Waarom gaat Prius rollen bij rem loslaten?

De technische aspecten van het Prius 2 concept, de aandrijving, verbrandingsmotor, elektromotoren, computersysteem, etc.
Klikoo
Lid
Lid

zo 04 sep, 2016 22:54

Als je met een normale automaat voor het stoplicht staat, dan moet je in de D stand het rempedaal ingedrukt houden of handrem aantrekken. Anders gaat hij rollen, dit kan bij een gewone automaat niet anders. Maar waarom is er bij de Prius ervoor gekozen om dit ook te doen? (Normale automaat simuleren ??). Want hier is het de elektromotor die dit veroorzaakt, je schakelt deze uit door het rempedaal ingetrapt te houden of in de N stand te zetten. Dit had men toch ook softwarematig kunnen doen, dat de elektromotor geen kracht meer levert bij gewoon stilstaan voor stoplicht zonder rempedaal ingetrapt te moeten houden?
Prius 2 BE Antraciet / mei 2008.

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

ma 05 sep, 2016 7:32

Dit heeft Toyota dus inderdaad softwarematig gedaan maar dan zoals je het zegt: om het gedrag van een conventionele automaat te simuleren. Bedenk wel dat de Prius gemaakt is in een tijd dat er geen volledig elektrische auto's waren, dus de gedachte was dat als ze een automaat maakten die geen kruip had dat verwarrend voor de bestuurders zou zijn.
En waarschijnlijk had een of andere achterlijke amerikaan waarschijnlijk wel een mogelijkheid gevonden om Toyota daarvoor aan te klagen.

Overigens kun je bij een verkeerslicht ook de automaat in N zetten, je hoeft dan niet eerst de rem in te drukken om weer naar D te gaan, dat moet alleen als je via P gaat. Ik doe dat zelf regelmatig in mijn Prius 3, ik weet niet of het pookje van de 2 handig staat om dat prettig te kunnen doen. Bij de 3 kun je je arm op de middenconsole laten rusten.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Klikoo
Lid
Lid

ma 05 sep, 2016 12:31

Het klopt dat je voor een stoplicht vanuit de N stand rechtstreeks naar de D stand kan, waarna de Prius weer normaal begint te rollen. Het is ergonomisch makkelijk om dit te doen. Nadeel van de N stand is dat als de motor op moment van in de N stand zetten draait, deze blijft draaien en de accu niet oplaadt op dat moment. Hij zal dan doorgaans weer afslaan op het moment dat je hem in de D stand zet. (Is ook afhankelijk van temperatuur). Maar ik had het logischer gevonden als het softwarematig zo zou zijn dat hij niet begint te rollen in de D stand, zonder de rem erop te moeten houden. Vandaar mijn vraag.

prinsreinier
Lid
Lid

di 06 sep, 2016 12:42

Het gaat er ook om dat de 'kruip' resulteert in een beheersbaardere auto. Als de auto stil zou staan en je geeft een dot gas, reageert een auto wat onberekenbaar. (Alles relatief natuurlijk). Filerijden is met kruip veel prettiger dan elke keer zowel het gaspedaal als het rempedaal te moeten bedienen.
Prius II Business Edition (2006)
Prius III Plug-In Executive (2012)

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

di 06 sep, 2016 15:31

File rijden met een ACC is veel fijner ;-)
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

di 06 sep, 2016 16:24

Helaas gaat die van de Prius uit als je onder de 40 km/h komt :(
Maar het minder beheersbaar zijn van "een dot gas geven" herken ik niet zo. Een automaat rijden is sowieso anders dan een handgeschakelde auto, maar ook tussen automaten zijn verschillen. Bij de een moet je wat meer gasgeven om echt weg te rijden dan bij de ander. Ik heb mijn Prius altijd in de ECO stand staan en dan heb ik geen enkel probleem om een beetje gas te geven om een beetje te accelereren. Ook in de Tesla van Ton was het geen enkel probleem om met een lichte druk van het gaspedaal op te trekken.

Zolang het gaspedaal maar niet te agressief staat, in de richting van de PWR mode van de Prius.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

di 06 sep, 2016 17:11

Mijn CVT rolt helemaal niet. Maar blijft op een helling wel staan, zonder de rem in te drukken.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

di 06 sep, 2016 19:00

Ik weet het M., bij de P4 gaat ie wel tot nul ;-)
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: 2012 Plug-In Executive

wo 07 sep, 2016 12:45

Ik denk dat het kruipen ook een veiligheidsvoordeel heeft. Het dwingt de bestuurder min of meer actief bezig te blijven met de auto. Als je de rem loslaat, merk je meteen dat de auto nog paraat staat.

Hebben andere auto's die die kruipneiging niet hebben, wel een beveiliging tegen uitstappen terwijl ie nog in de D staat?
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

wo 07 sep, 2016 13:32

De mijne niet.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Klikoo
Lid
Lid

wo 07 sep, 2016 16:36

Weet iemand trouwens of dit rollen in de D stand is uit te schakelen via de software bij de dealer bijvoorbeeld ? Of zit dit echt vastgebakken in de software? Ik zie de toegevoegde waarde van dit rollen niet in.

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

do 08 sep, 2016 9:06

Arjan schreef:De mijne niet.
De auto zal wel luidkeels te horen laten dat er een deur open staat terwijl de Drive mode actief is. Het rollen zal echter niet uitgeschakeld worden (P2).

Volgens mij staat er dan ook de grote rode driehoek op het dashboard.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

do 08 sep, 2016 10:26

Klikoo schreef:Weet iemand trouwens of dit rollen in de D stand is uit te schakelen via de software bij de dealer bijvoorbeeld ? Of zit dit echt vastgebakken in de software? Ik zie de toegevoegde waarde van dit rollen niet in.
Mogelijk dat jij dit kruipen problematisch vindt, het is echter een gevolg van wat er gebeurt wanneer jij de versnellingspook in drive "D" zet.
Onmiddellijk nadat D wordt ingeschakeld activeert het motor power management MG-2, afhankelijk van de stand van het gaspedaal levert MG-2 vanaf dat moment vermogen.
De enige mogelijkheid om dit uit te schakelen is door Stand P of N te kiezen.

Even voor de goede orde: hoewel de Toyota hybride transmissie via elektronica functioneert, is het wel degelijk een op vernuftige techniek gebaseerde volle automaat.

Klikoo
Lid
Lid

do 08 sep, 2016 13:16

gamgra schreef:De enige mogelijkheid om dit uit te schakelen is door Stand P of N te kiezen.

Even voor de goede orde: hoewel de Toyota hybride transmissie via elektronica functioneert, is het wel degelijk een op vernuftige techniek gebaseerde volle automaat.
Inderdaad voor de goede orde: het is inderdaad een fenomenaal stukje techniek. Je moet er maar op komen om zoiets goed te laten werken met die planeet tandwielen en zonnewiel in combinatie met die elektromotor. En dan ook nog de regel-elektronica die je daar voor nodig hebt. De Prius bevalt mij dan ook uitstekend en ga hem verder gewoon "af" rijden. Maar ik zo het echt fijn gevonden hebben als hij in de D stand niet zou kruipen, zeker gezien de reden waarom het blijkbaar gedaan is.

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

do 08 sep, 2016 15:50

Smaken verschillen en ik ben blij dat het rijden met een automaat in de Prius identiek is aan al mijn voorgaande automaten.

Ook lekker handig als je schuin omhoog voor een stoplicht moet stilstaan, kun je rustig je voet eraf halen want meestal blijft hij dan gewoon staan.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Techniek”

• Informatie