Roest

Alles wat te maken heeft met de buitenkant, lak, vormgeving, afwerking, etc.
Niels
Lid
Lid

do 27 nov, 2014 20:12

Gisteren onze Prius uit 2010 op de brug gehad. Vanzelfsprekend kruip je dan toch ff onder de auto door en toen schrok ik toch wel een beetje. Helaas heb ik geen foto's kunnen maken maar de bodem had toch wel enige roestvorming en dat had ik niet verwacht van onze jongste auto tot nu toe. De onderkant heeft verder ook totaal geen beschermlaag maar slechts een laklaag en wat kit over diverse naden.

Garantie zal wel niet op gaan sinds het "geen doorroesten van binnenuit" lijkt maar onacceptabel is het mijn inziens zeker. Op het forum kom ik weinig tot niets tegen over een roestige bodem van de 3, is onze Prius exemplarisch?

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

do 27 nov, 2014 20:23

Nou Niels, daar sta ik van te kijken. Bij mijn vorige auto (Rover 620 Si 1995) was er anders ook niks van een tegen roest beschermde laag zoals ubc of tectyl te zien, maar roest ... dat heb ik ook na 16 jaren niet gezien, of het moest zijn aan de achterste uitlaatdelen en moeren die vaker los gedraaid waren.

Jammer dat je geen foto's gemaakt hebt. Wat zei de dealer ervan? Op welke plekken trof je roest aan?
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

dave1250

do 27 nov, 2014 20:36

hallo niels,
ik herken dit.
heb laatst bij mijn prius 3 (6-2011) remolie laten verversen, en de auto stond hiervoor op de brug.
Ik dacht ook,dat is een mooie gelegenheid om even onder mijn auto te kijken.
Ook ik schrok van de roest plekken,vooral thv de tank,en dan vooral rondom de moeren.is natuurlijk alleen oppervlakkige roest,maar voor zo'n jonge auto vond ik dit ook tegen vallen.
Nou moet keerlijk zeggen dat ik vele toyota's gehad heb,en ze hebben vaak roest thv draagarmen en aandrijfassen(aygo).
Maar ik heb nog nooit iets doorgeroest gehad,dus maak je geen zorgen.
De reden van het roesten is dat de prius uit japan komt,en dus enige weken op een boot staat. zeelucht doet wonderen!!

Niels
Lid
Lid

do 27 nov, 2014 21:13

Het is inderdaad met name voor de achteras en rondom de moeren maar ook rondom voor gevormde gaten waardoor het metaal al wat open gaat staan. Met nog een winters met pekel hou ik geen Prius meer over. Bij de dealer ben ik nog niet geweest maar volgende week ga ik wel even tijd maken hiervoor.

Op zich is wat oppervlakkige roest op gegalvaniseerd metaal geen probleem maar dit gaat toch wel iets verder voor mijn gevoel...

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

do 27 nov, 2014 23:22

Op de meeting liet Arjan me de roest zien onder de motorkap. Ook daar had ik het niet verwacht.
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

vr 28 nov, 2014 7:55

Inderdaad. Ook bij de deurscharnieren en achterklep, roestig bakkie :mrgreen:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Morgoth
Actief Lid
Actief Lid

vr 28 nov, 2014 11:52

Is dat zo? Dat valt me dan wel zwaar tegen! Zelfs onze Peugeot van 2001 heeft geen roest!
Bitac of Tectyl als bodembehandeling is men al lang vanaf gestapt. Dat veroorzaakt meer ellende dan dat het ellende voorkomt. Er kruipt water onder en voor je het weet heb je een mooi gat wat je veel te laat ontdekt. Het is ook niet roestwerend maar ter bescherming van je laklaag op je bodempanelen.
Tip voor het behandelen van roest: Gebruik Owatrol olie uit de scheepvaart. Dat zet roest om. Veel autorestaurateurs gebruiken dit. Super spul. Gewoon de losse roest met een staalborstel afborstelen en dan de olie zo over de roest heen. Het is alleen niet goedkoop.
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

di 02 dec, 2014 14:46

Bij Renault heette dat 40 jaar geleden 'ducken' en ik denk dat dit met afgewerkte olie inspuiten destijds heel gebruikelijk was in de boeren wereld, want het rook nabij een tractor etc. ook goed genoeg naar olie.

