Achterklep open met als gevolg een waterval

Alles wat te maken heeft met de buitenkant, lak, vormgeving, afwerking, etc.
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

ma 30 okt, 2017 13:51

Lang leve de garage; wie er een heeft ... gebruik 'm! Van het gesignaleerde - kennelijk vaker voorkomend - euvel heb ik in die bijna 7 jaren nog geen enkele keer last gehad.

Wat bij die plekken in de buurt wel vanaf nieuw voorkomt zijn kleine hoeveelheden water die naar beneden druppelen. Dat zie ik echter als iets heel normaals en ik herken het als een vervelend euvel van nieuwe auto's. Ook mijn vorige had dat toen ie nieuw was. Altijd weer dat na-wrijven onder de nummerplaat!
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Marsoepielamie
Lid
Lid
Auto: 2012 Prius 3

ma 30 okt, 2017 14:10

Helemaal top, mooi stukje samenwerking, BEDANKT
"Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln ... ein Auto braucht Liebe!" Zitat: Walter Röhrl

Marsoepielamie
Lid
Lid

ma 30 okt, 2017 16:13

@Axial63, vraagje, hoe demonteer je de spoiler, ik heb net geprobeerd de rommel uit het afwateringskanaal te blazen, maar er zit blijkbaar rommel van 5 jaar in. Ik ontkom er niet aan om de spoiler te demonteren.
"Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln ... ein Auto braucht Liebe!" Zitat: Walter Röhrl

nicksam
Lid
Lid

ma 30 okt, 2017 16:16

Is het een idee om die naad tussen de ruit en de spoiler dicht te kitten? Dan loopt het water en het vuil vanaf de ruit grotendeels over de spoiler naar beneden in plaats van dat de afvoer verstopt raakt. Ik snap dat ze dat op de fabriek niet doen omdat dat een zorgvuldig karweitje is, maar zelf moet je het toch netjes kunnen.

Gertjan

Axial63
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius 3 HSD DB

ma 30 okt, 2017 18:18

Marsoepielamie schreef:
@Axial63, vraagje, hoe demonteer je de spoiler
Klep openen, binnenbekleding van de klep naar je toe trekken (zit met drukkers), daarna de bekleding tussen onderruit en bovenruit ook eraf trekken. Hierbij even oppassen dat de bekleding van de raamstijl wordt los geklikt.
Onder de spoiler zie je nu 5 moeren (vier verdeel op een rij en een in het midden iets hoger.
Als de moeren los zijn (dop 10) de stekker van het derde remlicht losmaken (lipje indrukken).
Daarna de klep dichtdrukken. De spoiler zit nu nog vast met 2 drukkers (uiterst links en rechts) spoiler recht omhoog trekken.
Kabel van derde remlicht naar buiten geleiden....

Nu kun je de boel goed schoonmaken en eventueel water (van boven naar beneden) door de uiterste randen langs de onderruit laten lopen. Als het vol blijft staan de openingen van onderaf doorblazen, de rommel vliegt dan omhoog en komt zichtbaar op je achterruit terecht.

Ten slotte alles weer monteren in tegengesteld als ge demonteert. Het is ca. 45 minuten werk totaal.
Suc6

Als je het niet vertrouwd kun je ook contact opnemen en langs komen in Emmen...
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012

Marsoepielamie
Lid
Lid

ma 30 okt, 2017 18:45

Axial63 schreef:
ma 30 okt, 2017 18:18
Marsoepielamie schreef:
@Axial63, vraagje, hoe demonteer je de spoiler

Als je het niet vertrouwd kun je ook contact opnemen en langs komen in Emmen...
Dankjewel, heel erg aardig aangeboden, normaal gesproken zou ik graag gebruik maken van de kennis en ervaring van een Prius veteraan. Maar ik ga a.s. donderdag op vakantie naar Australië voor een maand, dus langskomen in Emmen wordt voorlopig ietwat moeilijk. Maar zodra ik terug ben kijk ik of ik het probleem zelf kan tackelen, zo niet, dan neem ik zeker contact op.
Afbeelding

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

ma 30 okt, 2017 21:58

Misschien wel even de 12v accu ontkoppelen voor je de wagen een maand stilzet ....
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Marsoepielamie
Lid
Lid

di 31 okt, 2017 7:25

Bedankt voor de tip, maar ik wist al dat de Prius niet lang stil kan staan. Een vriend brengt ons weg in onze P3 en zal de auto 1x per week voor een rit naar zijn werk gebruiken, dus ik neem aan dat het allemaal goed komt.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Exterieur”

• Informatie