet hoeft te koelen dan zie ik hem (via Torque) regelmatig op 200W springen. Het kan best zijn dat die gemiddeld 50W trekt.
Als hij echt moet koelen kan dat naar 1,5kW oplopen.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

wo 23 mar, 2016 17:58

Verwarming -> als ik het al koud heb en moet dan wachten totdat het aangenaam in de auto is waarvan de climate controle op 22 graden staat, dan ohjee. Ik zet de verwarming liever op "HI" met alles van de blaasrichting naar de voeten (warme lucht stijgt). Pas als ik het echt warm krijg, gaat de temperatuurinstelling omlaag.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

SimonG
Lid
Lid

wo 23 mar, 2016 20:39

@frank2b

Grappig dat je dat zegt, heb namelijk ook altijd het idee dat het niets of in ieder geval niet veel uitmaakt voor het verbruik (zowel in de winter als in de zomer) als je de airco hebt aanstaan.

Tuurlijk, lange tijd de airco op 'high' en 28 graden (winter) of op 'high' en op standje koelkast, maar ik zet hem vaak op de laagste stand op 20 af 22 graden (winter) of 'lo' (zomer) en dan op de laagste stand, en dat heeft geen effect op het verbruik en de ruiten beslaan niet...

Of ben ik de enige? :o
Prius 2 BE 2006 Barcelona red
Full LED

jvisser
Lid
Lid

do 24 mar, 2016 0:21

Ik begrijp nooit waarom mensen altijd instellingen gaan veranderen.
Ze zetten hem op een snelheid en op een uitblaasstand... Terwijl als je gewoon de temp instelt die je wilt en je zet hem op AUTO dan doet hij alles vanzelf.
Alleen soms even de ruiten ontwasemen zet je hem op voorruit. Tevens werkt de vochtsensor niet meer als hij niet op AUTO staat. En zal de gehele Climate Control niet meer efficient werken.

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

do 24 mar, 2016 8:00

+1
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

jean
Lid
Lid
Auto: Pruis 3, Solar Roof, 2011

za 26 mar, 2016 22:28

Goede tips. Zal eens dat auto airco gebruiken. Staat nu eigenlijk altijd op medium blazen en +/-20gr.
Enkel bij bevroren ruiten ff hi met hoge temp voor hooguit enkele kilometers.
Prius 3, 2011, Solar Roof. +/- 65k km/jaar
Harley, 1995, FLHTCUI Electra Glide Ultra
Voorheen:
Harley eigenbouw
Prius 2, 2006, 65k km/jaar
Jaguar XJ6, 1977, LPG, 20k km/jaar

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

ma 28 mar, 2016 12:29

jvisser schreef:Ik begrijp nooit waarom mensen altijd instellingen gaan veranderen.
Ze zetten hem op een snelheid en op een uitblaasstand... Terwijl als je gewoon de temp instelt die je wilt en je zet hem op AUTO dan doet hij alles vanzelf.
Alleen soms even de ruiten ontwasemen zet je hem op voorruit. Tevens werkt de vochtsensor niet meer als hij niet op AUTO staat. En zal de gehele Climate Control niet meer efficient werken.
Simpele reactie: Helemaal mee eens!
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Techniek”

• Informatie