Op het chassis van mijn TD zit nauwelijks verf of bitac, maar roest ... nee. Dat komt doordat ie zoveel olie en vet eruit gooit. Toch werkt dat niet in alle gevallen.

Van de MGB heb ik op de armpjes van de ruitenwisser (hoogglans gepoetst alu-legering) met van alles geprobeerd, maar nog steeds geen middeltje gevonden waardoor het zijn glans behield en niet corrodeerde.

Van een moderne auto verwacht ik de eerste 14 jaar helemaal geen roest; niet van onderen, niet van opzij, niet van boven, niet aan scharnieren e.d. Als zelfs Renault dat (getuige Leni's Scénic met 3,5 ton op de teller en buiten slapen) kan, dan zou Toyota in mijn ogen afgaan als een gieter. De Camry van onze vriend en zwager Frens (nieuw gekocht 24-4-98!) is al die jaren nog nooit in zijn garage gestald, maar onder de bomen langs de oprit en heeft geen roest.

Als er op rare plekken roestvorming ontstaat denk ik dat zo'n auto aanrijdingsschade heeft gehad die niet 100% is verholpen.

Niels
Lid
Lid

di 02 dec, 2014 23:53

Helaas nog geen tijd gehad om langs de dealer te gaan. De beschermlagen die ik onder mijn andere auto's heb ervaar ik als zeer positief, de Prius is gewoon de meest roestige auto die ik heb en tevens by far de nieuwste. De V70 van 15 jaar oud heeft nog minder, over de Duitsers maar te zwijgen (alhoewel ze iets nieuwer zijn dan de V70..).

Schade in dit geval Camiel, is uitgesloten. Naast dat de auto dan zowat door midden moet zijn gereden ken ik de historie van de lease periode voor mij. Wellicht dat deze vorm van roest niet verder gaat vanwege verzinkt (?) plaatwerk maar hier en daar heb ik er weinig vertrouwen in dat dit niet veel erger gaat worden.

Owatrol is een goede tip, als Toyota niet thuis geeft zal ik toch actie moeten ondernemen....

Prof. Prlwytzkofsky
Actief Lid
Actief Lid

wo 03 dec, 2014 13:36

Heb m'n Prius 2 nog niet op de brug gehad. Ben benieuwd. Heb tot voor kort ook een Yaris uit 2000 gehad. Daar was geen spatje roest te vinden.
Professor Prlwytzkofsky

-Kia Opirus V6 3.5 aut. 2005
-Toyota RAV4 Special Edition aut. 2005
-Saab 9-3 Cabrio aut. 1999
-Fiat 500C Savali aut. 2012

Niels
Lid
Lid

vr 05 jun, 2015 10:56

Onlangs is de auto naar de dealer geweest voor onderhoud. Daarbij heb ik aangekaart dat ik niet tevreden ben over het feit dat de auto roest heeft in deze mate. Ze zouden dit beoordelen en er op terug komen. Bij het ophalen werd gemeld dat men de roest behandeld had. Niet veel later bij het omwisselen van de winterbanden naar zomerbanden bleek dat deze roestbehandeling blijkt te bestaan uit het spuiten van een beetje tectiel......

Volgend plan is om de auto een serieuze anti roest behandeling te laten geven. Iets van Dinitrol o.i.d. Verder sta ik in dubio om überhaupt terug te gaan naar de dealer volgend jaar voor onderhoud. Als je meer betaalt voor onderhoud door naar de dealer te gaan dan verwacht je ook wat meer...

TWMW
Actief Lid
Actief Lid

za 06 jun, 2015 10:14

Het feit dat mijn oude Morris niet volledig doorgeroest was, is te danken aan de engelse zijklep motor die er in ligt.
Omdat deze geen echte krukas keerringen heeft, werdt de bodem van de auto tijdens het rijden zeer regelmatig van een beetje olie voorzien.
En hoefde er na ruim 60 jaar alleen maar gelast te worden op de plekken waar nooit olie kwam, of waar de auto na de schade nooit lak gekregen had.
Mijn P2 heeft ook wel wat plekjes, vooral omdat ik er weinig moeite voor gedaan heb om de voorkant na het repareren van de schade goed in de grondverf te zetten.
Onder de motorkap wonen geen mensen, spuitbusje grijs en wat ml was mij wel best, ruim 2 jaar geleden.
En een paar weken geleden nog een beetje na behandeld, ik wil hem toch afrijden, als me dat gaat lukken ;)
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'51 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

