Rammelende spoiler?

Alles wat te maken heeft met de buitenkant, lak, vormgeving, afwerking, etc.
Gesloten
Goofman
Lid
Lid

zo 01 mar, 2015 22:43

Ja die spoiler op de Prius 3 blijft me aardig bezighouden, gezien het feit dat ik eerder al een topic over een 'probleem' met de spoiler (doffe vingerafdrukken) geopend heb. Dankzij de tips in dat topic heb ik de spoiler in nieuwstaat kunnen krijgen, waarvoor dank.

Nu had ik al maanden een irritante rammel van ergens achter uit de auto en gisteren en vandaag zo tussen de overige weekendactiviteiten door getracht de oorzaak hiervan te achterhalen en weg te nemen. In eerst instantie dacht ik dat het een loszitten achterbumper zou zijn. Aan de linkerkant is namelijk een klemmetje afgebroken wat ik nu middels het boren van een klein gaatje ergens in een kleine opstaand randje van de carrosserie en het aanbrengen van een tie-rap op heb kunnen lossen. Dat bleek de rammel niet op te lossen.

Vervolgens alle los delen uit de achterbak op de contactpunten van vilten plakkers (die je normaal onder stoelpoten plakt) voorzien en de losse spullen die achter onderin liggen, zoals een medkit, gevarendriehoek, startkabels, etc, rammelvrij geordend. Ook dit bleek de rammel niet op te lossen.

Daarna bedacht ik me ineens dat de spoiler wel eens de oorzaak van het probleem kon zijn. Deze bleek best wel los te zitten namelijk. Ik heb de bekleding van de achterklep gehaald en eerst de 5 moeren geprobeerd strakker aan te draaien. Veel verschil maakte dit niet. Omdat ik met dit soort dingen mijn nieuwsgierigheid het altijd wint van mijn gezond verstand de spoiler in zijn geheel gedemonteerd. Dat ging eigenlijk best goed, de schade is slechts beperkt gebleven tot een afgebroken kop van 1 van de 2 klikpennetjes waarmee de spoiler vastgeklikt zit (naast de 5 schroeven dus). Ik heb daarna eerste het gedeelte van de klep wat onder de spoiler zit en de spoiler zelf goed schoongemaakt. Dat was een behiirlijk smerige boel. Vervolgens het klikpennetje met een flinke dot lijm teruggeklikt in het daarvoor bedoelde houdertje op de spoiler, stukjes vilt geplakt daar waar de spoiler steunt op het onderste raam en de gaten waar de 5 bouten doorheen gaan lichtjes omcirkeld met kit. Daarna de spoiler weer gemonteerd en uiteraard de bekleding weer terug geklikt. De spoiler zit nu ramvast op de klep.

Morgen maar eens kijken of deze tweak actie het gewenste resultaat oplevert (en verder ook geen andere euvels zoals bijvoorbeeld lekkages ;-) )
Ik heb al tegen mijn vrouw gezegd dat als dit de rammel niet oplost, ik het opgeef...

Meer mensen hier ervaring met een loskomende spoiler? Wat hebben jullie evt gedaan om dit op te lossen?
Prius 3 Aspiration Ash Grey 01-2010

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

ma 02 mar, 2015 6:39

Heb ik ook gehad. De dealer heeft de spoiler toen vastgezet, en geen last meer van gehad.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Olaf
Actief Lid
Actief Lid

ma 02 mar, 2015 11:10

Oeff, dat bedoel ik dus met matige bouwkwaliteit van de Prius 3.
Priusrijder vanaf 2006 (dus met 25% bijtelling)
Prius 3 Executive 2009
JBL premium sound
Dezent F velgen 17
Goodyear Eagle
Winterverbruiksaanduiding 5,5
Zomer: 5,0
Review: http://www.autoweek.nl/autoreview/38433 ... -executive

