Ruitenwisserbladen

Alles wat te maken heeft met de buitenkant, lak, vormgeving, afwerking, etc.
Plaats reactie
chr
Actief Lid
Actief Lid

ma 10 dec, 2012 1:39

Ik rij al meer dan een maand (dus alweer een paar duizend km) met de Bosch AeroTwin AR653S (flatblades), nog geen waas gezien hoor. Ik weet niet of de originele wissers van nieuw af aan die waas geven of pas na een tijdje, maar met deze ben ik tot nu toe echt wel tevreden.

En duur zijn ze ook niet, op amazon.de voor 26 euro, gratis verzending.
Prius III, 2009 Afbeelding

nop

wo 12 dec, 2012 19:24

Tx beide, ik ga de blades toch maar eens proberen... En zal mijn ruiten eens vetvrij en goed met de hand wassen.
Erna zal ik de rain x proberen hoop echter dat die niet nodig is, bij mijn autowasserij ben er ik nooit zo gek van.

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

do 13 dec, 2012 12:26

@ chr + nop -> vanaf nieuw gaven de ruitenwissers géén waas. Een waas krijg je door een vettig filmpje op het glas. Daaraan is het verkeer debet; vooral snelwegen met veel vrachtverkeer. Vettigheid kan ook afkomstig zijn van autoshampoo met was of glansmiddel, zelfs al is daarmee niet het glas van de voorruit bewerkt.

Rain-ex zelf is óók enigszins vettig; vandaar ook dat in de gebruiksaanwijzing wordt opgemerkt om het vooral maximaal dun aan te brengen en zo goed mogelijk uit te wrijven. Dat laatste niet in de zon en evenmin op een erg warme auto. Ik pleeg het uit te wrijven met keukenrol en het beste werkt dat als er wat condens (van bv adem) op het glas zit.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

chr
Actief Lid
Actief Lid

do 13 dec, 2012 22:35

Camille, het is heel specifiek een spoor van de kleine rechterruitenwisser helemaal aan de linkerkant van het gebied wat hij veegt, wat normaliter door de linkerruitenwisser onderweg naar beneden schoongeveegd wordt. Het is ook anders van samenstelling en uiterlijk dan de vettige waas die je op je hele ruit krijgt van autowas of andere vettige troep.

Overigens hoor je wel eens van professionele autowassers dat je ramen het beste schoon krijgt door ze met een krant schoon te poetsen. En dan schijnbaar nog het beste met de Telegraaf (weet niet of dat het autokatern moet zijn :wink:).

Ik denk trouwens dat weinigen het geduld kunnen opbrengen wat jij blijkbaar hebt als je je ramen schoonmaakt.

joswegter

do 03 jan, 2013 9:51

BOSCH FLATBLADES werken feilloos.
Ik heb bijna anderhalf jaar lopen stoeien met de vervelende waas recht in het blikveld.
Ook hier het euvel bij het terug gaan van de linkerwisser.
Heen is de ruit prima schoon. Terug een vage vervelende waas.

Uiteindelijk de verkoper nog eens aangesproken. Hij gaf ook aan dat het een constructiefout is. De beugels staan iets te veel tegen de wis richting in bij teruggaan van het blad.

De flatblades volgen de ruit prima en ik heb inmiddels een prachtig schone ruit. Bij weinig of veel regen. Bij lage en hoge snelheden.

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

do 03 jan, 2013 19:02

@chr -> geduld met ramen lappen heb ik - vooral aan de binnenkant - eigenlijk nauwelijks. Daarom heb ik de luchtstroom ook zo min mogelijk langs de voorruit. Doorgaans is op die manier voor de Prius 2x per jaar voldoende om goed zicht te houden. Een prop vochtig krantenpapier is inderdaad een behoorlijk goed middel. Mijn dank dat je me erop attendeerde; ik was dat oude middel glad vergeten en wil dat weer eens uitproberen.

Veeleer last van waas aan de kleine ruitenwisser. Een goede verklaring kan ik niet aandragen; kan bv de druk van de wisserarm zijn. Ik heb er gelukkig van geen last van (gehad). Wèl de eerste weken na behandeling met Rain-x, maar dat heb ik op de voorruit van de Prius nog niet gedaan omdat ik eerst een spul van het bedrijf van mijn broer wilde uitproberen. Zogenaamd 'nano' maar ik vond het effect ver beneden de verwachting.

Zoals Joswegter schreef heb ik bij de 1e kleine beurt (jan '12) ongevraagd een nieuwe wisserarm gekregen; misschien dat daar iets mis mee was.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 3 dynamic

za 05 jan, 2013 19:21

joswegter schreef: Uiteindelijk de verkoper nog eens aangesproken. Hij gaf ook aan dat het een constructiefout is. De beugels staan iets te veel tegen de wis richting in bij teruggaan van het blad.
Dat heb ik ook al gedacht. Ik vraag me af of het mogelijk is de arm iets te verbuigen, maar ik ben bang dat de lak er dan vanaf komt. De flatblades van Bosch werken op zich prima, maar de linker wisser begint na een tijdje te "schrapen". Dat wijst volgens mij ook op een verkeerde hoek van de arm.
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >140.000 km