Niels
Lid
Lid

za 06 jun, 2015 11:10

Goeie tip, ik zal er even een krukas keering uit trappen :mrgreen:

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

ma 08 jun, 2015 14:28

TWMW heeft gelijk: oude Engelse auto's lekken zóveel olie dat ze tijdens het rijden keer op keer een ' duck' behandeling krijgen. Onze TD is van onder roestvrij ondanks dat er nauwelijks of geen lak meer op het chassis zit. Echter, onder de spatborden heb ik nog nooit vet of olie gezien; wèl - bij een vroeger uitmuntend mooie TD van een van mijn clubvrienden - een behoorlijke roestplek op een voorspatbord op de plek waar de steun van de koplamp bevestigd is. Toch is zoiets 35 jaar na restauratie vrij normaal en dan kan ie wel weer voor naar de spuiterij.

Ik heb de spartborden van de TD ('52) voorzien van een flinke laag overspuitbare underbodycoating en heb nog nooit iets van roestvorming gezien. De Prius - en daar gaat het hier met name over - is een ander verhaal. Om te beginnen wordt die ook in het meest barre weer van stal gehaald en véél intensiever gebruikt dan de bejaarde speelgoedautootjes. Mijn vorige auto (Rover 620 Si) had aan de onderkant niks van UBC, maar na 14 jaren zag ik wel beginnende roestvlekken aan de onderkant van de tank en aan de achterspatborden kwam het bruin op een plekje naar buiten. Ik heb er niks mee gedaan en de auto is 2 jaar later vervangen doo de P3. Ook daar niks te zien van UBC, tectyl of weet ik wat aan roestwerend spul. Toch verwacht ik niks aan gekke roestvorming; ook niet over 20 jaar (eh, ik rij heel weinig).

Als er al serieuze roestvorming is, helpt het niks om er UBC, tectyl o.i.d. over heen te spuiten. De plaat zal éérst grondig schoon geborsteld moeten worden en pas daarna heeft het zin om conserverende maatregelen te nemen. Ouderwetse loodmenie (nog steeds het allerbeste spul) is nergens meer te krijgen en wat wil je dan anders dan grondlak, lak en UBC? Als al met tectyl gewerkt wordt, zal de auto éérst helemaal droog moeten zijn. Dat betekent zo'n week of 6 alleen met kurkdroog weer rijden en voor de rest 'm in de garage laten staan. Een éérdere behandeling kan meer kwaad dan goed doen.

Inspuiten met olie ('duck'-olie heette dat vroeger) kan doorroesten helpen te vermijden, want dunnere motorolie of eventueel kruipolie wil wel door de roest 'opgezogen' worden en op die manier het proces vertragen. In welke mate zou ik niet weten. Hoe dan ook: vreemd dat een 5 jaren oude P3 al roest heeft. Valt ook mij heel erg tegen.

Burton
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 08 jun, 2015 20:17

Bij de bouw van mijn Burton op een bestaand 2CV6-onderstel kreeg ik te maken met een doorgeroest chassis, stevig geroeste assen en geroeste veerpotten. Ik heb een nieuw chassis gekocht maar de hergebruikte assen en andere onderdelen heb ik zo goed mogelijk ontroest met een draadstaalborstel op een haakse slijper. Daarna heb ik producten van Caprotech gebruikt, die heel gangbaar zijn in het restauratie- en oldtimerwereldje. Eerst insmeren met RX5, een produkt op lijnoliebasis dat diep doordringt in het aangeroeste metaal. Als de RX5 is opgedroogd na zo'n 24 uur dan wordt een laag RX10 aangebracht, standaardkleur is zwart maar op bestelling kan ook een andere kleur worden geleverd. De RX10 is ook gelijk de afwerklaag, matglanzend zwart, mooi uiterlijk.
Enkele jaren geleden aangebracht en geen spatje nieuwe roest te zien. Een aanrader, ook voor het beschermen van kleinere aangetaste delen.
Prius 3 2012 Parelmoer wit
Burton 1986

Gesloten

Terug naar “Prius 3 - Exterieur”

• Informatie