Goofman
Lid
Lid

ma 02 mar, 2015 11:26

FF een update: heeft niet geholpen. De rammel zit er nog steeds, dus ik geef het op :-(
Ik moet overigens de spoiler nog een keer demonteren. Ik ben zo dom geweest om schilderskit te gebruiken. Het was de enige kit die ik had staan en ik heb gegokt dat het wel met een uurtje of 2 droog zou zijn. Als het eenmaal droog zou zijn is het goed. Helaas is het gisteravond gaan regenen en nog niet uitgedroogde schilderskit icm water geeft witte troep over de bumper en dus geen goede afscherming van de gaten in de klep waar de bouten van de spoiler doorheen steken. Later deze week sanitairkit (siliconenkit?) gaan halen en de hele exercitie (inclusief het schoonmaken van de binnenkant van de achterklep en de achterklepbekleding helaas) nog maar een keer uitvoeren.

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

ma 02 mar, 2015 11:46

Denk dat je nummerbord of nummerbordhouder rammelt.
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius III executivesolar

ma 02 mar, 2015 21:07

Even over kit: ik ben daar professioneel mee in de weer, gebruik never nooit siliconen kit. Advies: polyurethaan kit. Bison heeft dat in het assortiment onder de afd sanitair kitten. Lijmt en dicht af. Siliconen krijg je nooit meer weg! als dat nodig zou zijn.
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

di 03 mar, 2015 13:31

zoekertje schreef:Even over kit: gebruik never nooit siliconen kit. Advies: polyurethaan kit. Lijmt en dicht af. Siliconen krijg je nooit meer weg! als dat nodig zou zijn.
dank voor je reactie zoekertje. Bedoel je met 'nooit' ook niet bij andere toepassingen dan de auto ?
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

Morgoth
Actief Lid
Actief Lid

di 03 mar, 2015 19:58

Die spoiler, zit die op de ruit? In dat geval zou ik WEL siliconenkit gebruiken. Op een gelakt deel is dat minder aan te raden. Je krijgt het er inderdaad nooit meer af en overspuiten (mocht dat ooit nodig zijn) kan niet meer. Ik ben echter ook niet zo kapot van polyurethaan. Wat wel? Dubbelzijdige tape!
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

Goofman
Lid
Lid

di 03 mar, 2015 20:58

Ik zal de volgende keer wat fotos maken en (proberen) hier (te) plaatsen.
De spoiler zit vast op het (gespoten) plaatstaal van de achterklep. Deze raakt het onderste ruitje niet op 2 bultjes aan de op een cm of 2 vanaf de linkse en rechtse hoeken van de spoiler. Verder zit de spoiler vast met 5 bouten die in de spoiler ingegoten lijken te zijn en dan met moeren aan de binnenkant van de achterklep vastgedraaid worden. Daarnaast zitten er nog 2 van die plastic klempinnetjes links en rechts onder de spoiler. Ik bedacht me gisteren dat ik in plaats van kit ook rubberen ringetjes zou kunnen gebruiken. Het gaat er alleen maar om dat het water wat onder de spoiler door loopt/waait niet door de gaten de auto in loopt, maar er langs af loopt en via de zijkanten van de klep wegstroomt.

Martin
Lid
Lid

di 03 mar, 2015 21:09

Zelf ben ik (als leek) helemaal weg van de polymeer kitten. Dicht goed af, is overschilderbaar en is ook als lijm in te zetten.
Toyota Prius III Executive 2009
Suzuki SJ413 1987

zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius III executivesolar

do 05 mar, 2015 22:52

Precies willemke: alleen als je een glazen (vensterglas) aquarium wil maken, dan is siliconenkit op zijn plaats. Anders mijden!
Grappig voorval in de bouwmarkt alhier: de verkoper was behulpzaam en kwam aanzetten met de siliconenkit. Ik zei hem; liever de polyurethaan kit. Het leek hem geen goed idee, maar hij ging toch even bellen met de bison kit fabriek (perfecta). Deze bevestigde mijn idee dat "beide" kit soorten gebruikt konden worden in de badkamer. Afraden zullen ze de siliconen kit dus niet omdat men dat ook in het assortiment heeft.
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

Gesloten

Terug naar “Prius 3 - Exterieur”

• Informatie