Hein Carpenter schreef: Als je dan MG2 stroom wil geven om de auto op zijn plek te houden, dan hou je geen stroom meer over om de accu op te laden.
Volgens mij klopt dit niet. Zolang MG2 stil blijft staan, wordt er geen arbeid geleverd. Energieverbruik zal nihiel zijn.
Arbeid is kracht maal verplaatsing. Verplaatsing is nul want er is sprake van stilstand. Vergelijk dit met een handrem. Die kost ook geen energie, maar laat de auto wel netjes op zijn plek staan.
Volgens dezelfde redenering zou een brandende lamp ook geen energie kosten.
Een muur waar je tegenaan leunt, geeft een kracht terug aan je rug waardoor je op je plek blijft. Deze kracht haalt hij uit zijn constructie. Hoe dat precies energietechnisch zit weet ik niet, want hierbij wordt inderdaad geen energie verbruikt. Maar het is wel duidelijk dat als de muur minder sterk is dan de kracht die jij erop uitoefent de hele boel omlazert.
Maar nu is er geen muur, maar een deur die door een elektromagneet dicht wordt gehouden. Is het dan niet zo dat je meer stroom daar doorheen moet sturen naarmate je harder tegen die deur duwt? Met een lichte stroom houdt ie de deur wel dicht. Ga je er met zijn vieren tegenaan leunen, dan zal je een veel sterke magneet nodig hebben.
Mauries schreef:Alleen: OMG, heeft een Tesla ook een gaspedaal?
Ik vind van wel. Er zijn vast meer woorden en uitdrukkingen te vinden die een ontstaansgeschiedenis in een ver verleden hebben en nog steeds worden gebruikt, ondanks dat de techniek inmiddels flink veranderd is. Ik kan er alleen nu even geen eentje bedenken...
gamgra schreef:Ik ging er vanuit dat gezien het regeneratiesysteem van MG-2, dat in staat is om elektriciteit op te wekken uit de kinetische massa van de rijdende Prius , dit systeem mogelijk ook gebruikt werd om de ringgear op zijn plek te houden.
De massa van een voorwerp zal geen snelheidsverandering ondergaan als er geen krachten op worden uitgeoefend. Of dit nou een bewegende of stilstaande massa is, maakt niet uit. Als je de massa wil afremmen, dan moet je er een kracht op uitoefenen die tegengesteld is aan de richting. Hierbij wordt de energie van de beweging omgezet in stroom, of in warmte als je met gewone remmen remt. Is de massa tot stilstand gekomen, dan zit er geen kinetische energie meer in. Die zit nu in de buitenwereld in de vorm van warmte, of in de accu in de vorm van elektrische lading. Dat de massa ooit kinetische energie heeft gehad, is ie allang vergeten. Daarmee kan hij dus ook niet de auto op de plaats houden. Of ik begrijp je niet helemaal.
Het zal zeker mogelijk zijn om met de opgewekte stroom de boel tegen te houden, maar zoals ik al zei: de minste geringe afwijking zal al tot resultaat hebben dat je auto begint te bewegen. Het lijkt mij erg lastig om te voorspellen hoeveel kracht er uiteindelijk op MG2 wordt uitgeoefend door het startende geheel en al helemaal lastig om de auto op zijn plaats te houden als de motor draait om de accu op te laden. Dan is het voor de ontwerpers gewoon heel erg handig dat er een bestuurder z'n voet op de rem houdt of de P z'n palletje in de bak heeft gestoken.
Maar we kunnen het wel uitproberen wat er zal gebeuren. We hoeven alleen maar een monteur vinden en iemand die bereid is om zijn P-mechanisme tijdelijk te laten saboteren. In de P is er geen kruipneiging en als dat palletje er niet tussen gestoken wordt, kan de auto alle kanten op rollen. Ik ben dan wel heel benieuwd wat ie allemaal gaat doen als de boel start en de accu op gaat laden. Ik denk dat ie alsnog behoorlijk gaat kruipen, zeker als ie flink gaat laden.
Het is ook niet voor niks zo dat een Prius in de N helemaal niet kan stopen, starten of opladen. Al draait de motor, beide MG's zijn kortgesloten en draaien daardoor "vrij" rond.