Temperatuur Aircosysteem

De technische aspecten van het Prius 2 concept, de aandrijving, verbrandingsmotor, elektromotoren, computersysteem, etc.
Plaats reactie
vincentengel1990
Lid
Lid

wo 04 mei, 2016 16:22

Hoi allemaal,

Ik heb tijdens mij studie autotechniek ook veel geleerd over een aircosysteem. Wat zijn de defecten en hoe controleer ik het systeem zelf.
Nu het buiten wat warmer word rij ik dan ook al geruime tijd met een temp. meter in een van mijn uitblaasopeningen. Helaas voor mij werkt de airco van een prius 2/3/4. anders dan de "gewone" systemen.

Ik heb geleerd tijdens mij studie dat een airco koelkast temperatuur moet geven als je heb zacht laat blazen op de koudste stand. Daarbij kan je dan met je gaspedaal spelen om meer toerental te krijgen van je aircopomp.
Helaas is dat laatste bij de Prius niet mogelijk. En heb ik op de ene dag 6 graden op de andere 8 en vandaag een keer 10. Is dit verschijnsel normaal bij een prius? Hebben andere hier ook last van? of is mijn airco gewoon weg aan een beurtje toe?

hoor graag van jullie
Vincent

jvisser
Lid
Lid

do 05 mei, 2016 12:29

Ja Als je 6 graden als minimum heb en en andere dag ineens 10 dan licht dat aan het feit dat de prius zijn aircopomp bijsteld aan de tempratuur en luchtvochtigheid die er op dat moment nodig is.
Als er veel vocht in de auto is gaat de airco harder werken en meer ontvochtigen en krijg je lagere tempraturen.
Als er minder vocht is het omgekeerde en gaat de airco langzaam werken en zal je uitblaas temperatuur hoger zijn.
Ook al staat de airco dus op LOW dan nog kun je daardoor die temperatuurverschillen krijgen.
Echter als de stand AUTO uit staat zou de airco de vochtsensor niet meer gebruiken en zou het de maximale uit de airco moeten halen. Dan zou je dus altijd ergens rond die 6 graden moeten zitten.
Echter het verschil tussen 6 en 10 graden is niet heel groot en 10 graden is al meer dan genoeg. Jou airco werkt dus prima.
Lees hier even hoe de airco werkt: http://www.john2211.nl/Hybride_airconditioning.htm

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Techniek”

• Informatie