Vocht in de auto

Alles wat te maken heeft met het interieur, stoelen, bekleding, etc.
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Auris TS

do 26 jan, 2017 13:45

Het lijkt me dat zuinig rijden altijd leuk moet blijven. Zodra je het als last gaat ervaren, klopt er iets niet. Gewoon lekker rijden en ondertussen de metertjes in de gaten houden. Da's het mooie van de hybrids, je kunt allerlei verbruiksgegevens bekijken en doorkrijgen waar het zuinig rijden 'm in zit.
Ik weet sinds de Auris dat het loont om met het verkeer mee te rijden ook als dat wat sneller is, wanneer je daarmee op gepaste afstand in de slipstream achter je voorganger blijft. Ook is het versnellen op de ICE en uitbollen in EV bij wegen met veel drempels en bochten iets wat ik bijna automatisch doe. De accu raakt niet leeg en je rijdt superzuinig. Ik zorg er daarnaast voor dat ik altijd met volle accu thuis aankom, zodat ik later in de EV-mode de auto even weg kan zetten wanneer dat nodig is (1x per week is hier de markt voor de deur en moet de Auris weggezet worden). Scheelt ook weer brandstof en uitlaatgassen, hoe weinig ook.
Dat soort zaken leer je met deze auto (en met hulp van dit forum) snel en dat geeft geen stress, eerder nog meer rijplezier!
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

ronald
Actief Lid
Actief Lid

do 26 jan, 2017 14:10

Sinds paar weken een vochtvreter van de action in de PIP. Vocht is er nog wel, maar wel veel minder.

Cacofant
Lid
Lid

do 26 jan, 2017 16:02

Welke vochtvreter is dat precies?
Prius Plug-in Dynamic maart 2013. Pearl White.

Axial63
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

do 26 jan, 2017 16:45

Cacofant schreef:
vr 20 jan, 2017 21:18
Het blijft een drama bij mijn PIP....

....Heb al geprobeerd ramen schoon te maken met ontvettende mousse en daarna ingespoten met anti condens spul. Maar toch bevriest het..

Iemand nog enig idee?

Groet Ricardo
Beste Ricardo,
Ik maak de ruiten aan de binnenkant altijd schoon met lauw/warm water met een scheutje Ammoniak verkrijgbaar bij o.a. de bouwmarkt).
Ammoniak is vluchtig en verdampt dus sneller. Tevens is het een prima vet oplosser (zelfs nicotine).
Het is kleurloos (in tegenstelling tot b.v. Spirtus) dus laat ook geen strepen achter...

Wat mij verder laatst opviel:
In de parafan (de bak onder de voorruit waar ook de ruitenwissers doorheen steken) lag bij mij een flinke laag bladeren en ander vuil.
Dit is te verwijderen door onder de motorkap, tegen het plasticscherm onder de voorruit het afdichtrubber te verwijderen. Vervolgens voorzichtig met de arm ertussen om deze bak (parafan dus) te reinigen met b.v. een stofzuiger. Eventueel de 2 driehoekjes die rechtop staan even verwijderen voor betere bereikbaarheid.
Deze bak (Parafan) staat in contact met de aanzuigopening van de motor voor de interieurlucht en als daar veel vuil/vocht aanwezig is trek je die steeds naar binnen.
Door het rooster net onder de ruitenwisserarmen kun je met een lampje kijken of er veel vuilophoping in de parafan aanwezig is....
Controleer ook de hoeken waar de spatborden en deur samenkomen onder de motorkap. Daar kan veel blad in zitten wat de afvoer van water van het dak weer tegenhoud....

Suc6.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

vr 27 jan, 2017 12:26

P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Cacofant
Lid
Lid

vr 27 jan, 2017 13:19

Bedankt voor de link..

Inmiddels deze besteld

https://www.bol.com/nl/p/airdry-1kg-de- ... 055060492/

Kan iets meer vocht opnemen.. ik hou jullie op de hoogte :-)
Prius Plug-in Dynamic maart 2013. Pearl White.

ronald
Actief Lid
Actief Lid

ma 06 feb, 2017 9:28

Cacofant schreef:
Nee, niet wat @Camille Schyns zegt.

Het ziet eruit als een blauw, doorzichtig tupperware doosje van 15x15cm. Binnen zit een zakje met korrels (ofzo) en de deksel zitten vierkante gaten van 1x1cm.

Nog steeds, tot op heden, werkt prima.

ronald
Actief Lid
Actief Lid

ma 06 feb, 2017 23:06

1116845.jpg
voila
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

ma 06 feb, 2017 23:12

Weten de eigenaren van een PIP wel zeker of er geen lekkage ergens is? Bijvoorbeeld een deurrubber of dat soort dingen? Is het onder de vloermatten nergens vochtig?
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

quattrootje
Actief Lid
Actief Lid

di 07 feb, 2017 10:06

Ik heb volgens mij nog nergens last van.

Gisteren gereden, zonder verwarming want wilde perse die 15km in EV rijden. Dan gaat het met deze lage temperaturen wel ietsje beslaan van binnen maar niks dramatisch (alleen onderkant voorruit een paar cm).
Als gevolg van het weinige rijden dit jaargetijde wordt de auto ook niet veel verwarmd dus het al aanwezig vocht heeft nu bij mij ook geen kans te ontsnappen.

Mijn vorige auto (98-er Audi A6) had er veel meer last van, dat was niet te doen zonder airco.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

di 07 feb, 2017 13:03

Gister ook een paar km gereden met de PIP en dan beslaat de onderkant van de ruit een beetje.
Vanmiddag zal ik de ruiten van binnen schoonmaken, worden snel vies.
Ronald: Daar kun je grote navulzakken voor kopen (is veel goedkoper). Die dingen staan in onze boot.
PIP aug 2012 executive arctic blue

Turboboost
Actief Lid
Actief Lid

zo 19 feb, 2017 2:28

ronald schreef:
ma 06 feb, 2017 9:28
Cacofant schreef:
Nee, niet wat @Camille Schyns zegt.

Het ziet eruit als een blauw, doorzichtig tupperware doosje van 15x15cm. Binnen zit een zakje met korrels (ofzo) en de deksel zitten vierkante gaten van 1x1cm.

Nog steeds, tot op heden, werkt prima.

Ik zag op internet eens ergens tip dat je zelf goedkope vochtvreter kon maken voor in de wagen door het kopen ve zak witte sillica kattebakvulling en die sillicakorrels in nylonkous te gieten , nylonkous dichtknopen en op haar beurt in een sok steken die je dichtknoopt .

Ik heb er zo ene onder middenconsole gelegd en ene in de koffer en het lijkt te werken , als de wagen buiten geparkeerd staat en de temperaturen dalen zie je dat de ramen minder aangedampt zijn .

Je zou eventueel nog paar extra van die sokken kunnen maken en onder de voorzetels leggen als er bij regenweer regelmatig meerdere personen met natte kledij en schoenen in de wagen stappen .

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Interieur”

• Informatie