chr
Actief Lid
Actief Lid

za 12 jan, 2013 1:39

ajm schreef:
joswegter schreef: Uiteindelijk de verkoper nog eens aangesproken. Hij gaf ook aan dat het een constructiefout is. De beugels staan iets te veel tegen de wis richting in bij teruggaan van het blad.
Dat heb ik ook al gedacht. Ik vraag me af of het mogelijk is de arm iets te verbuigen, maar ik ben bang dat de lak er dan vanaf komt. De flatblades van Bosch werken op zich prima, maar de linker wisser begint na een tijdje te "schrapen". Dat wijst volgens mij ook op een verkeerde hoek van de arm.
Bij VAG is een speciaal werktuig om de hoek van de ruitenwissers t.o.v. de ruit te meten. Je zet dat op het uiteinde van de wisserarm (zonder bladen erop natuurlijk) en je ziet onder welke hoek de armen staan. Dan pak je een steeksleutel, zet die op het uiteinde van de wisserarm (dwars op de ruit), en verbuigt daarmee voorzichtig de arm totdat de hoek juist is. Dit is een standaardprocedure uit het werkplaatshandboek.

Kan natuurlijk zijn dat als je bij de P3 de wissers buigt dat ze op een andere plek een waas gaan trekken...

Toyoly

ma 14 jan, 2013 19:14

Ik heb nog een set nieuwe Bosch Aerotwin Flatblades van m'n Avensis liggen.
Jammer genoeg is dat een ander typenummer dan ik voor de Prius nodig heb.

Wat me vandaag opviel is dat hoe modern en gestroomlijnd alles op de Prius is des te klassieker is de achterruitwisser.
Bij mijn vorige auto's zat een moderne, met kunststof kap afgedekte, ruitenwisser op het achterraam.
Is daar misschien een moderne vervanger voor met kunststof kap of een enkele flatblade wisser?

chr
Actief Lid
Actief Lid

di 15 jan, 2013 1:22

Je kan hem gewoon vervangen door een flatblade van de juiste (dezelfde) lengte.

Toyoly

wo 16 jan, 2013 17:08

Zojuist een 'Flex Wiper' van 16"/40 cm gehaald bij Action voor € 2,49 (geen cent teveel :) )

Zie: http://www.action.nl/products/view/id/1 ... elistid/26

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

wo 16 jan, 2013 17:18

Graag je ervaring binnenkort :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Toyoly

wo 16 jan, 2013 18:03

Arjan schreef:Graag je ervaring binnenkort :wink:
Ik heb voor mijn vrouw haar Aygo vd week ook een nieuwe bij Action gehaald.
Degene die er nu op zit komt daar ook vandaan en ik denk dat die er nu een jaar op zit.
Hangt een beetje van het gebruik af, probleem bij de Aygo is dat het voorraam vrij gebogen is en hij dan na een tijdje aan de bijrijderskant niet goed meer aandrukt.
Als mijn achterwisser het snel laat afweten kan ik alijd het rubbertje van de oude erin zetten, die werkt nog goed.
Het is natuurlijk geen geld voor een gestroomlijnde achterwisser die er eigenlijk al op had moeten zitten.

Ramon 73
Lid
Lid

za 20 apr, 2013 19:03

Ik heb de originele wissers na 30k vervangen door flatblades van Bosch. Op mijn auto zaten nog de originele wissers en dat was nog vrij redelijk wisresultaat. Nou zijn schone ramen een tik van me, dus elk jaar nieuwe wissers, tenzij er Aerotwin op zot.
Wissers met teflon geloof ik niet in. Teflon aan rubber laten hechten, is niet simpel. Als het kon en voordeel leverde, dan hadden de grote merken wel zo'n uitvoering.

Toyoly

za 20 apr, 2013 19:23

Toyoly schreef:
Arjan schreef:Graag je ervaring binnenkort :wink:
Ik heb voor mijn vrouw haar Aygo vd week ook een nieuwe bij Action gehaald.
Degene die er nu op zit komt daar ook vandaan en ik denk dat die er nu een jaar op zit.
Hangt een beetje van het gebruik af, probleem bij de Aygo is dat het voorraam vrij gebogen is en hij dan na een tijdje aan de bijrijderskant niet goed meer aandrukt.
Als mijn achterwisser het snel laat afweten kan ik alijd het rubbertje van de oude erin zetten, die werkt nog goed.
Het is natuurlijk geen geld voor een gestroomlijnde achterwisser die er eigenlijk al op had moeten zitten.
Heb de achterwisser er nu een tijdje op zitten en die werkt naar behoren.
De ruitenwisser zelf is een stuk dunner (lager) dan de originele alleen is het montagegedeelte best wel groot.
Ik denk dat het het mooiste is om een kleine(originele) wisser van de voorraam op de achterraam te monteren.
Dat moet volgens mij passen en dan is het helemaal 'slim-line'.

De wisser op de Aygo heb ik al gauw weer omgewisseld met de oude en het nieuwe rubber daar in gezet.
Probleem is dat de nieuwe ruitenwissers van Action symmetrisch zijn en de oude uitvoering leek veel op die van Bosch met een opstaande rand.
De voorraam van de Aygo is vrij fors gebogen en het nieuwe model kon die ronding niet goed aan, met als gevolg dat hij in het midden niet op
het raam drukte met alle 'gevolgen' van dien.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Exterieur”

• Informatie